IKT og nye læreprosesser 3 hovedfokus 1.nye former for læringsfellesskap med vekt på samarbeidslæring 2. variert bruk av IKT som læringsredskap 3. mappevurdering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Digitale mapper! Hva betyr satsingen på mappevurdering for utvikling av digitale plattformer? Mattias Øhra.
Grete Haaland Sund HiAk,
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Veiledet lesing Mørkved skole
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Lærerutdanning som fjernundervisning
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
KROPPSØVING, NORSK OG IKT
Sensorenes rolle.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Ulikheter og variasjoner
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Resonnerende tekst.
NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole: Et kunnskapsgrunnlag
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Lærerutdanning Mattias Øhra DIGITALE LÆREMIDLER Av Høgskolelektor Mattias Øhra Prosjektleder.
Mattias Øhra 2004 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Å være student Mattias Øhra
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Lærerutdanning Lærerutdanning Mattias Øhra Mattias Øhra 04 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper IKT og nye læreprosesser Prosjektet IKT og.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Mattias Øhra Høgskolelektor i pedagogikk Avdeling for lærerutdanning Nye læreprosesser som svar på forskningsbasert metode og kunnskapstilegnelse.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
IKT og nye læreprosesser
Hva nå? Avsluttende rapport fra prosjektet IKT og nye læreprosesser ved Høgskolen i Vestfold November 2003 mattias øhra Et PLUTO Prosjekt: Program for.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Finnes det andre løsninger enn LMS? Mattias Øhra
Evaluering og mappevurdering
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Mattias Øhra 2002.
Fra valg til læring.
Utskrift av presentasjonen:

IKT og nye læreprosesser 3 hovedfokus 1.nye former for læringsfellesskap med vekt på samarbeidslæring 2. variert bruk av IKT som læringsredskap 3. mappevurdering (digital mappe)

IKT og nye læreprosesser Har som mål å gi studenter erfaringer med 1. nye former for læringsfellesskap –Mer kollektive og deltakende læringsformer –Samarbeidslæring, problembasert læring, casemetodikk, tema- og prosjektarbeid 2. variert bruk av IKT som læringsredskap »Studentene skal kunne bruke IKT som en sentral arbeidsmåte i læringsfellesskapet

IKT og nye læreprosesser Har som mål å gi studenter erfaringer med 3.Mappevurdering Vise bredden i kompetansen Vise utviklingen man har gått gjennom Dokumentasjon av forbedring Ikke bare produkter skal evalueres men også læreprosessen og personlig og faglig utvikling

Tilnærming til læring: Etter Marton et al. 1987/1997 Tilnærming til læring: Overflatelæring versus dybdelæring Torstein Rekkedal Etter Marton et al. 1987/1997OVERFLATELÆRING Vektlegger hukommelse Manglende tilbakemelding om fremskritt Vurderingsmetoder som fremmer usikkerhet/angst For stort pensum Mangel på selvstendighet Mangel på interesse og bakgrunnskunnskap DYBDELÆRING Klart uttrykte forventninger til studieinnsats og læringsresultat (læringsmål) Samarbeid mellom studenter Ansvarlige valg ift studiemetoder og innhold Underv. og vurd.metoder som fremmer aktivt og langvarig engasjement i læringsoppgaven

Overflatisk tilnærming til læring: Etter Marton et al. 1987/1997 Overflatisk tilnærming til læring: Etter Marton et al. 1987/1997 Intensjon: Å tilfredsstille kurs- og opplæringskrav Reproduserer kunnskap gjennom å: studere uten å reflektere verken over hensikt eller strategi behandle kursinnholdet som urelaterte kunnskapsbiter memorere fakta og fremgangsmåter rutinemessig –Studenten finner det vanskelig å finne mening i nye ideer som presenteres. –Får lett følelse av stort arbeidspress og studie-"angst"

Strategisk tilnærming til læring: Strategisk tilnærming til læring: Intensjon: Å oppnå best mulig karakterer Organiserer læringen gjennom å: legge stor innsats i studiearbeidet finne frem til effektive studiebetingelser og materiell styrer tid og innsats effektivt Studenten er særlig oppmerksom på vurderingskrav og kriterier. Tilpasser arbeidet til lærernes prioriteringer og preferanser Etter Marton et al. 1987/1997

Dypinnrettet tilnærming til læring: Dypinnrettet tilnærming til læring: Intensjon: Å forstå ideene selv Skape sin egen kunnskap gjennom å: relatere ideer til tidligere kunnskap og erfaring søke etter mønstre og underliggende prinsipper kontrollere forklaringer og bakgrunnsmateriale og trekke egne konklusjoner vurdere forklaringer og argumenter grundig og kritisk Studenten blir aktivt interessert i det faglige innholdet. Etter Marton et al. 1987/1997

Sentrale utfordringer Hvilken bruk av datamaskinen er aktuell når man skal kombinere IKT og læring? –Arbeidsredskaper som fremmer det prosessuelle, det samarbeidende, det sosiale, det dynamiske Forholdet IKT/nye læreprosesser Forholdet studieforløp/evaluering –(Hva styrer hva….?)

