IKT, aktivitet & design: læring og undervisning i kunnskapssamfunnet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Advertisements

Forholdet mellom læring, motivasjon og IKT Noen tanker fra Yngve Nordkvelle
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Gode vurderingsrutiner i en digital virkelighet
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Digital kompetanse i Mat og helse
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Problemløsning Per Holth HiAk.
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
Christian Waale Hansen
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Kollektiv kunnskapsproduksjon – IKT og aktivitetssystemer
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
HF, Digital eksamen som overskridelse: oppgaver, ressurser, aktiviteter og vurdering i sammenheng HF,
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
Idrettspsykologi for fotballtrenere Geir Jordet Ullern, Januar 2003.
1 Vurdering i nettverkssamfunnet: utfordringer og muligheter Utdanningsseminar: Nyskaping i undervisning, læring og vurdering UiO, Andreas Lund,
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
MASTEROPPLEGG Kunstig intelligens Logikk
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Forelesning Diskursanalyse
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Mening, læring og dialog i møter med kunst Palmyre Pierroux, Postdoc, UiO Samtaler med barn og unge om kunst.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Fra 0 til 100 Km/t på 2,4 sekunder
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Læringsform: Tilegnelse
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

IKT, aktivitet & design: læring og undervisning i kunnskapssamfunnet andreas.lund@intermedia.uio.no HsH, 16.08.2007 IKT, aktivitet & design: læring og undervisning i kunnskapssamfunnet Startsamling for mastergradsstudiet ”IKT og læring”

Innhold Aktivitet. Nye kontekster. Nettverk av materielle og sosiale ressurser IKT og kunnskapsbegrepet: hva vil det si å være kunnskapsrik/kompetent/”literate”? Aktivitetsteori og praksis, to eksempler: ”Beslan” og ”MetaWiki”. Hva er didaktikk i det 21. århundre? Diskusjon.

1. kontekster Aktivitetssystem #1

Charles Dickens: Hard Times (1854) 1. kontekster Charles Dickens: Hard Times (1854) Sissy Jupe Mr Choakumchild Thomas Gradgrind '... a plain, bare, monotonous vault of a schoolroom...' 'Teach these boys and girls nothing but Facts. Facts alone are wanted in life.‘ The definition of a horse? 'It's father as calls me Sissy, Sir.' Bitzer: 'Quadroped. Graminivorous. Forty teeth,...'

1. kontekster Aktivitetssystem #2

Nye kontekster 1. kontekster Nettverk gjennom teknologier: ‘The rise of the network society’ (Castells, M. 1996) Nettverk gjennom dialoger: ‘The Social Mind: Construction of the Idea’ (Valsiner & van der Veer, 2000) Nettverk gjennom kollektiver: ‘Collective Intelligence: Mankind's Emerging World in Cyberspace’ (Lévy, P. 1997) Eksempler: Wikipedia Kartoo Google Earth YouTube (”Broadcast yourself!”) ”Folksonomies” (W2.0, 2nd life, Facebook….)

To hovedtemaer: nettverk/kollektiv 1. kontekster To hovedtemaer: nettverk/kollektiv We come to knowledge by taking part in collective activities that evolve over time, and where language and material artifacts function as collective structural resources (Valsiner & van der Veer, 2000) All the greatest achievements of mind have been beyond the power of unaided individuals Charles S. Peirce (1839–1914) I live in a world of others’ words and my entire life is an orientation in this world Michael Bakhtin (1895-1975)

Denne situasjonen mangler en didaktikk 1. kontekster - Ask not what is inside your head, ask what your head is on the inside of (W.M. Mace, 1974). Wikis Denne situasjonen mangler en didaktikk

IKT & kunnskapsbegrepet Stimuli, overføring, behaviorisme (”tutorial”, drill & kill etc fra teknologier). Konstruksjon, mentale strukturer (”mindtools”, tb, simuleringer etc med teknologier) Deltakelse i sosiale praksiser (synkrone, asynkrone, kulturelle, multimediale etc gjennom teknologier Utfordring: Overskridelse, ny kunnskap (så langt i bedrifter og ’subkulturer’, fx ’Snøhetta’, ’Anarchy Online’…) Kunnskap: digitalisert, distribuert, eksternalisert, mediert, multimodal, manipulerbar, kollektiv, dynamisk…

Arbeid: ”A new work order” 2. IKT & kunnskap Arbeid: ”A new work order” Teknologier kalkulerer, systematiserer, husker, følger prosedyrer og algoritmer, systematiserer etc. = gyldig kompetanse i det 20 århundre! Mennesker skaper ut fra intensjoner, forhandler, vurderer, føler – ferdigheter som ikke finnes i teknologier = gyldig kompetanse i det 21 århundre! 1 støtter 2! Privat, sosialt, profesjonelt. SUM: Ny kulturell kompetanse: Å kunne handle med og gjennom digitale teknologier. Ny [an]alfabetisme → ”Kompetanse”

”Kompetanse” =? ferdigheter + dannelse analyse / syntese beredskap 2. IKT & kunnskap ”Kompetanse” =? ferdigheter + dannelse analyse / syntese beredskap ”evne til å møte komplekse krav, situasjoner og utfordringer” (UFD, 2004). - mangler et teknologisyn?

