Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Advertisements

Mappevurdering i it’s learning
Digitale mapper! Hva betyr satsingen på mappevurdering for utvikling av digitale plattformer? Mattias Øhra.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
MAPPEVURDERING En innføring.
muligheter og utfordringer
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
©Byrådsavdeling for oppvekst
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
KROPPSØVING, NORSK OG IKT
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
IKT-seksjonen, Avd. for LUI, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring A 09 onsdag 30. september 2009 Leikny Øgrim, IKT-seksjonen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
POÉTE Leonardo da Vinci Lifelong Learning program Tanker etter seminar i Frankrike, Norge og Finland Ingvild Espelien og Bente Ryen.
Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Arkivskuff eller læringsarena?
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 2.nov.2011.HIVE.
Digitale mapper & formativ vurdering Stipendiat Mattias Øhra.
IKT og nye læreprosesser 3 hovedfokus 1.nye former for læringsfellesskap med vekt på samarbeidslæring 2. variert bruk av IKT som læringsredskap 3. mappevurdering.
Læring i digitale omgivelser Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold UIO MEVIT Høst 2005 (Medier, undervisning og læring)
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Læringsorientert vurdering Mapper som lærings- og vurderingsreiskap.
Å være student Mattias Øhra
Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Digitale mapper – et sted for læring? Elektronisk støtte til mappemetodikk IKT-didaktikk i skole og.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
IKT og nye læreprosesser
Hva nå? Avsluttende rapport fra prosjektet IKT og nye læreprosesser ved Høgskolen i Vestfold November 2003 mattias øhra Et PLUTO Prosjekt: Program for.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
IKT og mappevurdering i skolehverdagen IKT og nye læreprosesser Notat 2/ 2004 Høgskolen i Vestfold.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
IKT for læring Mattias Øhra.
Finnes det andre løsninger enn LMS? Mattias Øhra
Evaluering og mappevurdering
Mattias Øhra 2002.
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Utskrift av presentasjonen:

Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE

høyvis.no Oversikt IKT Program for digital kompetansedigital kompetanse Definisjon av digitale mapperdigitale mapper Studentmapper – hva forteller de?Studentmapper Vurdering – modeller 1-3modeller 1-3 Tendenser i tidenTendenser

høyvis.no

Digtal kompetanse Infrastruktur  Erfaringer – stasjonsær/bærbar – hvor/mange Kompetanse  Hvem? Hva? FOU  ja Digitale læringsressurser - læreplaner, arbeidsformer  Kommer… Kunnskapsdannelse – læring, formidling Men hvor er elevene i denne figuren?

høyvis.no SAMHANDLING KUNNSKAPSDELING

høyvis.no En mappe? ”Mappe” er ei systematisk samling studentarbeid som viser innsats, framskritt og prestasjonar innan eitt eller fleire område. Samlinga må omfatte studentmedverknad når det gjeld val av innhald, utvalskriterier, kriterier for å bedømme nivået, og ho må vise studentens sjølvrefleksjonar" (etter Paulson, Paulson & Meyer 1991, s ).

høyvis.no En digital mappe?...bygger på de samme prinsipp som en vanlig, papirbasert mappe...organiseres digitalt Det vil si at den digitale mappen... - lagres og organiseres digitalt enten på nettet eller i et lukket system (som Classfronter eller lignende) - bygges opp ved hjelp av digitale virkemidler og digitale strukturerings- og kommuniseringsmåter så vel i læringsprosessene som i dokumentasjonen av disse (for eksempel multimedialitet, interaktivitet og hypertekstualitet)...er transparente Det vil si at den digitale mappen... - gir mulighet for studentene å ha innsyn i hverandres mapper, som igjen gir mulighet for samarbeidslæring og kollektive prosesser og produkter - gir, hvis den ligger offentlig på nettet, muligheter for autentiske og varierte skrivesituasjoner og mottakergrupper

høyvis.no Studentmapper Ditte Ingvild Thor André Eirin Eilen Bent

høyvis.no Modell 1 MAPPE enkeltarbeid evaluering

høyvis.no Modell 2 arbeid samlemappe presentasjons- mappe evalueringevaluering

høyvis.no Modell 3 Læringsfase 1 Læringsfase 2Læringsfase 3 arbeidsmappe presentasjons- mappe Ind. gruppe case veiledning refleksjon refleksjon- nye mål

høyvis.no Arbeidsmåter og oppgaver Nye vurderingsformer krever en annen typer oppgaver: Eksempel på undervisningsopplegg - herher

høyvis.no Mappetyper Hva er opphavet til mappen? Type 1 - ? produktorientert  “competency movement” – målstyrte mapper, som skal dokumentere kompetanse, f eks i forbindelse med CV og jobbsøknad Type 2 - ? Prosessorienter  Humanistisk tradisjon med vekt på personlig utvikling gjennom refleksjon – ofte i samarbeid med medstudenter og lærere  Personlig og faglig vekst - metakognisjon

høyvis.no Internasjonale tendenser FRA Skriftlig slutteksamen Lærer- og sensorvurdering Individuell eksamen Implisitte kriterier Konkurranse Lærerstyrt eksamen Produktvurdering Innhold TIL Alternative vurderingsformer Selvvurdering, medstud.vurd Gruppearbeid, prosjektarbeid Ekspisitte kriterium Samarbeid Studentinnflytelse over vurdering Prosessvurdering kompetanse

høyvis.no 100% mappevurdering Arbeidsmappe – hele mappa med alle tekster og produkter (dokumentasjon fra hele læringsforløpet) Presentasjonsmappe – Det utvalget som studenten velger evaluert av ekstern sensor (avhengig av læreplan, fagplan…)  Hvem velger kriteriene? Når?

høyvis.no Studentenes mulige gevinster Mer læring – pga mindre undervisning Autentiske situasjoner kan avløse den inautentiske eksamenssituasjonen. Studenten må inkludere en større bredde av sjangre og oppgavetyper og får dermed vist en bredere kompetanse. Studenten må arbeide jevnt gjennom hele skoleåret. Bedre klasse- og skolemiljø