BARN OG UNGE I SORG OG I KRISE:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Psykologisk ivaretakelse av mennesker med alvorlige nevrologiske tilstander – Erfaringer fra Sunnaas sykehus Fagkonferanse om nevromuskulære sykdommer.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hva er psykisk utviklingshemming?
Med et nyfødt barn i våre hender
Velkommen til kurs Sorg og kriser
- roller og forventinger
Sammenhengen mellom somatisk sykdom og psykiske traumer hos barn
Reaksjoner på krig og flukt (hos voksne) IMDI
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Samhandling og kommunikasjon
Mestring og forebygging av depresjon
"God bagasje på livets reise."
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Å snakke med seg selv, fali det?
BARNAS BARNEVERN 2020.
Stress og mestring Hysnes Helsefort.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barn og unge i krise Berit Bratholm:
Emosjon, spenning, stress
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Psykososial krisehåndtering HMS-dagen 2016 Sola Strand Hotel 26. januar 2016 Spesialrådgiver Grete Kvalheim.
TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
Hvordan trives du i jobben din? ”Jeg trives godt. Det er et svært viktig arbeid og tydelig nødvendig om vi skal lykkes med å få med alle i samfunnet og.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Kriser, tap og sorg. Hva er et menneske? Mennesket er et relasjonsvesen Mennesket er en helhet (ånd, sjel og legeme) Mennesket har behov for mening Mennesket.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Å møte barn i krise og sorg Katastrofer og Kriser Sorg Sorgbearbeiding og egenutvikling Først litt om begrepsforståelsen.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Kriseteori Ski, mai Livskrise, ulike faser 1.Sjokkfase 2.Reaksjonsfase 3.Bearbeidingsfase 4.Nyorienteringsfase.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
1 Kommunikasjon.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Voldtektsmottaket Bergen Legevakt
«KOMPETANSE FOR MANGFOLD» UIS 23. MAI 2018
Psykisk helse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Sinne Film:
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

BARN OG UNGE I SORG OG I KRISE:18.04.05 Anne E. Lundh, klinisk sosionom ved BUPA

PROGRAM Presentasjon Kort orientering om BUPA Definisjon av begreper Sorg hos barn Hvordan kan skole forholde seg? PTSD

Definisjon av begreper -krise -katastrofe -sorg -tap -traume

KRISE ”en avgrenset tidsperiode med psykisk ubalanse hvor en person som er konfrontert med et vanskelig problem som vedkommende på det aktuelle tidspunktet verken kan flykte fra, eller løse ved hjelp av sine vanlige mestringsmåter. (Caplan, 1964) individets reaksjonsmåte overfor en bestemt hendelse tidligere erfaringer og reaksjonsmønstre blir utilstrekkelig for å forstå og psykisk beherske situasjonen foreligger en vekstpotensiale; sunn og naturlig reaksjon på voldsomme hendelser

Komponenter i en krise: Hendelsen- tolket som tap eller trussel om tap av vesentlige livsverdier/verdensbilde forskjeller på hvordan man opplever og tolker tap samfunns- og kulturfaktorer sosialisering gjennom oppvekst erfaringsgrunnlag Følelsesoversømmelse- voldsomme, motstridende følelser ”i sine følelsers vold” dyp fortvilelse, skamm, sinne, skyld, oppgitthet ukontrollerte, ubeherskete følelser følelsene velter ut vs. total fortrengning Forvirring- manglende problemløsningsevne mister oversikt, ubesluttsomhet svekket hukommelse, tankekaos oppfattet som forvirret vs behersket og klar

Katastrofe: En hendelse som overstiger den lokale behandlingskapasiteten Store menneskelige lidelser Materielle skader Eksempler på større ulykker/katastrofer menneskeskapte tekniske uhell terrorhandlinger naturkatastrofer

SORG Sorg: en sunn, normal, nødvendig og hensiktsmessig prosess for å tilpasse seg et tap Tap: av liv, helse, objekt, funksjon, sosial posisjon/status, trygghet, tillit, verdier og normer Traume: psykisk traume: en ekstrem hendelse utenfor vanlig, menneskelig erfaring ville være markert belastende for de fleste

3 hovedelementer ved traume: 1.Autonomien blir truet/krenket plutselig, uventet, overrumplet avmakt tap av kontroll 2. Følelsesmessig intensitet overveldende frykt uutholdelig smerte oppfattet som livstruende påvirker personen gjennom sansekanalene 3. Kognisjon: normal begrepapperat blir ubrukelig uforståelig meningsløst- hendelsen ødelegger troen på at verden er et godt og trygt sted nedsatt evne til kognitiv bearbeiding: *ny informasjon (opplevelser og erfaringer) katagoriseres utifra tidligere erfaringer *informasjon integreres mentalt og omdannes til hukommelse *skremmende erfaringer fører til sammenbrudd i info. bearbeidelsen *fragmentert, uintegrert, usammenhengende

SORG HOS BARN Barn sørger på forskjellige måter, akkurat som voksne. Barns reaksjoner er imidlertid i stor grad avhengig av hvordan de voksne møter barna på og de forutsetninger vi gir barna for å bearbeide sine følelser og reaksjoner.

