Måling, areal og volum.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senterpartiet Vi tar hele Norge i bruk.
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
”MATEMATIKK TEMALINJAL 3 –
Geometrioppgave for 4.klasse
En vanlig aktivitet i barnehagen
Naturens former – og formler
Veiledet lesing Mørkved skole
Polyedere Matematikk som inspirasjon til spennende design Nils Kr. Rossing Vitensenteret/Skolelaboratoriet ved NTNU.
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Ny rammeplan for barnehagen
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Månedsevaluering januar Denne måneden har vi feiret Edis 3 år, Emma 5 år og Evan 5år. Vi har også lekt masse ute i den etterlengta snøen. Ellers holder.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
Bygg en by av pepperkaker.
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Formelmagi 27-1 Litt matematikk før vi går løs på superposisjon Sum og integrasjon: Når en sum har et stort antall ledd, kan det kan lønne seg å summere.
Trekanter med vinkler på 30, 60 og 90 grader
Malen for fotballmodellen
Garderobe for en reise Vigdis Stokkelien ( )
Lek og Læring i barnehagen
Høydemeter Mål: Lage et program som regner ut stigning, største høyde, minste høyde m.m.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Toddlergeometri Hva er det ?.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
M4 onsdag 22. okt.
M4s ønsker (Tema: måling og statistikk)
Geometri Former og figurer.
Matematikk i samisk kultur
Lekens betydning for læring av matematikk
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
GEOMETRIGEOMETRI fjerde kveld med familiematematikk.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen Læring og lek Praksisgruppe 69 Kjetil, Aleksander, Hilde og Torunn.
Det gylne snitt og Fibonacci-tallene Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Volum og Tetthett Volum = størrelsen på et område av et rom Eksempler: ● størrelsen av vannet i en plast bøtte ● størrelsen av plasten i en plast bøtte.
Toddlergeometri Hva er det ?. Og hva er egentlig geometri ? En del av matematikken En del av matematikken som vi fra fødselen av bruker for å kunne tolke.
C. Celle (i et regneark) Forklaring og synonymer Ruta i et regneark. A3 forteller hvor cella er plassert. A er kolonnen, 3 er raden Setninger med ordet.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Geometri 3.
MATEMATIKK 1. trinn.
Matematikk i skole og hjem
Celler er så små at vi bruker mikroskop for å undersøke dem.
Celler er så små at vi bruker mikroskop for å undersøke dei.
Geometri 2.
Oppgåve 7 Lotte kjøper ein telefon til 5000 kr inklusive 25 % meirverdiavgift. Kor mange kronar utgjer meirverdiavgifta? Kryss av for rett svar.   250.
Garderobe for en reise Vigdis Stokkelien ( )
Velkommen til Newtonrommet
GEOMETRI Måling og utregning.
Velkommen til Newtonrommet
Velkommen til Newton-rommet
Foreldremøte 4.kl. tysdag 25.sept. 2018
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Velkommen til Newtonrommet
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kapittel 4 oppgave e. Sett inn riktig form av adjektivene.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Nytt reglement Gran sagtømmer til Moelven og Bergene HolM
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Måling, areal og volum

Måling . Måling = sammenligning - lengde, volum og vekt indirekte og direkte. Måleenhet, målstokk

Ord som barn brukes ofte når det handler om måling: liten, lang, kort, mye, lite, kort, stor, størst, minst ( s. 168 det matematiske barnet)

STØRST MINST lengst høyest bredest tyngst lavest kortest tynnest lettest

For å måle trenger vi målredskap. For å sammenligne måltallene, må vi bruke den samme størrelsen på målenheten. (SI) Kroppen er den første av alle måleredskap.

Barn bruker tid på å gjøre, tid på å forstå. Det er viktig at de får jobbe i sin takt med sine redskap.

Areal og volum Areal eller flatemål er redskap til å beskrive hvor stor en flate er. Volum eller hulmål sier noe om hvor mye noe rommer eller hvor stor plass noe tar.

Praktiske begreper Dimensjon: Punktet gir vi dimensjon 0 . Linja gir vi dimensjon 1 Flaten gir vi dimensjon 2 Romlegemet gir vi dimensjon 3. punkt linje flate

målenheter Lengder: 1 cm 10 mm 1 dm 10 cm 1 m 10 dm meter desimeter centimeter millimeter 1 cm 10 mm 1 dm 10 cm 1 m 10 dm Gammelt lengdemål: 1 tomme =2,54 cm

Flater: Kvadratmeter kvadratcentimeter 1 m² 10 000 cm²

Kubikkdesimeter = 1 dm³ = 1 liter Rom/volum: Liter desiliter centiliter milliliter. 1 cl 10ml 1 dl 10 cl 1 l 10 dl Kubikkdesimeter = 1 dm³ = 1 liter

Vekt: Kilogram hektogram gram 1 hg 100 g 1kg 10 hg

Noen geometriske former. Regulære mangekanter. I regulære mangekanter er alle sidekantene like lange og vinkelen mellom hver sidekant er lik. Det fins uendelig antall mange kanter. Noen eksempler: Trekant, kvadrat, femkant ( pentagon), sekskant (heksagon), sjukant (heptagon)

Romfigurer laget av regulære mangekanter. kalles også Platonske legemer. Det fins kun 5 slike romfigurer: Tetraeder (4 flater), terning (6 flater), oktaeder (8 flater), dodekaeder (12 flater) og ikosaeder (20 flater).

Oppsummering Å bygge opp forståelse for måling kan beskrives på 3 trinn: 1 sammenlikning. 2 forholdstall ( dobbel. Halvparten….) 3 enhet og måltall ( 2 m, 3 kvister , 1 sko……)

Gøy med måling Barn synes det er morsomt å måle ting. Måling innebærer trening på et felt der de er i utvikling når det gjelder forståelse av verden. Standardisering av målenhet er imidlertid ikke det første som faller barn inn.

Hvordan kan pedagogen gripe inn for å stimulere barna til mer målforståelse ? Legge til rette for situasjoner der barna har behov for å sammenlikne forkjellige størrelser. Legge til rette far at de kan oppdage og ta i bruk ulike måleredskaper. Utfordre dem ved å gi dem situasjoner der det blir et problem for dem at måleenhetene er ikke felles.

Omtrent. Ordet kan stimulere barn til å: . bruke sunnfornuft, anslå omtrent hvor mye det blir. . Bruke sin uformelle regnemåte. . Bruke språk av 1. orden og prøver ut språk av 2. orden. . Reflekterer over hva vi mener med nøyaktighet i ulike sammenhenger.

Oppgavene Her er det noen anbefalte oppgaver fra boka ”Det matematiske barnet”: 4.2, 4.4, 4.10, 4.11, 4.12, 7.3, 7.12, 7.13 og 7.14.