Novellesjangeren Bikubesong (1999) av Frode Grytten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Skjønnlitterær fortelling
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Forfatterstudium Jonas Lie.
1 Tema Vg1, kap 2.
EPISK DIKTNING inkl novelle
NYNAIVISME OG IRONI: ERLEND LOE (f. 1969)
Roman- og novelleanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Om å skrive om litterære tekster
”Sammenstød af mønstre”
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Om å skrive om litterære tekster
Om Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004)
Populærkulturelle tekster som inngang til læring i norskfaget
Bokpresentasjon Oslo.
Fra ord til liv Februar 2010.
Kapittel 2: Episk diktning
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Tordivelen flyr i skumringen
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
En historie om folkediktning og eventyr
Litterære virkemidler
Fortelling Novelle Roman
Litteraturhistorie
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Skriving av monolog, Bikubesong
Kunsten som grep Av Viktor Sjklovskij.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Om hellige skrifter.
Moderne samtidsromaner 2 – tendenser på og 2000-tallet
Moderne samtidsromaner 1 – tendenser på og 1980-tallet
Forrådt Av Amalie Skram.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og markedsøkonomi Varer kapital og ideer krysser grenser Kunnskap og teknologi nye.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
AMALIE SKRAM Karens jul. Mål for timen Kjenne til Amalie Skram som forfatter. Kunne gjenfortelle Karens jul. Gjennom eksempler i teksten si noe om hvilke.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og marknadsøkonomi Varer, kapital og idear kryssar grenser Kunnskap og teknologi blir.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
ALU1, Novellesjangeren Bikubesong (1999) av Frode Grytten.
Novellesjangeren Bikubesong (1999) av Frode Grytten A1A,
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
NORSK LITTERATURHISTORIE
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Analysere og tolke eventyr
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Novellesjangeren Bikubesong (1999) av Frode Grytten Norsk 1, 25.02.09

Novellen I Litteraturvitenskaplig leksikon defineres novellen slik: ”Novelle (av it. novella, ’nyhet’), underavdeling av episk diktning, relativt kort fiksjonsfortelling som innenfor sjangeren epikk kan innplasseres mellom andre kortformer som eventyr, fabel, anekdote og parabel på den ene side, og epos og roman på den andre side.” (Lothe m.fl. 1997:175)

Forts. novellen Novellen unndrar seg presis definisjon, og definisjoner som presenteres som typologiske, baserer seg i praksis ofte på novellen slik den har utviklet seg i Europa fra renessansen (Boccaccio) til 1900-tallet. To definisjoner: Johann W. Goethe: novellen er ”en inntruffet, uhørt begivenhet” – definisjonen legger vekt på innholdsmessige kriterier Emile Staiger: novellen er ”en fortelling av middels lengde” – definisjonen legger vekt på formelle kriterier (Lund 1997)

Kjennetegn ved novellen Hører inn under den episke prosalitteraturen En narrativ korttekst – men vanskelig å sette grenser Novellesjangeren har mange sammenfallende trekk med romansjangeren, men skiller seg fra den på avgjørende punkter, først og fremst volum og lengde og konsentrasjon Personkarakteristikken er mer konsentrert, handlingen komprimert og knyttet til en sentral hendelse, og novellen har ofte en markant spenningskurve med et høydepunkt eller et vendepunkt. Forestillingen om en indre kvalitet – begivenheten, et grunnmotiv. Mens romanen forklarer og utdyper, antyder novellen.

Forts. kjennetegn ved novellen Novellen er en kort fiksjonstekst med begynnelse og slutt: novellen fører fram til oppklaring, en konklusjon, noe endelig avgjort selv om vi har med en åpen slutt å gjøre. [...] Den gode novellen søker etter innsikt, en type særlig intens og dyp livsopplevelse og livsforståelse er noe av det novellen syntes særlig egnet for å formidle. (Skei 2006:72-73)

Et klassisk eksempel ”Faderen” (fra Smaastykker 1860) av Bjørnstjerne Bjørnson Hvor er vendepunktet? Hva slags innsikt eller livsforståelse formidles i novellen?

