Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
Ungdomstrinn i utvikling
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Læreplanen Historie Vg2.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Å være student Mattias Øhra
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Digital skole hver dag Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
Hva nå? Avsluttende rapport fra prosjektet IKT og nye læreprosesser ved Høgskolen i Vestfold November 2003 mattias øhra Et PLUTO Prosjekt: Program for.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
Karin Helle og Gro Beate Vige
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Utskrift av presentasjonen:

Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________ Utredning fra et utvalg oppnevnt ved kongelig resolusjon av 5. oktober Avgitt til Utdannings- og forskningsdepartementet 5. juni 2003 ___________________________________________________________ Vurdering ved hjelp av mappe/portefølje tas i bruk i hele grunnopplæringen. IKT er velegnet ved avvikling av ordinære eksamener og nasjonale prøver, og ved utvikling av elektroniske elevmapper. s.277 Mange lærere har svak fordypning i sentrale fag og vurderingen av Reform 97 viste at mange lærere ikke behersket den metodeomleggingen som reformen forutsatte.

”Ved å definere digital kompetanse som en basiskompetanse på linje med lesing og skriving, gir utvalget et kraftig signal både om innhold og retning for den framtidige IKT- utviklingen i grunnopplæringen.” (s.280). IKT-kompetanse som den 4. kulturteknikk i forlengelsen av å kunne lese, skrive og regne. Det innebærer ikke bare en ferdighetsmessig kompetanse i å kunne håndtere teknologien, men i store grad kompetanse i å kunne utnytte informasjonstilgangen og de muligheter som IKT gir til fremme av egen læring og personlighetsutvikling. Teknologi og design innføres som et eget fag i ungdomsskolen.

Teknologi og design innføres som et eget fag i ungdomsskolen.

Indikasjoner på at studentene ved avdeling lu. har hevet karaktergjennomsnittet noe? Indikasjoner på at flere studenter slutter tidligere i studiet? Indikasjoner på at mappearbeid krever tid av både lærere og studenter Variasjoner i forhold til mappemetodikk og struktur Erfaringer ved HIVE/LU

EKSAMENSAVVIKLING MAPPER VED HØGSKOLEN I VESTFOLD Mattias Øhra 03 Arbeidsmappe Presentasjonsmappe Ekstern sensor Muntlig eksamen Med utgangspunkt i arbeider fra arbeidsmappen (Ekstern sensor) Presentasjonsmappe og arbeidsmappe er identiske Muntlig eksamen Med utgangspunkt i arbeider fra arbeids- og pres.mappen (Ekstern sensor) Basiskunnskaps- tester

EKSAMENSAVVIKLING MAPPER VED HØGSKOLEN I VESTFOLD Mattias Øhra 03 Arbeidsmappen Skal innholde dokumentasjon fra alle målområder i fagplan Presentasjonsmappe Skal innholde dokumentasjon fra en eller flere målområder i fagplan (Intern sensor) Muntlig eksamen Med utgangspunkt i arbeider fra arbeidsmappen (Ekstern sensor) Hjemmeeksamen Individuell eller gruppe Basiskunnskaps-tester Diagnostiske Praktiske arbeider og ferdigheter Skille mellom praktiske og refleksive ferdighetsmål i fagplanen f.eks: praktisk estetiske fag Deleksamen Individuell eller gruppe

Utfordringer Studentene gjøres kjent med målområder i fagplan Mappekravene må inn tidlig på høsten Forholdet ekstern – intern sensur Pensum knyttes til målområdene Lagring : alle studenter må lagre mappen Mer studentaktive arb.former Studenter er med på å utforme mappestrukturene ift fagplanenes målområder. Fare for for mange mappekrav og for stort volum i mappene Veiledning: fare for overforbruk Tydelighet ift mappeeksamen i fagplan Fortsatt viktig med autonomi og variasjon mht. bruk av mappevurdering. Mattias Øhra 03

Tilbakemeldinger fra sensorer: Positivt når studentene gis mulighet til å forfølge egne faginteresser (balansegang) Mappene muliggjør metaperspektiv og ”refleksjonsrom” Muntlig er en god eksamensform ift mappevurdering Språknivået i mappene er gjennomgående gode. (pga publisering på nett?) Studentene bruker i mindre grad internett som aktivt pedagogisk verktøy. Mer ryddighet i kildebruk savnes Ønsker seg mappevurdering som praktisert ved HIVE Mattias Øhra 03