Kort om algoritmer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Advertisements

EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Formler og funksjoner.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Brøk - fra hele til mange deler.
Utvidelser av tallområdet:
Muntlige presentasjoner
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Målene for regning og bruk av regnestrategier
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
i:SEE Conceptual Learning DA
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Malen for fotballmodellen
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Tidlig innsats i matematikk
Subtraksjon Anniken H. Tronrud Karoline L. Egeland Lisa E. Eriksen Per H. Reppe.
Saksliste Skolens mobbeplan Sosiale mål Trivselsundersøkelsen
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Matematikk 1 A2A / A2B 11. september 2009
Mer om barns utvikling av tallbegreper
Matematikk på mellomtrinnet
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Matematikkundervisning i Sandefjord
Brøk, desimaltall og prosent
Tallære Matematikk 1 A1A/A1B jan
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
-hvordan utvikler barn tallbegreper i førskolealderen?
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Fra det kjente til det ukjente…
Matematikk på småskoletrinnet
Matematikk LUB Elise Klaveness
Matematikk/literacy LUB tirsdag Elise Klaveness
Læring og undervisning i matematikk
Hvordan lærer barn matematikk
Matematikkvansker.
Matematikk LUB Elise Klaveness
Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
God start i matematikk Hva sier læreplanen om undervisning i matematikk og de yngste elevene? Hvordan engasjere og aktivisere elevene til aktiv deltakelse.
Å jobbe med pluss, minus, gange og dele - algoritmer
Tall og tallregning Kursdag Nord-Gudbrandsdalen sept Svein Torkildsen Anne-Gunn Svorkmo.
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
Algoritmer, regnemåter, regneregler Fagplanen for M1, 3. semester: ordning og systematisering, regnemåter, regneregler, begrunnelser og bevis, vurdering.
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
REKNINGREKNING med heile tal, brøk, prosent, desimaltal og bokstavar.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
Våre 4 bruksområder for bokstavene: Identiteter: To algebraiske uttrykk kan være like; dvs at de får samme verdi hvis vi setter inn en verdi for bokstavene.
Matematikk - utvidet form. Mål for timen Du skal kunne kjenne igjen plassverdien til et siffer og skrive et tall på utvidet form.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Brøk Regneartene.
Multiplikasjon og divisjon
De fire regneartene.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Hva er nytt? De fire regneartene..
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Regnearter og negative tall
Multiplikasjon - Leksjon 3: fremgangsmåte/algoritme oppstilt multiplikasjon Lekse til torsdag.
LIKNINGER MED EN OG TO UKJENTE.
Elevintervju B – Samarbeid
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

Kort om algoritmer

Hva betyr det å kunne matematikk? fakta ferdigheter begreper og begrepsstrukturer strategier holdninger (B&V Mat.for lærere 1 s.21)

De fire regneartene Vi jobber i spesialistgrupper som blir spesialister på: De ulike tankemønstrene som knyttes til regnearten; eks. subtraksjon er ikke bare å ”ta bort”…. Standaralgoritmen; hvorfor funker den? Alternative algoritmer, fordeler/ulemper?

Seriell og holistisk talloppfatning Hvordan ser du for deg tallinja? 7 = 5 + 2 og 5 + 2 = 7 (reversibilitet) Operasjonell kunnskap (= internaliserte handlinger) (Piaget) Det betyr at vi først forstår de sidene ved regneartene som lar seg gjøre konkret. Seriell talloppfatning Se tallene som en rekke, tallrekka, telleramsen Holistisk talloppfatning Se tallene som tallbilder, helheter Eks. terningbildet for 6, sekstallets plass på tallinja, 2*3 kuler osv. Trening på addisjon og subtraksjone har lenge bare vært basert på seriell talloppfatning, ved å telle seg fram til svaret, ofgte ve bruk av konkreter. Det er derfor viktig å sette mer fokus på holistisk tallopppfatning, bilder og det å se for seg kombinasjonene.

Hva er en algoritme? Al Khwarizmi, Bagdad 820 e.Kr En metode eller oppskrift med instruksjoner for å løse en oppgave, ordnet i en vesentlig rekkefølge. Tanke + språkuttrykk Å ha algoritmer er effektivt Er det ikke viktigst å vite hvilken man skal bruke, og ikke hvordan?

Standardalgoritmene Som vi har sett på i arbeidet med ulike tallsystemer: Alle algoritmer innen de 4 regneartene forutsetter solid kjennskap til posisjonssystemet, likhetstegnet og regneartene Hvorfor har vi dem? Feilmønstre Eleven tenker: regnearten = algoritmen Algoritmen erstatter begrepslæringa

Barns egne algoritmer - vår personlige matematikk Kan vi snakke om personlig matematikk? Tallfølelse? Å bli venn med tallene? europeisk trend LK06 Hoderegning forutsetter tabellkunnskaper og gode kunnskaper om regneartene (eks. multiplikasjon er kommutativt og assosiativt, distributive lov) skriftliggjøre hoderegning; mellomleddet = å skrive tanken

Skriftlig hoderegning –Multiplikasjon noen eksempler 2 * 37 = 30 + 30 + 7 + 7 = 60 + 14 =74 (Gjentatt addisjon) 2 * 37 = 2 * 30 + 2* 7 = 60 + 14 = 74 (Distributive lov) 6 * 295 = 6*300 – 6*5 = 1800 – 30 = 1770 (Multiplisere med enklere tall og addere / subtrahere avviket) 4 * 350 = 2 * 2 * 350 = 2 * 700 = 1400 5 * 624 = 5 * 2 * 312 = 10*312=3120 (Tillempe assosiative lov eller halvere – doble, doble – halvere)

Eksempel fra Rockström: Gymnasieelev som slet med å finne 17% av 8000, ble vist følgende utregning: 0,17 * 8000 = 17 * 80 = 800 + 560 = 1360 ”Det där var ju skitenkelt, varför har jag aldrig fått lära meg det?”

Kilder B&V, Matematikk for lærere 1, kap 3.3-3.5 Johnsen Høines, Begynneropplæringen, kap 5 B. Rockstrøm, Skriftlig hoderegning