Høring kommunedelplan folkehelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Advertisements

Fagforeningens arbeid for mangfold
Folkehelsearbeid i Møre og Romsdal Hva gjøres i Kristiansund
Frivilligpolitikk i Askim
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Hva har vi og hvordan bruker vi det?
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
“FØRSKULEVUKKU “ ... Bygger på ordinært Helsestasjons program
Fysisk aktivitet og sunn livsstil
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Kultur og samarbeid Kultur i strategisk folkehelsearbeid Deltakelse og opplevelse.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
FAUSKE 2025 UTVIKLING GJENNOM SAMHANDLING. FAUSKE KOMMUNES VISJON Fem forslag til visjon for Fauske; 1.Innbyggerne skal oppleve Fauske som den beste kommunen.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Sør-Aurdal Arbeiderparti Valgprogram
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Planstrategi og planhierarki
Foreløpig rapport om samfunnsmessige utfordringer i Aurskog-Høland mot 2050 Folkemøte 6. mai 2015 Rådmann Siri Hovde.
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Ordfører Lene Conradi, Asker kommune Kommuneøkonomikonferansen 2015
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Folkehelse i kommunene. Kommunene er pålagt å drive med helsefremmende arbeid Følger opp myndighetenes mål og arbeid for folkehelse gjennom tjenester.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
KIF-planens innhold og formål Innspill til Handlingsprogram Kommuneplan Kunnskapsgrunnlag Kartvedlegg Vedlegg fra Asker Idrettsråd Strategier, mål og.
Temaplan Mennesker med nedsatt funksjonsevne Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne 19. august 2015.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
Psykisk helsearbeid i lokalpolitikken i Bergen Bjarte Bønes Bruntveit, leder Hordaland lokalavdeling.
Gir kultur evig liv? Kultur og helse Fylkeskulturkonferansen 2004 Øyer november Prosjektleder FOLK 2 Margunn Skjei Knudtsen Nord-Trøndelag fylkeskommune.
Fra kommunevisjon til ”hel ved” i det pedagogiske mangfoldet. Erling Barlindhaug Skole- og barnehagesjef Øvre Eiker.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
FOLK2 Hva har vi oppnådd? Hvordan har vi gjort det? Hvordan skal vi arbeide videre?
Primærhelsetjenesten i et fremtidsperspektiv Anette Mjelde, avdelingsdirektør Psykisk helse og rus Lillestrøm 3. desember.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Seniorsentre og innbyggertorg Utvikling og organisering.
Orientering til komiteen Fattigdomsplanen 2016 – 2020 Saksordfører Marit Brochmann.
Regional plan for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Akershus
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Hva er utfordringene? Økonomisk ulikhet > Levekårsutfordringer: Mange barn som lever i lavinntektsfamilier > Forskjell i medianinnteksten på Sosial.
Overordnede strategier v/folkehelserådgiver Gun Kleve
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Jeg skal presentere innholdet i planen
Kultur og helse Stiklestad 3. november 2004 Prosjektleder Folk 2
Orientering Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Oppgaver Med ”forhold” menes: Aktiviteter Bygninger/arenaer
Plankonferansen 11 desember 2014
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Høring kommunedelplan folkehelse 2015-2026 Folkehelsekoordinator heidi.rustand@asker.kommune.no

Kommunedelplan folkehelse 2015-2026 Plan for Askersamfunnet Tverrpolitisk Høringsfrist 10. august 2015 Behandling KS 8. sept. 2015 12 års plan med strategier Rulleres hvert 4. år Handlingsdel i HP Måling av effekt pr 2026 via indikatorer Løpende status

Kommunedelplan folkehelse 2015-2026 Overordnet mål Folk flest - opprettholde den gode helsa Avgrensning, hovedutfordringer og hovedmål Alle bedre helse - grupper m levekårsutfordringer LiVSKVALITET WHO 2020 Overordnet strategiplan 12 år og handlingsdel 4 år Tverrsektorielle Samfunnsrettede Befolkningsrettede tiltak Helsefremmende arbeid ,- Styrke det positive som bidrar til bedre helse,- mestringsfaktorene (Levekår, språk, sunne levevaner, sosial aktivitet, medvirkning) Primærforebyggende arbeid,- Svekke negative påvirkningsfaktorer som støy, usunne matvarer, rus, mobbing, inaktivitet etc for å unngå sykdom Levekårsutsatte- løftes

Grupper med levekårsutfordringer (Store) Barnefamilier med lavinntekt Arbeidsledige Marginalisert ungdom/frafall Dårlig bostandard Lever i områder med sosial ulikhet i helse Språkproblem St. meld 31 (2006-2007) (Nasjonale tall)

Askers folkehelsemetodikk - samskaping Samskaping: Mobilisere sivilsamfunnet og åpne for innbyggerne og næringslivets initiativ og muligheter for mestring gjennom tverrsektorielle samarbeidstiltak og kommunikasjon. Helse i alt vi gjør: Jobbe planmessig og rette tidlig innsats mot samme mål fra ulike virksomheter og sektorer samtidig for å løse komplekse utfordringer. . Målgruppe Næringsliv Innbygger Kommune

Målstyring:. Velge treffsikre tiltak, med Målstyring: Velge treffsikre tiltak, med evaluering/måling av fremdrift og gevinster for folkehelsen og bruk av balansert målstyring med indikatorer/nøkkeltall.   Kompetansebygging: Styrke kompetansen blant ansatte og samarbeidspartnere, og satse på innovasjon i folkehelsearbeidet på tvers av kommunens egne virksomheter og i samarbeid med sivilsamfunnet, kunnskapsmiljøer og kommunenettverk.