RÅD TIL FORELDRE Råd til foreldre: Gi barn eksplisitt lov til å reagere arbeide for at barn anerkjenner og aksepterer det som har hendt forsikre barnet at du vil være der i tiden som kommer lytt etter underliggende tema og dypere mening i barnet kommentar normalisere og legitimere tanker, følelser, ønsker, adferd og opplevelser hjelp barnet å identifisere, navngi og differensiere følelser Åpen, sannferdig kommunikasjon ikke vent med å fortelle barnet om dødsfallet, gi nøyaktig informasjon om det som skjedde si at den døde vil aldri komme tilbak fortell om begravelse og syning Unngå forvirring bruk ordet ”død”, ikke snakk om reise eller søvn unngå abstrakte forklaringer gi forklaringer tilpasset barnet alder

RÅD TIL FORELDRE Gi tid til tankemessig mestring tid til samtale med barna om det som er vanskelig spørsmål må besvares, selv om de spør om det samme gå gjennom hendelsesforløpet flere ganger lytt til barnas tanker og oppfatninger av det som skjedde la barna tegne og leke om det som skjedde, uttrykke seg på sitt ”språk” Gjør tapet virkelig la barna se den døde la barna delta i begravelsen

RÅD TIL FORELDRE ikke skjul tanker og følelser for barna ha minne fremme: album, film, bilder ta barna med på besøk på kirkegården Kontinuitet i hjem, skole og barnehage unngå at barna skilles fra foreldre forsøk å holde på de vanlige rutinene aksepter barnas økt behov for nærhet, trygghet og forsikringer la barna raskt returnere til skole Kilde: Psykolog Atle Dyregrov, Senter for Krisepsykologi i Bergen

KRISE Fasene i en krise Forhold som påvirker krisereaksjoner Kilde: Johan Cullberg, ”Mennesker i krise”. Aschehoug, 2. utg 1981.

Forhold som kan påvirke krisereaksjoner: Type hendelse: menneskeskapt, repeterte, varighet, intensitet? Personlighet Tidligere opplevelser, akkumulerte traumer Eksponering Grad av kontroll Hvilken rolle hadde personen i forhold til hendelsen, hvilken konsekvenser hendelsen får for personen Støtte Mediefokuseringen

Hvordan forholde seg: God, allmen omsorg Ha tid, signalisere at man tørr være tilstede Det viktigste er ikke det du sier, men den holdningen du utviser, og at du er der Ha nødvendig oppmerksomhet over tid Det skal lite til for likevel å vise at du ser barnet/ungdommen

PTSD: Posttraumatisk stresslidelse -symptombeskrivelse -Impact of Events Scale -traume som en dialektisk konflikt -dissosiasjon

FASE 1 1.Gjenopplevelse av det traumatiske: ”mental replay”- innvaderende tanker, minner og sanseopplevelser med følge av sterke emosjonell reaksjoner for eks. ”flashbacks”, mareritt påtrengende minner mangler en verbal , narrativ kontekst gjentakelsesatferd

FASE 2 2. Unngåelsesatferd- bestrebelser for å unngå alt som minner om traumet fører til en innsnevring av bevissthet, sosial tilbaketrekkning og et ”fattig” følelsesliv nummenhet- tap av det følelsesmessige, spesielt de positive forsvarsmekanisme som beskytter mot uutholdelig smerte persepsjoner blir nummen, forvrengt f. eks. endret tidsoppfattelse: sakte/urealistisk observajsoner fra utsiden av kroppen opplevelse av uvirkelighet initiativløshet f. eks. robotlignende tilstand ukritisk vurderingsevne ubesluttsomhet dissosiasjon- traumatiske minner forblir uintegrert og fragmenter holdes adskilt fra hverandre ------> overlevelses- og mestringsstrategi

FASE 3 3. Hyperaktivering- en økt spenningstilstand: fysiologisk stressreaksjon i forbindelse med fare, f. eks. ”fight or flight” en alarmberedskap, på vakt stadig forventning av fare, f. eks. ”avslappet oppmerksomhet” symptomer: irritabilitet aggressivitet skvettenhet uro, angst søvnvansker