Nyere, norske noveller Kjell Askildsen: Øystein Lønn: Bjarte Breiteig: Thomas F’s siste nedtegnelser til almennheten (1983) En plutselig frigjørende tanke (1987) Øystein Lønn: Thranes metode og andre noveller (1993): ”Mårfellen” og ”Rørtangen” Bjarte Breiteig: Fantomsmerter (1998): ”Det ødelagte gjerdet”, ”Fluesmekken” og ”Tåke. Requiem”

Stikkord om Kjell Askildsen Født 1929 Debut 1953 50-t: Sosialisering og frigjøring fra foreldre, kristendom, seksualmoral 60-t: Attityderelativisme, roller vs. identitet. 70-t: Sosialrealisme, AKP 80- og 90-t: Desillusjon, undergraving av verdier, oppløsning av sammenhenger Minimalistisk stil. Motivisk: Konkrete ting dominerer Ladning: Ikke følelsesladd; anti-patetisk Kilde: Per Thomas Andersen: Norsk litteraturhistorie

Øystein Lønn, f. 1936 Fin stilist Uklar følelse av uro Minimalistiske virkemidler Subtraksjon Lesningen gåtefull prosess, venter på oppklaring som aldri kommer. Det usagte intenst tilstedeværende, omtrent som i Askildsen beste bøker. Stemningsnoveller (men hva har egentlig hendt?) Komplekse livsvilkår i senmoderne eller senkapitalistiske samfunn Ugjennomsiktige samfunnsstrukturer Fremmedfølelse og absurditetsfornemmelse. Strategi til å mestre det ubestemte med, en ”metode”, overlevelsesstrategi. Intimsfæren, forholdet mellom kjønnene. Seksualitet, erotikk og samlivsformer danner motivramme. (Fra Andersen: Norsk litteraturhistorie)

Forts. nyere, norske noveller ”Hun flytter brikken feil vei” og ”Det er de samme tingene som irriterer henne” av Trude Marstein (fra Sterk sult, plutselig kvalme 1998)

Trude Marstein om korttekster på 90-tallet i Vinduet 3/1999: «Å se tingene i et nytt språk» Vekt på detaljen Detaljene står for noe annet og mer enn seg selv, de gis betydning gjennom helheten de er en del av, de representerer eller rommer en bevissthet Detaljen skaper identifikasjon, gjenkjennelse, gjennom å se tingene på en ny måte ”Å skrive er å se, se hvordan ting virkelig er, eller rettere sagt: hvordan de kan ses, og hvordan de kan beskrives slik de ses” (Marstein 1999:33) Korttekstsamlinger er godt egnet til å formidle inntrykk og stemninger Kortteksten unndrar seg sjangerbestemmelse

Forts. ”Å se tingene i et nytt språk” Nostalgisk opprømthet, [...] beskrivelser av mentale og konkrete detaljer jeg ikke er klar over at jeg kjenner, men som jeg likevel umiddelbart gjenkjenner; [...] overrasket av selvfølgeligheter.

Omtalte forfattere i Vinduet-artikkelen Lars Ramslie Finn Iunker Tor Ulven Kristine Næss Hanne Ørstavik Olaug Nilssen Tore Renberg Ole Robert Sunde

Bikubesong (1999) av Frode Grytten Noveller eller roman? Forfatter og forlag har kalt boka for en roman – skaper forventninger om sammenheng, helhet Komposisjon 25 fortellinger/tekster Enkeltstående tekster Mangler et sammenhengende plot MEN: en syklisk, arkitektonisk komposisjon Boka er bygd opp på samme måte som Murboligen

Forts. Bikubesong Sammenbindende elementer: Fortellingsteknikk – polyfoni av stemmer, men gjengangere i persongalleriet Tematiske fellestrekk: industrisamfunnet Odda, identitetsproblematikk og populærkultur En samlende metafor: bikuben

Forts. Bikubesong Eksempler: Identitetsprosjekt – skjebnesvangre øyeblikk ”Prinsessa av Burundi” ”Gå langs vegen som ein vanlig mann” Populærkulturelle intertekster – identitet og populærkultur ”Betty og Henry” ”Syng meg i søvn” En novellistisk roman?

Kilder Andersen, Per Thomas (2001): Norsk litteraturhistorie, Universitetsforlaget. Grytten, Frode (1999): Bikubesong, Det Norske Samlaget. Kompendium (2008): Korte prosatekster, Høgskolen i Vestfold, avdeling for lærerutdanning. Lothe, Jakob m.fl. (1997): Litteraturvitenskapelig leksikon, Universitetsforlaget. Lund, Marie (1997): Novellen. Struktur, historie og analyse, Centrum. Marstein, Trude (1999): ”Å se tingene i et nytt språk”, i: Vinduet, nr. 3. Nordstoga, Sveinung (2003): ”Å gå ut i verda med hornbrillene til Morrissey”, i: NLÅ. Skei, Hans H. (2006): Å lese litteratur, Gyldendal Akademisk. Stenstad, Finn (2005): Spor i ord, Høyskoleforlaget.