“FORELDRESKOLE” - obligatorisk uten hjemmel Sandefjord 24.09.08 Storhamar skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Hvordan stimulere barns lek i naturen
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
“FORELDRESKOLE” - obligatorisk uten hjemmel Litt generell informasjon
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Pedagogisk utviklingsarbeid
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
FORELDREMØTE 10. TRINN 11.oktober 2012
Velkommen til Rud.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Barnets fjortende leveår Trinn 15. Tema for trinnet Arbeidsvaner etablert? Foreldre er teite!.. Eller? Trenger KODAungdom hverandre? Når barnet ditt får.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
Vurdering for læring.
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Ledelse og et godt samarbeid med foreldrene
Kampen skole Vår visjon:
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
"Týdningurin, ið foreldur hava, fyri innlæringina hjá skúlabørnum." v/seniorrådgiver i FUG Randi H. Jørgensen Tórshavn 28. februar 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lyshovden Oppveksttun!
Velkommen til Varden skole Program i kveld
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Drop-In metoden i skolen
LEKE,LÆRE,LE – sammen gjør vi det! Visjon Røyslimoen skole 2013.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Velkommen til førskoledag
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Sjøstrand skole 26. mai Informasjon denne kvelden Hvem er vi – presentasjon av deler av koordineringsteamet og ledelsen Hvem er vi – presentasjon.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Deltakende læring.
Hva er viktig for elevers læring?
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
Velkommen til foreldremøte 16. november Agenda Ungdomspatruljen – oppgaver og utfordringer de ser i ungdomsmiljøet Mulige fagvalg og kombinasjoner.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2010.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2011.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
V E L K O M M E N! Lundehaugen ungdomsskole 30. august 2017
Septembernytt 2017 Velkommen til nytt barnehageår!
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Rykkinn skole September 2017
Systematisk Observasjon av Lesing.
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
[Skriv inn navn på deltaker]
Velkommen til foreldremøte 10.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Pedagogisk dokumentasjon
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Utskrift av presentasjonen:

“FORELDRESKOLE” - obligatorisk uten hjemmel Sandefjord Storhamar skole

Hvem er vi ? 330 barn Byskole/ ansatte 4 % - NO 2

Visjon : ” Glede ved å lykkes” Verdier : Glad Utfordrende Lærende Gul Mål: 1.trinn: : 1- Lærerik 2 - Morsom 3 - Bli kjent/lære navn, 4- Avklare forventninger

MÅLSETTINGER: Den teoretisk begrunnelsen for Foreldreskolen……. Fra 1.trinn til alle trinn: Øke foreldrenes muligheter for å delta i eget barns læring. Foreldremøter som gir rom for ”lære om læring”. Innsikt i veiledning Lavterskel og trygghet/kultur Plan for foreldremedvirkning.

ORGANISERING – 1. trinn Datoer februar Skolestart/brev/fest 4 kvelder a 2,5 timer Rektor og FAU leder Obligatorisk – uten hjemmel Hemmelig program Budsjett

INNHOLD: 1.kveld : Hilse, navnskilt,musikk,gym,forv entinger,vurdering 2.kveld : Forskning om Hjem-skole 3.kveld : Humor/glede/ artikkel voksen forelder- grupper, øve navn, valg foreldrekontakter,stafett 4.kveld : Lesemetode i praksis+ veiledningsroller som voksne. Evalueringa av FS.

Hele skolen NYE foreldremøter- : a) lære om læring og b) hvordan veilede eget barn Charles Deforge: Holdning/ læringskraft i reserve MEDVIRKNING plan VURDERINGSKULTUR/ årshjul.P/D INVOLVERE/BLANDE seg inn i skolens pedagogiske utviklingsarbeid OMDØMME/stolthet/energi NASJONAL : Foreldre- undersøkelsen:Veiledn.b.

Snu opp-ned ? Snu opp-ned ? Krevende- stille Muligheter- status quo Forskning- bry seg? Profesjonalisere Ledelsen ta systemansvar Holdning: Gjøre hverandre gode Stimulere 47%-80% TTT- nyt veien!