Opplæring Effektmåling Følgeforsking av helsefremmende og forebyggende tiltak Samfunnsøkonomiske og helseøkonomiske effekter

5. Innsatsområder og hovedmål Hovedutfordring Innsatsområde Hovedmål Oppvekst- og levekårsforhold er ujevnt fordelt Levekår Gode levekår med like muligheter for alle Større mangfold i befolkningssammensetning Inkludering Fellesskap med rom for mangfold Behov for økt hverdagsaktivitet Levende nærmiljø Sosial og fysisk aktiv hverdag for alle i nærmiljøet Ensomhet, nedstemthet og rus Psykisk helse God psykisk helse og trivsel for barn og voksne – uten rus Flere eldre Aktive eldre Aktive, selvstendige eldre

LEVEKÅR - Gode levekår med like muligheter for alle. STRATEGIER: Tidlig innsats fra helsestasjon til barnehage og skole Inkluderende arbeidsliv og språktilbud Redusere inntektsulikhet og geografiske levekårsforskjeller Sikre trygge og trivelige bomiljø for alle

Strategi A. Tidlig innsats fra helsestasjon til barnehage og skole Folkehelsearbeidet i Asker bør ha fokus på: Tidlig hjelp og styrket foreldrekompetanse. Satsing på grunnleggende ferdigheter og samarbeid på tvers. Arbeide med psykososialt miljø i barnehage, skole og SFO. Samarbeid om overgang til videregående og forberedelser til videre studier og yrkesliv.

Strategi B. Inkluderende arbeidsliv og språktilbud Folkehelsearbeidet i Asker bør ha fokus på: Inkluderende arbeidsliv med høy yrkesdeltakelse for alle grupper. Bedre språkopplæring for personer med annen etnisk bakgrunn enn norsk.

C. Redusere inntektsulikhet og geografiske levekårsforskjeller Folkehelsearbeidet i Asker bør ha fokus på: Bekjempelse av fattigdom og vold i nære relasjoner, med et særlig fokus på barnefattigdom. Innsats for at alle sosioøkonomiske grupper skal kunne delta i ulike aktivitetstilbud.

Strategi D. Sikre trygge og trivelige bomiljø for alle Folkehelsearbeidet i Asker bør ha fokus på: Sikre trygge og trivelige bomiljøer med god bokvalitet Tilrettelegge for heterogene bomiljøer. Tilrettelegge for en variert boligmasse. Universell utforming

INKLUDERING - Gode fellesskap og romslighet for mangfold STRATEGIER: Styrke tilhørighet og samfunnsdeltakelse Styrke sosiale nettverk og inkluderende fellesskap Lavterskeltilbud i frivillig regi Aktiv fritid for alle

A. Styrke tilhørighet og samfunnsdeltakelse Folkehelsearbeidet i Asker bør ha fokus på: Tilrettelegge for ulike typer frivillig innsats. Stimulere til nettverksarbeid på tvers av funksjonsevne, kulturelle og økonomiske skillelinjer. Tilrettelegge for medvirkning fra grupper med lavinntekt og minoritetsgrupper i politikk og samfunnsliv. Legge til rette for gode fysiske og sosiale møteplasser.

B. Styrke sosiale nettverk og inkluderende fellesskap Folkehelsearbeidet i Asker bør ha fokus på:   Mobilisere til et felles løft for å styrke de sosiale nettverkene - «Glad i Asker». (modell Arendal) Etablere sosiale nettverk i samarbeid med frivillige organisasjoner for målgruppene unge mødre, eldre, funksjonshemmede, flyktninger og arbeidsinnvandrere for å forebygge ensomhet.

C. Lavterskeltilbud i frivillig regi Folkehelsearbeidet i Asker bør ha fokus på   Tilrettelegge for åpne tilbud som har lav terskel og når det brede lag av befolkningen og som bidrar til å utjevne sosiale helseforskjeller D. Aktiv fritid for alle Folkehelsearbeidet i Asker bør ha fokus på: Tilrettelegge for alle kan delta i kulturskolen, idrettsklubber og fritidsaktiviteter på ulike alderstrinn. Kulturelle, rusfrie lavterskeltilbud i bibliotek, kulturhus, i barnehager, skoler, sykehjem etc.

LEVENDE NÆRMILJØ- Sosial og fysisk aktiv hverdag for alle i nærmiljøet STRATEGIER: Åpne og enkle møteplasser i lokalsamfunnet Øke hverdagsaktiviteten med gange og sykkel Lett tilgjengelige turstinett, strender, skiløyper og aktivitetsparker Samarbeid med frivilligheten og næringslivet om tilrettelegging og formidling Prioritere åpne anlegg for idrett og friluftsliv Strukturere frisklivsarbeidet

PSYKISK HELSE- God psykisk helse og trivsel for barn og voksne, uten rus. STRATEGIER: Utjevne sosiale forskjeller i psykisk helse gjennom alle innsatsområder Økt kunnskap om psykisk helse for innbyggere og ansatte Tidlig innsats og lavterskeltilbud som forebygger Tydelige holdninger og handlinger for å forebygge rusmiddelmisbruk i samfunnet Ansvarlig alkoholhåndtering

AKTIVE ELDRE- Aktive og selvstendige eldre STRATEGIER: Økt selvhjulpenhet Satsing på helsefremmende tiltak Aldersvennlig yrkesliv Frivillig innsats og deltakelse blant eldre

Implementering Tiltak inn i HP og Virksomhetsplaner Prioritere utviklingsmidler til gode samskapings-prosjekter Benytte kunnskapsgrunnlaget for å prioritere målgrupper Pilotere «Glad i Asker» for innbygger - mobilisering rettet mot alle fem innsatsområder: LEVEKÅR INKLUDERING LEVENDE NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE

Trenger kompetanse i helsefremmende arbeid og samhandling SamskapningsAsker S