Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Advertisements

Resultatindikatorer for plan 2014 – 2016 KDs nasjonale styringsparametre HiOAs resultatindikatorer HiOAs analysegrunnlag Oppdatert etter møte med AEW.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Diversiteten i den norske UH-sektoren
Resultatindikatorer 2013 I de følgende fire foilene er resultatindikatorene som skal benyttes i årsplan listet opp og det er gitt en nærmere.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Til bruk for fakultetene, instituttene og SPS i forbindelse med forberedelse og opplegg til høstens styringsdialogmøter og arbeid med langtidsplan
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
2 SIU Strategisk rekruttering. Oslo Internasjonaliseringskonferansen Ingebjørg Birkeland.
INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Strategi 3)Mål 4)Avdelinger 5)Satsningsområder.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.
INTERNASJONALT JAN PETTER MYKLEBUST internasjonalt kontor
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Fridadata til finansieringssystemet
1 ForskningsResultater og Informasjon for Dokumentasjon av forskningsAktiviteter.
Frida ved UiB Cecilie Ohm.
Rune Nilsen prorektor.
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Finansieringssystemet
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
Status og videre arbeid med faglige prioriteringer Berit Karseth Dekan ved UV-fakultet Informasjonsmøte 20. februar 2014.
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
FoU-muligheten i høgskolesektoren Stipendiattørken – en ytterligere svekkelse av FoU- utviklingen i høgskolesektoren Kielseminar Dag K. Bjerketvedt.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein.
Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Finansieringssystemet – erfaringer og ønsker Høgskoledirektør Audun Rivedal Dialogkonferanse 16. september 2014.
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Strukturreform i universitets- og høgskolesektoren Hva med KHiB? KHiB seminar
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Internasjonalisering ved universiteter og høgskoler Hvilke trender ser vi? Susanne L. Sundnes Lansering av Indikatorrapporten 28. september.
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
UMBs realfagsstudier - rekruttering og frafall Janne Beate Utåker Rådgiver ved Institutt for kjemi, bioteknologi og matvitenskap Representant i utdanningsutvalget.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Framtidig Rammefordelingsmodell (RFM)
Viderefordelingsmodell IV
Overordnet strategi SV-fakultetet
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Utfordringer til faglig ledelse i UH-sektoren
Utvikling UiS Rapport og Planer
Balansert omstilling for utvikling
av statlig finansiering 2009.
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
KDTO LÅT Presentasjon av våre oppgaver og prioriteringer
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Tall som teller? Nordisk Administrativt Forbund og Partnerforums frokostmøte Viserektor ved UiO Åse Gornitzka.
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Utskrift av presentasjonen:

Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner  Institusjoner som fortsetter om selvstendige institusjoner, må selv sikre kvalitet i utdanning og forskning 1

KD vil følge disse institusjonene nøye ut fra følgende indikatorer; Årsverk i førstestillinger Søkning Gjennomføring Studentenes tidsbruk Publisering Eksterne forskningsinntekter Størrelse på doktorgradsutdanning Internasjonal orientering Samspill og samarbeid 2

Regjeringen vil vurdere følgende indikatorer; Studiepoeng Kandidater på bachelor-, master og doktorgradsnivå Internasjonal utveksling av studenter og mobilitet av yngre forskere Inntekter fra EU og NFR Publiseringspoeng Bidrags-og oppdragsinntekter 3

HiOA i uh-landskapet 4 Foto: Benjamin A. Ward / HiOA

HiOA er i en positiv utvikling Resultater for 2014 viser at tiltakene begynner å gi effekt Mange sentrale indikatorer viser god utvikling Gjennomføring på normert tid, kandidatproduksjon, antall tilsatte med førstekompetanse, tildelinger fra Norges forskningsråd og andel BOA-inntekter viser økning 5

Utfordringer Rekruttering og kompetanseutvikling Vitenskapelig publisering Ekstern forskningsfinansiering Studentgjennomstrømming og studiekvalitet Implementering og forankring av kvalitetssikringssystem Organisasjon og ledelse 6

Studiepoengproduksjon pr student/heltidsekvivalent (årsgjennomsnitt) HiOA vs utvalgte andre 7

Studiepoengproduksjon pr student/heltidsekvivalent (årsgjennomsnitt) 8

Antall kandidater

Utvekslingsstudenter

Andel eksternfinansierte studiepoengenheter (SPE) av totalt antall SPE 11