Forholdet IKT/nye læreprosesser IKT det overordnede? Læringsprosessene det overordnede? Hvilken bruk av datamaskinen er aktuell når man skal kombinere IKT og læring? –Arbeidsredskaper som fremmer det prosessuelle, det samarbeidende, det sosiale, det dynamiske

Forholdet studieforløp/evaluering Hvordan kombinere et prosessuelt, dynamisk læringsforløp med kravet om en ekstern evaluering? Hva slags evalueringsform/ eksamensform?

eksempler 1 klasse team 2 klasse team Studentmappe Ikoner karmakongen

Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".

Eksamen Eksamen er definert ved at et studieforløp deles i 2: først går studentene igjennom en læreprosess, deretter arrangeres en separat prøvefase som er en mest mulig rendyrket og standardisert prøvesituasjon. Det er grunn til å stille spørsmålstegn ved den oppfatning at de tradisjonelle eksamener har noen større verdi som læringselement. Det er heller det motsatte som er problemet; prøvesituasjonen er til de grader utformet som en kontrollsituasjon at det er vanskelig å finne tilsvarende «sterile» prøvesituasjoner utenfor utdanningsinstitusjonene (Lauvås.P).

Mappeevaluering Evalueringen må fremme læring som er relevant for det arbeidet studentene kvalifiserer seg til. Rettferdighetskravet må ivaretas bedre enn det dagens ordninger gjør. Mulighetene for å etterprøve evalueringen må styrkes (både for lærere/sensorer, studentene, potensielle arbeidsgivere og andre). Evalueringen må stimulere til aktiv innsats under hele studieløpet og legge grunnlaget for livslang læring (A.Havnes)

Produkt kontra prosess Hvordan møte dokumentasjonspresset? Hvordan klare å få nok produkter i mappa samtidig som vi ivaretar prosess, refleksjon, varierte læringsformer?

Hva skal dokumenteres? Faglige produkt? Faglige prosesser? Refleksjon over fag? Refleksjon over egen læringsprosess?

Mappeevaluering = dokumentasjon Ikke "skrytealbum” Dokumentasjonen som man bygger opp gjennom utdanningen skal vise bredden i kompetansen. Den skal vise utviklingen man har gått gjennom og være en dokumentasjon av at man faktisk har forbedret seg. Det er spesielt viktig at dokumentasjonen er etterprøvbar - derfor skal den ikke kunne fungere som skryt. Det er altså ikke bare produktene som dokumenteres, men også læreprosessen og utviklingen.(Lauvås).

Digitale mapper Reelle mottakere Motiverende, stimulerende Lett å kontrollere, veilede, sammenlikne Appellerer til konkurranseinstinkt Produktene kan stadig forandres/forbedres Avslørende, blottstillende Inviterer til andre skrive- og struktureringsmåter Inviterer til fellesteksterfellestekster

Forholdet IKT/nye læreprosesser Hvilken bruk av datamaskinen er aktuell når man skal kombinere IKT og læring? –Datamaskinen som informasjonskanal? –Datamaskinen som publikasjonskanal? For tradisjonelle, lineære tekster? For multimediale, hypertekstuelle tekster?hypertekstuelle tekster –Datamaskinen som læringskanal?

Utfordringer videre ProgresjonProgresjon –Progresjon når det gjelder IKT ferdigheter –Progresjon når det gjelder læringsformer læringsformer –PBL –Case –Storyline –Prosjektarbeid –Progresjon når det gjelder fag –Progresjon når det gjelder studentmedvirkning –Progresjon når det gjelder teamorganisering og tverrfaglighet

Utfordringer videre Progresjon MappevurderingMappevurdering –Mappekriterier må inn tidlig på høsten –Generell begrepsavklaring vedr. mappemetodikk –Produksjonsvolum i mapper Produksjonsvolum –Hvorfor mapper?