Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Fra ide til problemstilling
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
OBSERVASJON.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hvordan intervjue en forsker?
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kvantitativ forskning
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
Om arbeid med problemstilling og valg av metode.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Lesing og lesestrategier
Fortellinger som metode.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Forelesning i Ungdomskunnskap 15. september 2004
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Det vurderende øyet.  Observasjon  Intervju  Spørreskjema  Logg  Valg av metode(r)  Etikk Kilder; Bjørndal 2002, Jacobsen og Thorsvik 1997,Johannesen.
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Teoriens rolle - analyse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
FORSKNINGSMETODE Foreleser: Rakel K.R.Næss
Skoleutvikling B – Samarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg Valg av metode(r) Etikk Kilder; Bjørndal 2002, Jacobsen og Thorsvik 1997,Johannesen og Tufte 2002, Haavind 2001, Løkken og Søbstad1995, Widerberg 1995 og 2001.

Refleksjon og vurdering av egen praksis. Aksjonsforskning; prøve ut ideer og hypoteser for å forbedre eller få økt kunnskap om praksis. Aksjonslæring;en kontinuerlig lærings og refleksjonsprosess. Utforskende partnerskap hvor målet er å forbedre praksis.

Hva er metode? Er en femgangsmåte, et middel til å løse problemer og komme fram til ny kunnskap. Et hvilket som helst middel som tjener dette formålet, hører med i arsenalet av metoder. W.Aubert I: Hellevik 1991:14

Hvilken metode vi benytter vil alltid få betydning for hva vi vil finne. Et perspektiv er en spesiell måte å å betrakte en skole på. Foreldre perspektiv,elev perspektiv osv. Vi kan benytte oss av flere perspektiver, slik får vi fatt i flere sider ved ett fenomen. Modeller er en forenklet beskrivelse av hvordan ulike fenomener henger sammen.

Kvantitative metoder. Søker mest mulig presisjon. Mange undersøkelsesenheter. Systematisk og strukturert. Ser etter gjennomsnitt og representativitet. Atskilte variabler. Er opptatt av årsak virkning samt forklaring. Forskeren er tilskuer og manipulator. Ser på undersøkelsespersonene som objekter.

Kvantitative metoder forts. Spørreskjema: 1.Avklare fenomenet og eventuelt dele dette opp i del fenomener. 2.Lage spørsmål som dekker alle fenomenene. 3.Sende/dele de ut 4. Behandle dataene statistisk. Eventuelt etterprøve spørsmålene. Krever mye forarbeid og kunnskap om data/statistikk.

Kvalitative metoder Ser mer etter hvordan fenomener framtrer, og forsøker å forså og formidle dette. Ser etter helhetlige opplysninger og har derfor ofte færre enheter. Ser etter det særegne ved fenomenet Er nærere personene som undersøkes og kan være deltaker og aktør Ser etter sammenhenger, strukturer og mønster. Tilstreber et subjekt –subjekt forhold mellom forsker og informant

Kvalitative metoder forts. Intervju: med faste eller åpne spørsmål. Mye om et lite område kalles dybdeintervju. Intervjue mange om lite – blir nesten som spørre skjema, men vi kan kontrollere om informantene forstår spørsmålet. Gruppe intervju: kan gjøres om et fenomen, eller bare få spørsmål. Her kan dere benytte overhead eller tavle for å skrive ned svarene. Det kan være lurt at informantene enten får spørsmålene på forhånd,eller at det settes av tid til å skriv/tenke før intervjuet starter.

Intervju forts. Spørsmål om atferd Spørsmål om holdninger eller verdier Spørsmål om følelser Spørsmål om kunnskap Spørsmål om sansemessige opplevelser Bakgrunnsspørsmål

Hvordan sikre seg et godt intervju: Er spørsmålene knyttet til temaet og problemstillingen? Er spørsmålene klare og utvetydige. Er spørsmålene ledene? Spør du om noe som ikke intervju personen har kvalifikasjoner til å svare på? Er spørsmålene for intime? For hvem? Er spørsmålene ladet dvs at de uttrykker forventninger om et bestemt svar?

Husk på ! Still oppfølgingsspørsmål som; når hvem, hva hvilke. Be informanten utdype noe eller be om oppklaring eller presisering. Spørsmålenes rekkefølge Bruk gjerne både notater og båndopptaker Lag prøveintervju for å unngå uklarheter.

Logg Fyldige beskrivelser av hendelser i hverdagen. Fremme den indre dialogen – ” hånden, øyet og håndens tilnærming til læring”. Vygotskij,Bruner og Eming

Hva lærer vi av logg; Hva du allerede vet. Hva du føler. Hva du gjør og hvordan. Hvorfor du handler som du gjør. Loggen kan også ha ulike sjangere som : beskrivende, fortolkende og reflekterende. Eller tema, følelser og reaksjoner. Det finnes ulike måter se for eksempel: Kruuse 1999.

Eksperimenter: Det er sjelden man utsetter folk for eksperimenter, fordi det sjelden sier noe om hva de egentlig gjør. Test eller prøver er for eksempel en måte å gjøre det på. Noe en kan gjøre som ligner er å ta tilfeldige personer og teste dem eller samle inn hva de har gjort. Dette kalles også mappe vurdering. Da analyseres materialet som samles innpå samme måte som et dokument.

Etnografiske studier: Felt studier eller observasjoner. Deltakende – åpen observasjon. Ikke deltakende- åpen observasjon Ikke deltakende – skjult observasjon. Observasjon er rik på detaljer, og fanger nyanser. Faren er at en går seg bort i detaljene.

Case – studier: Studier av enkelt tilfeller. Dybde Bruk av flere metoder Tidkrevende God metode til å se hva en organisasjon er god eller dårlig på. Følge en leder kan være en måte å gjøre dette på.

Metode triangulering; Bruke flere metoder for å belyse et fenomen.(case) Problemstillingen bestemmer metoden. Spørreskjema- teste hypoteser og få tilstandsrapport. Eksperimenter- finne årsakssammenhenger. Etnografisk og intervju – beskrive det fra brukerens ståsted.

Etikk: Klargjøring av egen forforståelse. Informere informantene – innhente tillatelser. Være nøyaktig i innhentningen av informasjonen. Anonymisering av informasjonen. Få informantene til å godkjenne det du mener de har sagt – intervjue flere ganger. Være flere om analysen og tolkningen av materialet- veiledning fra fagpersoner.

Videre ; Forellingen som metode Nettverkskart som metode Forholdet mellom forsker og felt Analyse av ulike typer data. Og litt mer om forskningsetikk