2. IKT & kunnskap Verktøymetaforen

Artefakten ’art’ + ’fact’ representasjon av kollektive innsikter 2. IKT & kunnskap Artefakten ’art’ + ’fact’ representasjon av kollektive innsikter inngang til kulturer ’lim’ i kulturer endrer kulturer

2. IKT & kunnskap

Digitale teknologier 2. IKT & kunnskap Akkumulert historisk innsikt Tegnproduserende Overtar forrige århundres kunnskapsideal: kalkulerer, systematiserer, husker, følger prosedyrer… Kraftigere, mindre, sømløse, konvergerende… Overskrider tid/rom/kultur Protesefunksjoner Overtar samfunnsmekanismer Adopteres og vedlikeholdes av ulike brukskulturer Elevene: instrumentell mestring, men mangel på kognitiv integrasjon av alt de eksponeres for

Ulike brukskulturer 2. IKT & kunnskap Materielle kvaliteter. Representajoner (tegn). Tid/Rom… fag, læreplaner, eksamen… Kult, spill, chat…

Digital kompetanse…. 2. IKT & kunnskap You will soon get the hang of driving in Berlin with its wide, long avenues and main roads and civilised traffic. Right of way is to traffic coming from the right - a diamond shaped yellow sign means you have right of way. (http://www.berlin.de/english/index.html) U zult spoedig hangt van het drijven in Berlijn met zijn brede, lange wegen en hoofdwegen en beschaafd verkeer worden. Het recht van manier is aan verkeer dat uit het recht komt - een diamant gestalte gegeven geel tekenmiddel u juist van manier hebt. (http://babelfish.altavista.com/ )

To eksempler og en teoretisk modell 3. teori & praksis To eksempler og en teoretisk modell

3. teori & praksis zpd ? GK prosjekt Beslan dialoger GK/VK1 EFL U R D E I N G GK/VK1 EFL Gruppe- eksamen lærer LMS WWW GK EFL WIKI Presentasjoner Produkter Diskurser individuell kollektiv lærer wiki oppgavetype

På jakt etter . produktive interaksjoner …… kulturelle utvidelser ……… kollektive læringsprosesser

Sep 2004. 344 døde, 188 barn

Case #1: Tverrfaglig arbeid. Emne: Tsjetsjenia – terror/frigjøring? 3. teori & praksis Case #1: Tverrfaglig arbeid. Emne: Tsjetsjenia – terror/frigjøring? Deltakelsesstrukturer Plan-Gjennomføring-Evaluering (PGE-møter) Interaksjoner (ide-ny kunnskap-infosøk-foredling-utforming) Veiledning Produkter Refleksjon Vurdering Teknologier CF Google CapLex Word PowerPoint Posters Rekvisitter

Elevdesign (original) 3. teori & praksis Elevdesign (original) Fremlegg av hendelsen i Beslan bakgrunn bakgrunn Tjetjenia Russland Rollespill argumentasjon for argumentasjon for Debatt Få andre til å delta

Læring som aktivitetssystem 3. teori & praksis Læring som aktivitetssystem Forståelse av konflikten Nytt fenomen: nye kontekster, nye artefakter

Objektet gir svar på: Hva er elevenes aktivitet rettet mot? 3. teori & praksis Objektet gir svar på: Hva er elevenes aktivitet rettet mot? Hva er drivkreftene for disse aktivitetene? Hvordan kommer de til uttrykk?

Objektet: hvordan forstå fenomenet ”Skole #1”? 3. teori & praksis Objektet: hvordan forstå fenomenet ”Skole #1”? Innsirkling av objektet: (PGE, idemyldring, forhandlinger, kategorisering) [PP-slide ] Objektet som aktivitet (søk, integrasjon, revisjon, forhandlinger, begreper, representasjonsformer) Objektet som produkt(er) Poster PP presentasjon Dramatisert TV-debatt Elevdebatt

Noen funn Konflikt objekt / artefakter ”Epistemisk” fellesskap 3. teori & praksis Noen funn Konflikt objekt / artefakter Objektet lever i gruppen, men ikke delt med klassen Lærers tilbaketrukne rolle ”Epistemisk” fellesskap Utvikler ny innsikt i periferien av eksisterende kunnskap

Fire teorier om menneske  verktøy Distribuert kognisjon Aktør - nettverkteori Fenomenologi Aktivitetsteori Alle fire teorier ser på kunnskap som noe som ligger mellom hoder og omgivelser, ikke bare inne i hodene! 1&2 sidestiller mennesker og kunstprodukter i større grad enn 3&4. 3&4 legger større vekt på menneskelig intensjon og motiv/objekt. Ex: fartsdumpen

