1 Innledning til diskusjon: Prosesstyring og resultatorientering Digital kompetanse og fagligkompetanse – er det noen sammenheng 11.mai 2005 Lars Vavik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
GROW modellen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Overgangsprosjektet.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Veiledet lesing Mørkved skole
Vitensenteret i Trondheim
Tidligere læreplaner.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Elever som forskere i naturfag – med wiki
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Hva er en artikkel?.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Rett spor eller ville veier? Norske elevers prestasjoner i PISA Marit Kjærnsli Oslo 30.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Vi besøkte Tjøme ungdomsskole i vår praksisperiode.
Nasjonale prøver.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
HVOR VIKTIGE ER PISA- RESULTATENE? HVOR STOR VEKT SKAL VI LEGGE PÅ DEM? Jan Ubøe, professor i matematikk NHH.
LP og evidens i undervisningen
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Båtsfjord 2100 innbyggere, alle kan fisk Alle bor på et sted, 90 km til neste sted med 1000 innbyggere Tette bånd mellom industri og det offentlige Utdanning.
Forskningsopplegg og metoder
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Matematikk og kjønn -mer enn ”hvem som er best”? Line Rønning Føsker, LUB2 1.desember 2009.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge basert på data fra PISA 2000 og 2006 Rita Hvistendahl og Astrid Roe Forskningsspørsmål:
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kompetanse for manfgfold
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Utskrift av presentasjonen:

1 Innledning til diskusjon: Prosesstyring og resultatorientering Digital kompetanse og fagligkompetanse – er det noen sammenheng 11.mai 2005 Lars Vavik

2 Litteratur Eyvind Elstad ” Om Prosessstyring og Resultatorientering i Utdanningspolitikken ” Norsk Pedagogisk Tidskrift nr. 2 side , 2005 Svein Lie, Are Turmo (2005). Hva i all verden har skjedd med realfagene? Norske elevers prestasjoner i matematikk og naturfag 2003

3 The Third International Mathematics and Science Study (TIMSS) Program for International Student Assessment (PISA) Faglig nivå i Norge sammenliknet med andre land

4 Hensikten med PISA og TIMSS Framskaffe relevant informasjon som et beslutningsgrunnlag Målet med PISA var å kartlegge hvor godt elever som avslutter obligatorisk skolegang (15år) er rustet til å møte voksenlivet..

5 Hvem er med? Norge var med i TIMSS i 1995 (ikke i 1999) TIMSS 9-åringer, 13, åringer og siste året i videregående skole. Undersøkelsen blir gjennomført hvert fjerde år fra og med 2003 PISA ble gjennomført første gang i her var 32 land med. Norge var også med i 2003 sammen med 42 land. Neste PISA- test blir i 2006.

6 Innhold i PISA og TIMSS PISA : Lesing, matematikk og naturfag (naturfaglig allmenndannelse ) TIMSS: Elevenes naturfaglig kompetanse i geofag, biologi, fysikk/kjemi, naturvitenskap, teknologi og matematikk, vitenskaps- og teknologihistorie, miljø- og ressursemner, naturfag i andre disipliner.

7 Oppgavenes form TIMSS: både flervalgsoppgaver, åpne spørsmål og praktiske oppgaver. PISA flere oppgavetyper, ble opprinnelig kritisert for at oppgavene hadde kulturelle skjevheter. Hvert land skal vurdere om oppgavene er kulturelt diskriminerende.

8 Kritikk Kritikken mot testenes form og innhold førte til store endringer. Oppgaven ble mer praktiske og problemorientert. Kritikken er nå mer rettet mot konsekvensene av testene.

9 Resultatet !

10 Resultatet !

11 OPPSUMMERING OG KONKLUSJON De faglige prestasjonene i matematikk og naturfag for vårt land framstår som svake og under gjennomsnittet i OECD, og de er svakere enn i Undersøkelsen Særlig påtakelig er tilbakegangen i naturfag. Norske elever skårer påfallende svakt i det nye tverrfaglige emnet ”Problemløsing”, som særlig måler elevenes evne til analytisk resonnering. Elevene våre synes å ha et dårlig repertoar av gode læringsstrategier, for eksempel metakognitive ferdigheter, bevissthet om og kontroll av egen læring. Dette framstår som et særlig stort problem i en skole som så sterkt vektlegger elevenes selvstendige læringsarbeid. Når det gjelder trening på elementære ferdigheter i matematikk, vektlegges dette lite i norsk skole. På den andre siden er det ingen land i PISA der korrelasjonen mellom omfanget av slik trening og prestasjoner er så høy som i vårt land.

12 Ja, takk begge deler: Prosesstyring ”Dept. har lenge ønsket mer prosjektarbeid, mindre tavleundervisning, mer PBL. Elevene skal i større grad arbeide selvstendig og i grupper med problemstillinger de selv har utviklet. Lærerne blir mer veileder enn en foreleser, datateknologien tvinger frem nye undervisningsmetoder (Aftenposten 2001)

13 Ja, takk begge deler: Resultatstyring En vesentlig skolepolitisk dreining har kommet i det som kalles kvalitetsvurderingssystem (UFD 2004) Dette skal fremmes gjennom nasjonale prøver, skolens karakterresultater legges ut. Stor tillit til lærernes metodefrihet. Det avgjørende at læreren har tro på metodene …. Bare resultatene blir bra.. Utnevnelse av skoleeier som legalt ansvarlig er et strategisk trekk….

