Historien Begynte som ordfører høsten 2011 Så fort behov for mer samarbeid på tvers av kommunegrenser. Henvendte oss sammen med Stokke nordover (5K-6K)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannsrollen slik jeg ser den
Advertisements

Den ideelle kommunesammenslåing
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Gruppebesvarelsene Strategiske utfordringer Gruppe 1 Bringe økonomien i balanse, gjenvinne.
Undring! Hvorfor er det slik? Må det være slik? Er det for sent å gjøre det som klokt er….
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Planstrategi som nytt verktøy
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Christian Grorud
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Utredning kommunesammenslåing 2014
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Hva får vi som innbyggere? Bredt og mangfoldig tjenestetilbud Standardmeny av tjenester i alle kommuner – mindre ulikheter enn man skulle tro Lover sikrer.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
ordfører Thorvald Hillestad
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
KOMMUNEREFORMEN FOLKEMØTER, januar PROGRAM Innledning v. ordfører - Lokal organisering og prosess - Tidsperspektiv/framdrift Kommunereformen; Storting.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Økt aktivitets- og arbeidstilbud til mennesker med nedsatt funksjonsevne, både i forhold til drift og investering (strategi- og behovsplan). Arbeidet med.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
En kommune i Land?. Kommunereformen Høsten 2014 inviterte Stortinget alle norske kommuner til en prosess for å utrede mulighetene for å slå seg sammen.
Én kommune i Land? «Land kommune – muligheter og samhold»
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Fra utredning til eventuelt vedtak om kommunesammenslåing Hva skal til for å lykkes? Erfaringer fra sammenslåingsprosessen mellom Sandefjord, Andebu og.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
Veien til intensjonsavtale Åsnes, 20. april, 2016 Geir Almlid Seniorrådgiver,
RE KOMMUNE ny og varm 1 ordfører Thorvald Hillestad Kommunesammenslåing virkning på lokaldemokratiet Erfaringer fra Re Folkemøte i Averøy kommune
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Forhandlingsutvalgenes utredningsarbeid for mulig sammenslåing av fem kommuner i Indre Østfold Fellesmøte med referansegruppene Tirsdag 1. september 2015.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Lederdialog Miljø og plansaker
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Utgreiing av kommunestruktur
Strategikonferansen okt 2016
Velkommen til møte med brukerorganisasjonene
Trysil- Utfordringer og muligheter.
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Organisering og økonomi
Inndelingsloven Økonomisjefane.
SAS Den første sammenslåingen
Kommunereformen Prosess så langt – og hva skal skje fram mot sommeren?
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Midsund kommune og kommunereformen
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Strategi for lokaldemokratisk utvikling
Seminar med partiene 14. november 2018
Politisk organisering Nye Drammen
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Utskrift av presentasjonen:

Historien Begynte som ordfører høsten 2011 Så fort behov for mer samarbeid på tvers av kommunegrenser. Henvendte oss sammen med Stokke nordover (5K-6K) viljeserklæring om samarbeid. Regjeringsskifte og kommunereform (bredt politisk flertall. Stokke legger 5K samarbeidet på is Stokke inviterer Andebu til utredninger. Andebu mottar en invitasjon fra ordfører i Sandefjord om forhandlinger Innbyggerundersøkelse. 69% for sammenslåing 19% mot 12% ikke bestemt seg. 76% foretrekker sørlig retning 19% foretrekker nordlig retning. 4.november Andebu kommune foretar et retningsvalg med sterkest mulig flertall.

Innledning Stortinget har vedtatt at det skal gjennomføres en kommunereform Kommunene skal få flere og nye oppgaver som Stokke, Andebu og Sandefjord ser er utfordrende å håndtere på egenhånd På bakgrunn av vedtak i Stokke, Andebu og Sandefjord Forhandlingsutvalget har bestått av ordfører, varaordfører og representant for største opposisjonspartiet i hver kommune. Det har vært et overordnet prinsipp for forhandlingene at kommunene skal være likeverdige.

Prinsipper for sammenslåingen Sandefjord, Andebu og Stokke er ulike men likeverdige En ny kommune skal etableres Utgangspunkt i kommunenes tradisjoner, fortrinn, sterke sider og utfordringer Utvikling av nærdemokrati gis høy prioritet Likeverdighet, raushet og forståelse for hverandres ståsted. Det kan være behov for å foreta grensejusteringer etter vedtak.

Lokaldemokrati Fellesnemnd fra vedtak 17 stk. 3 fra Andebu 5 fra Stokke 9 fra Sandefjord Partsammensatt utvalg Fellesnemnda + 6 fra arbeidstagersiden (2 fra hver kommune)

Kommunenavn og symboler Kommunens navn blir Sandefjord Kommunens øverste politiske organ benevnes som kommunestyre Nytt kommunevåpen Nytt ordførerkjede og varaordførerkjede.

Styre og utvalg i den nye kommunen Kommunestyre 45 repr. (57 repr ) Formannskap 11 repr. (19 repr ) Helse sosial og omsorg. 11 repr. (19 repr ) Oppvekst og kunnskap. 11 repr. (19 repr ) Næringsutvikling og eiendom 11 repr. (19 repr ) Kultur, friluftsliv, by- og stedsutvikling 11 repr. (19 repr ) Miljø og plansaker 11 repr. ( 19 repr.17-19)

Politisk organisering fra Stokke, Andebu og Sandefjord velger ut representanter med utgangspunkt i valg 2015 fra hver sin valgkrets Kommunestyret 57 repr. (39 S.11 S. 7 A) Formannskapet 19 repr. (11 S. 5 S. 3 A) Hovedutvalgene 19 repr. (11 S. 5 S. 3 A) Alle andre valg til posisjoner og utvalg fra gjøres av det sammensatte kommunestyret.