AT: En teori om endring og overskridelse

Perspektiv/Begreper: AT En teori om endring. Forklaringskraft overfor nye kulturelle praksiser En teori som knytter tenkning, bevissthet og utvikling til historiske, kontekstuelle og institusjonelle muligheter og begrensninger (”multinivå”) Aktivitetssystemet som analyseenhet Flere systemer betyr friksjon, spenninger, brudd, muligheter (husk Sissy Jupe & Mr Choakumchild) AT som analytisk verktøy og designverktøy

Aktivitetsmodell basis (Etter Engeström) Resultat ervervede kunnskaper og ferdigheter Redskaper Aktivitet Subjekt Objekt utvikling av kunnskaper og ferdigheter

Aktivitetsmodell med institusjonell kontekst (etter Engeström) Resultat ervervede kunnskaper og ferdigheter Redskaper Aktivitet Subjekt Objekt utvikling av kunnskaper og ferdigheter Regler Praksis- fellesskap Arbeids- deling

Vår observasjon: Redskaper som konkurrerende objekt Resultat Lærerens redskaper Elevens redskaper Tilbaketrukket eller utspilt lærer Lærerens aktivitet Elevens aktivitet Subjekt: Elev Subjekt: Lærer Samlende objekt Regler Praksis- fellesskap Arbeids- deling Regler Praksis- fellesskap Arbeids- deling Behovet for å kvalifisere redskaper for bruk i aktiviteten

Wikis Alle kan skrive og redigere Flat, åpen struktur, bygges innenfra 3. teori & praksis Wikis Alle kan skrive og redigere Flat, åpen struktur, bygges innenfra Lenker som invitasjoner Flerstemmig Tematisk, atemporal Metafunksjoner (diskusjon, historikk) Our USA Funkytown

3. teori & praksis Why we need wikis….

3. praksiser

3. teori & praksis

Learners’ voices 3. teori & praksis I like this because it is a win/win situation. To help others and get help back is nice. Co-operating is very important in our daily lives and our future jobs! I like this because we so easily can compare and share information on what we know and what we do not know about the American way of living We never worked alone, and many helped me with my work It doesn’t matter if it is yours or others. This way it is possible for people to argue and discuss Because then I don’t have to be afraid of making a mistake ‘cause there will always be someone there to clear it up! Someone can change what you have written, even when you know what you have written is correct My texts got deleted You socialize… in a weird way

Funn DESIGN! 3. teori & praksis Økende antall aktivitetsstrukturer Spenninger mellom privat og kollektiv eiendomsrett Skifte i epistemologisk posisjon Lærer er nærværende offline, abdiserer online Teknologien må utvikles til å inkludere lærerroller Revurdering av oppgavetyper DESIGN!

Design Objektet: både representasjon og retning for aktivitet Flere kontekster, flere systemer i spill Nettverk aksentuerer forholdet individ/kollektiv (noe annet enn et praksisfellesskap!) Lærere må designe seg selv inn i aktivitetene! Sammenheng oppgave (objekt, stimulus 1) – aktivitet - ressurser (stimulus 2) – vurdering

Nye oppgavetyper Types: Narratives Scenarios Alternatives Hypotheses 4. design Nye oppgavetyper Types: Narratives Scenarios Alternatives Hypotheses Causes Correlations Connections Syntheses etc result > n1 + n2 +…nx individual ≠ collective

Didaktikk 4. design Grensesnitt nye praksiser Skole, fag Elev, livsverden…

Typisk læreroppgave: Rikholdige design for læring Læringsobjekt (gitt, nytt, spesifikt, ullent…) Sosiale og materielle ressurser Elevroller Lærerroller Aktiviteter / praksisfellesskap (ind/koll/f2f/distr…) Undervisning som deltakelse Vurdering for/som læring

Didaktikk: Hva, Hvordan, Hvorfor, for Hvem? IKT: Hvor, Når? 4. design Didaktikk: Hva, Hvordan, Hvorfor, for Hvem? IKT: Hvor, Når? En sosial praksis der elever, lærere og artefakter konfigureres rundt et kunnskapsdomene, og der kunnskapskonstruksjon gjøres synlig gjennom deltakelse i skolefag og emner Lærer: designer & deltaker Deiksis! IKT: en voldsom utvidelse og fleksibilitet.

Konklusjoner Didaktikken må adressere Må løses på institusjonsnivå 4. design Konklusjoner Didaktikken må adressere Kollektiv kunnskapskonstruksjon Bruk av artefakter Deltakelse i mange kontekster (elev og lærer) Teknologi som kulturell utvidelse, endrer fag, forhold til fag og arbeidsrelasjoner – kompleksitet/lærerstøtte! Må løses på institusjonsnivå

”Revolution as curriculum embraces modern life” 4. design ”Revolution as curriculum embraces modern life” 13 July 2007 13:24 giving more space for pupils to tackle controversial issues such as global warming and nuclear power the traditional approach to covering the syllabus has been exhausted: it has delivered all it can: it will work no more a modernisation of the curriculum to make it more relevant to the needs of young people in this world in the future

Hauge, Lund, Vestøl: Undervisning i endring: IKT, aktivitet, design http://www.abstrakt.no/index.asp?id=28044

Takk for oppmerksomheten! andreas.lund@intermedia.uio.no http://www.intermedia.uio.no/