14 Dilemmaet Resultatorienteringen har bred politisk støtte. Betoner skjerpet fokus på læring i basisfag. Etterlyser lærere som ikke er ettergivende (UFD 2004) Elstad (2005) mener at samtidig vil den progressive ped. fortsetter gjennom videreføring av PILOT og program for digital dannelses…..

15 Effekten av PBL og Prosjektarbeid studier fra Jasper-prosjektet 1992 i USA Problembasert læring ga stor effekt i å løse tverrfaglige problemstillinger, men disse eleven kom mye kortere i faglig fordypings i forhold til de som hadde regulære klasseromsundervisning.

16 Hvorfor er resultatet så dårlig i Norge også i PBL-liknende oppgaver? Lærerne sier: ”Det kreves mye hardere oppfølging og strengere restriksjoner på bruk av internett, chatting osv. ”Det er skapt et pressebilde av falsk læring når en går rundt i klassene og ser på at elevene søker seg inn på Internet med masse vitenskapelig stoff som de suverent legger ut..” ”Er skolen et sted hvor det er rett til å stille krav.. Dette er galskap som fotsoldat dilter jeg med, men som pedagogisk leder så har jeg abdisert.”

17 Hva kan være årsaken? Vil forskjellig IKT- støtte i matematikk føre til at elever øker sin forståelse i dette faget slik at Norge tar igjen forspranget f. eks vist ved PISA - prøvene i 2006 Vil forskjellig IKT- støtte i naturfag føre til at elever øker sin forståelse i dette faget for eksempel vist gjennom TIMSS prøvene?

18 UNDERVISN 1 virker klart negativt på prestasjoner. Dette gjelder alle klassetrinn. ”Det er for oss et stort tankekors at undervisningsmetoder som anbefales sterkt for tiden (prosjektarbeid, gruppearbeid og bruk av IKT) ser ut til å henge sammen med svake resultater i matematikk og naturfag: (Lie, Kjærnsli, Brekke, 2001) UNDERVISN 2 påvirker derimot prestasjonene positivt, og her snakker vi om tradisjonelle lærestyrte undervisningsmetoder.

19 There is no consistent relation between the average amount of ICT reported for any subject at a given key stage and its apparent effectiveness in raising standards. Prof Angela McFarlane 2004 Effekten av IKT i England IMPACT2

20 Hvordan er situasjonen i 2005: De negative tendensen er blitt tydeligere. ( Se Turmo med flere. 2005, Norsk Pedagogisk Tidskrift nr 1) Fjerde klassetrinn ligger langt etter hva 3. klassetrinn klarte i Dagens åttendeklassinger ligger et halvt år etter 7.klassetrinn i Norske 10.klassetrinn har overraskende låge resultater og er relativt sett under OECD gjennomsnittet. Av 25 land er Norge blant de som har relativt største tilbakegang.

21 Hva er årsaken ? Har norske lærere høg aktivitetsmetodisk kompetanse men lav faglig og fagligdidaktisk kompetanse? Går det en entydig linje fra elevenes selvstendige konstruksjon av sin egen forståelse til ”elevsentrerte” arbeidsformer? Vil digitale brukskompetanse har positiv eller negativ innvirkning på resultatet?

22 PILOT rapportene E.Elstad (2005) henter ut denne beskrivelsen fra PILOT rapportene: Situasjonsbeskrivelse: ”Det er høy musikk, lastet ned fra nettet. Noen gar kobla seg opp til hverandre og spiller fotballspill. En fører inn franskleksa. To stykker er opptatt med å finne en gratis server på nettet. To jenter holder på med prøving og feiling for å få ned klipp fra nye filmer. En gutt legger kabal. En annen surfer, mens naboen chatter….

23 Observasjonen kommenteres slik: ”Her er det faglig jobbing, annen skolearbeid, prating, underholdning, lek, musikk, surfing, chatting i skjønn forening…… Lærerens tilstedeværelse med tilhørende definisjonsmakt finnes ikke …Eleven må få operere mer på egen hånd uten at lærerne legger begrensinger på den frie bruk av teknologi. Når elevene laster ned musikk og filmklipp fra nettet etc., innebærer dette at lek og skolearbeid er i skjønn forening. Dette er å forstå som en anbefaling: ”lek og læring…. Kan knyttes enda nærmere samme ( Erstad 2000 s. 188 )

24 Resultatene ? Hva slags signaleffekter gir det når læringsresultatene som demonstrassjonskoler/modellskoler er temmelig dårlige. ( se skoleporten. no) Skagen. K (2004): Gode motiver til tross: Spydspisskoler i trøbbel. Aftenposten )