M1 årskurs HVE 7. september 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

STATISTISK KVALITETSSTYRING
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
Statistikk på 50 5 minutter
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Statistikk og sannsynlighetsregning
 Bodil og Fin Ask Bearbeiding av innsamlet informasjon Bodil Ask Delvis basert på Patel & Davidson: Forskningsmetodikkens grunnlag.
Enhalet og tohalet hypotesetest
STATISTISK GENERALISERING
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Introduksjon til statistikk
Kvantitativ forskning
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Analyse og tolkning av datamaterialet
Kap 03 Beskrivende statistikk
INDEKSER OG FORDELINGER
Harald Romstad Høgskolen i Hedmark
Fasit 1) a)P(T>1)=P(T≠1)=1-P(T=1) = 1-1/6 = 5/6 ≈ 83.3%. Evt. P(T>1)=p(T=2)+P(T=3)+P(T=4)+P(T=5)+ P(T=6)=5/6. P(T=2 | T≠1) = P(T=2 og T≠1)/P(T≠1) = (1/6)/(5/6)
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Metode.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Hovedideen Anta at en hypotese er riktig (H 0 ) Det er bare to muligheter, enten er H 0 riktig, ellers er den ”omvendte” hypotesen (H 1 ) riktig Gå ut.
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Høgskolen i Oslo Bli kjent med de grunnleggende funksjonene i regnearkprogrammet Excel IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Praktisk.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Siste forelesning er i morgen!
Regresjon Petter Mostad
Forelesning 6 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Sannsynlighet og kombinatorikk
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Sannsynlighet og kombinatorikk
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Bolk 2 – Deskriptiv statistikk
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Sannsynlighet. Fra LK trinn planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment representere data i tabellar.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Kapittel 3 Metode.
To bruksmåter av statistikk
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
MET 8006 Statistikk Forelesning nr. 1 Kapittel 1: Oversikt
Forelesning nr. 2 Kapittel 3: Å generalisere fra en stikkprøve
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
SIV : Repetisjon Kapittel /12/2018 Fred Wenstøp.
SIV : Kategoriske variabler og normaltilnærmelsen
Kapittel 15: Valg av metode Kapittel 16: Stokastiske variabler
Kapittel 11 Kategoriske variabler og normaltilnærmelsen
SIV : Kapittel 4 Statistisk metode 18/02/2019 Fred Wenstøp.
Å beskrive og generalisere fra en stikkprøve
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Oppsummering fra forrige gang
I dag Konfidensintervall og hypotesetesting – ukjent standardavvik (kap. 7.1) t-fordelingen.
Utskrift av presentasjonen:

M1 årskurs HVE 7. september 2009 Statistikk 3 M1 årskurs HVE 7. september 2009

Innhold Sentralmål og skjevhet Spredningsmål Undersøkelser Misvisende statistikk IKT i statistikk

Formler for gjennomsnitt og median Tenk om vi har et (kvantitativt) datamateriale som vi tenker sortert i stigende rekkefølge. Gjennomsnitt / middelverdi:

Medianen

§1. Sentralmål og skjevhet Vi sammenligner sentralmålene ved datamaterialene 7, 9, 10, 14, 15 og 4, 6, 8, 11, 15.

Generelt: Er gjennomsnittet / medianen større i ett datamateriale enn i et annet, betyr dette at observasjonene i det første er gjennomgående større enn observasjonene i det andre. (Se Lysø, s. 51.)

Men hvis observasjonene i ett av datamaterialene er mer skjevt fordelt enn i det andre, kan det bli et visst avvik fra dette prinsippet: De største observasjonene hos 7, 9, 10, 14, 15 og 4, 6, 8, 11, 15 er like.

Skjevhet Et mål for “symmetri” i et datamateriale: Skjevhet > 1: Øvre halvpart av observasjonene fordelt over et større område enn nederste halvparten Skjevhet < 1: Omvendt

Skjevhet og sentralmål Skjevhet > 1: Ofte er gjennomsnittet større enn medianen. Skjevhet < 1: Ofte er medianen større enn gjennomsnittet. Eks.: Sammenlign 5, 8, 10, 10, 12 og 7, 9, 10, 14, 15. Obs: Skjevhet er følsom mot ekstreme observasjoner.

Oppgave: Regn ut gjennomsnitt, median og modus for datamaterialene

§2. Spredningsmål Ulike måter å måle hvor mye avvik det er fra gjennomsnittet Variasjonsbredde er differensen mellom største og minste observasjon.

Kvartildifferense Da variasjonsbredde er mye påvirket av ekstreme observasjoner, brukes ofte kvartildifferense / kvartilavstand / midtspredning. Første (henh. andre, tredje) kvartil er en verdi slik at 25% (henh. 50%, 75%) av observasjonene er mindre enn eller lik denne verdien.

Vi skriver Q1, Q2 og Q3 for kvartilene. Q2 er ikke annet enn medianen. Kvartildifferensen er differensen Q3 − Q1. Kvartildifferensen/2 = kvartilavvik.

Andre spredningsmål Gjennomsnittsavvik er alltid 0! Gjennomsnittlig absoluttverdiavvik: Hvor stort er gjennomsnittlig avvik fra middelverdien?

Mest brukte spredningsmål Varians Standardavvik

Bruk av standardavviket (Se Lysø, s. 71) Tilbake til prøven i klassen: Intervall Utregnet (1.72 , 5.17) (−0.01, 6.9) Antall elever 15 18 (alle) Andel elever 83.33% 100%

Ved en erfaring som gjentas mange ganger, er det alltid tilfeldig variasjon i resultatene. Dermed vektlegges ofte bare observasjoner hvis avviket er større enn standardavviket, altså som faller utenfor intervallet

Normalfordeling En type fordeling der 68,2% av observasjonene ligger innenfor ett standardavvik av gjennomsnittet, og 95,2% innen to standardavvik av gjennomsnittet Beskriver godt bl.a. IQ og høyde i en befolkning “Normalplanen” (1939)

§3. Undersøkelser (Se Lysø, kap. 9) Stor populasjon å undersøke ~ stikkprøve Tilfeldig variasjon Populasjonsplanet og utvalgsplanet Sannsynlighetsutvalg og ikke-sannsynlighetsutvalg Responsfeil

Spørreskjemaer Nøytrale spørsmål Lukkede spørsmål (f.eks. flervalgs) Validitet / gyldighet Reliabilitet / pålitelighet Praktisk anvendelse: Eksamenene vi gjennomfører med elever!

§4. Misvisende statistikk Maria og ukelønn (Lysø, s. 30-31) Bildediagrammer (Lysø, s. 25)

§5. Digitale verktøy En “vitenskaplig” lommeregner har mange statistiske funksjoner. Regneark som Excel er svært godt egnet statistisk arbeid, både for å gjennomføre beregninger og presentere data i tabell og ulike typer diagram. Obs: (BV, s. 175) “Fornuftig bruk av tekniske hjelpemidler krever god innsikt i statistikk”!

Kilder for statistikk Statistisk sentralbyrå ( www.ssb.no ) har grundig undersøkt veldig mange aspekter med liv i Norge. Her kan det hentes reelle eksempler på tabeller, ulike diagrammer o.l.