Tjenestetilbudet Lokalisering Rasjonell, effektiv og publikumsrettet tjenesteproduksjon opprettholdes lokalt. Gevinster tas ut i form av bedre tjenester til innbyggerne Innbyggerne skal i hovedsak få dekket sine behov for kommunale tjenester der de bor.

Tjenestetilbudet Skolestruktur Nåværende og gjeldende vedtak om skolestruktur opprettholdes (skoleplassering) Skolegrenser i en ny kommune bør følge nærskoleprinsippet og optimaliseres Høyjord og Melsom skole opprettholdes. Nærmiljøutvalgene videreføres og videreutvikles

Tjenestetilbudet Barnehager Full barnehagedekning der familiene skal tilbys barnehageplass med utgangspunkt der de bor Nye barnehager skal tilpasses befolkningsveksten slik at nærhet til tjenestene og effektiv drift sikres Andel off/private barnehager i Andebu og Stokke søkes opprettholdt

Tjenestetilbudet Helse og omsorg Hele omsorgstilbudet skal ivareta nærhet til tjenestene for innbyggerne Det skal tilbys sykehjemsplasser, omsorgsboliger og bo- og servicesenter nærmest mulig der folk bor Spesialistfunksjoner må samlokaliseres Hjemmehjelp skal tilbys med et naturlig geografisk utgangspunkt Lokale helsestasjoner i Stokke, Andebu og Sandefjord Sentralen skal være lokal på linje med basistjenester for å opprettholde nærhet til brukere Lokalmedisinsk senter i Sandefjord skal komme alle innbyggerne til gode

Tjenestetilbudet Frivillighet, lag og foreninger skal sikres støtte slik at lokal aktivitet opprettholdes på samme nivå eller forsterkes Bemannede bibliotek i Stokke og Andebu og Sandefjord ivaretas som samlingssted og kulturutvikler Det ytes kommunale NAV-tjenester i Stokke, Andebu og Sandefjord Den nye kommunen skal prioritere beredskap Gjennom helhetlig arealpolitikk skal det legges opp til en effektiv, bærekraftig og fremtidsrettet arealpolitikk hvor god matjord sikres.

Kompetanse og tjenesteproduksjon Rekruttere, videreutvikle og beholde relevant og tilstrekkelig kapasitet og kompetanse innenfor alle tjenesteområder Kompetansekartlegging Sikre tilstrekkelig distanse mellom saksbehandlere og innbyggere for å unngå tvil om habilitet

Kommunikasjon, samfunns- og næringsutvikling Jernbane. (Stokke som stoppested) Vei.(Ny 305, Borgeskogen-Andebu.Trafikksikkerhet) Gang og sykkelstier. (Utvikle prosjekter, trygge skoleveier, god folkehelse,klima og miljø) Infrastruktur. (kollektivtilbud internt og til og fra. Bredbånd og mobildekning) Næringsliv (ledende næringskommune) Sandefjord lufthavn AS (Overordnede prinsipper minst en gang i valgperioden) Torp Øst utvikles til regionens mest attraktive Tettstedsutvikling.(Utvikles som attraktive bo og arbeidsteder med publikumsrettede tjenester der folk bor. Det arbeides videre med lokal /nærdemokrati)

Økonomiforvaltning Økonomi: –I balanse, robust og langsiktig –Robust – samlede driftsinntekter på 3,9 mrd Andebu: 393,3 mill Stokke: 732, 6 mill Sandefjord 2800 mill –Kraftfond til investeringer – ikke drift –Samlet gjeld pr innbygger Ca kr

Investeringsprosjekter Investeringsprosjekter innarbeidet i de tidligere kommunenes økonomiplaner prioriteres i den nye kommunens budsjett og økonimiplan. Forutsatt at prosjektene er fullfinansiert i balansert budsjett/økonomiplan. Nytt bo og omsorgsbygg i Andebu

Framtidige investeringsprosjekter Gjenstående del av Stokke ungdomskole Renovering av Vear skole Utbygging/rehabilitering av Kodal skole Økt skolekapasitet i Sandefjord Flere sykehjemsplasser og omsorgsboliger Utvikling av demenslandsbykonsept Nærmiljøanlegg, idrettsanlegg og friluftsområder

Kommunen som arbeidsgiver Tydelig, raus og inkluderende arbeidsgiverpolitikk Legge til rette for mangfold blant ansatte i virksomhetene Aktiv rolle i elevenes 13-årige skoleløp Bidra til framtidig rekruttering gjennom å ta inn tilstrekkelig med lærlinger Administrativ omorganisering skal gjennomføres ved en god prosess i nært samarbeid med de tillitsvalgte og medarbeidere

Stokke Sandefjord Andebu Sum Innb. 425 km2 (nr 230) Drammen (nr 10): innb Sarpsborg: 405 km2

Veien videre Arbeid i fellesnemnd : kartlegging, ny prosjektleder/rådmann. Valg sept 2015 –Nytt valg til fellesnemnda Konstituering av nytt kommunestyre okt 2016 Ny kommune etablert 1/1-2017

Prosessen Innbyggermøter Facebook (sosiale medier) Meningsmåling Kommunestyret tok et retningsvalg 4 nov. SAS-samtaler (hver 2 uke) SAS-samlinger med gruppeledere ( 2 stk) Egne gruppeledermøter (etter behov)

Prosessen Ansatte representanter Åpen prosess Brosjyre til hustander Innbyggermøter Har vi gjort en god nok jobb? Innbyggerundersøkelse