Forslag til endring i forskrift :

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER UTESKOLE? UTESKOLE ER:
Advertisements

Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Månedsevaluering november 2011
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Kroppsøvingsdidaktikk
Fysisk aktivitet i Drammensskolen
Sommerskole 2013 For elever som skal starte i 5. og 8. klasse
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Ca 1000 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 7 kl. med redusert elevtall 5 STO-grupper (4-6) 2 Innledende Vg1(8-10)
Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Den fysiske skolesekken Fysisk aktivitet i natur og nærmiljø - for skoler og SFO i Trøndelag a) Tema b) Kurs c) Foredragsbank d) Nettside
PÅ SAMME LAG respekt mestring samhandling SKOGER SKOLE.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Borre ungdomsskole
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
FLÅ SKOLE OMORGANISERING AV SKOLEDAGEN Gjeldende fra skoleåret 2014/2015.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Positiv fritid!. Hovedmål for NIF Å organisere idrettsaktivitet for alle funksjonshemmede ved at alle særforbundene tar det fulle ansvar for å gi et tilbud.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Samtaleverktøyet «Gode vaner for god helse» er utviklet av Kreftforeningen i samarbeid med helsesøstre og fysioterapeut. Målgruppen for samtaleverktøyet.
Velkommen til Varden skole Program i kveld
1. 2 ØYSTESE GYMNAS KUNNSKAPSLØFTET UTDANNINGSPROGRAM FOR STUDIESPESIALISERING.
Kroppsøving/idrett 60 studiepoeng
Kroppsøvingsdidaktikk
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Varhaug ungdomsskule Korleis er skulen organisert?
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Utdanningsprogrammet idrettsfag Eidsvoll videregående skole.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
APALLØKKA SKOLE Ca. 400 elever, 14 klasser Tradisjonelle klasserom Kunnskapsrike lærere, gode klasseledere Kunnskapsløftet og kompetansemålene er pensum.
Studiespesialisering - valg av programfag for 2013/ Januar 2013.
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
MÅL: Norsk: Bruke bisonoverblikk når du leser tekst. Lage tankekart og trekke ut viktig informasjon. Matte: Lese hele oppgaven nøye og regne så nøye som.
Velkommen til Åmot ungdomsskole. Hvem er vi? 167 elever 29 ansatte 3 team.

Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Velkommen til ungdomsskolen
Kompetanse for manfgfold
Vi hjelper deg til å lykkes og vi inspirerer deg på veien!
Nasjonale prøver Sandved skole
Hva: Leik og fysisk aktivitet ved Dette kan alle være med på,
Valgfag for 8 trinn 2017/18.
Velkommen til tastaveden skole
9/17/2018.
Velkommen til foreldremøte
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Studiespesialisering
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
august Kontaktinfo: MAN TIRS ONS TORS FRE UKE 34
Svømming på Rjukanbadet resten av dagen
Utskrift av presentasjonen:

DAGLIG FYSISK AKTIVITET PÅ MELLOMTRINNET mona.sannerud.moe@nih.no

Forslag til endring i forskrift : 2 t fordelt på 5.-7.trinn. Aktiviteten skal foregå jevnlig gjennom hele skoleåret Vær en del av den obligatoriske grunnskoleopplæringen Bestemmelsene om tilpasset opplæring gjelder , § 1-3 Bestemmelsene om spesialundervisning gjelder, kap. 5

OM INNHOLD OG ORGANISERING: Kan støtte opp under læring og læringsprosesser skal være fysisk og psykisk helsefremmende Skal bidra til å bedre motoriske ferdigheter Skal bidra til å gi en mer variert skoledag Innebærer en utvidelse av skoledagen, ikke erstatte friminutt Aktivitetene skal gi glede og mestringsfølelse

FORSLAG TIL ORGANISERING: 2 klokketimer totalt 40 minutter pr trinn pr uke? = 20 minutter x 2 dager i uka? 1 t på 5.trinn og 1 t på 7.trinn pr uke? = 15 minutter x 4 dager i uka eller 30 minutter x 2 dager? 1 t på 5.trinn og 1 t på 6.trinn?

Hvordan koble fysisk aktivitet opp til kompetansemålene i de ulike fagene? Matematikk ( trene mengder, gangetabell, tid, lengde, fart, geometri…) Norsk (drama, begrepslæring, bokstavinnlæring, regler, sangleker…) Engelsk (begrepslæring, bevegelsessanger, drama…) Naturfag (gå/løpe/leke i variert terreng, orientering, sola som kompass, friluftsliv/praktiske aktiviteter, artslære ute)

Hvordan koble fysisk aktivitet opp til kompetansemålene i de ulike fagene? Samfunnsfag: (Eks.: Gå/sykle i nærmiljøet og lære lokalhistorie; bl.a. hvorfor stedsnavn heter det de heter, temaundervisning) Musikk (dans, fri bevegelse til musikk, rytme/koordinering, lage/spille på seljefløyte) K&H (Friluftsliv + form/farge, spikke) Mat & helse (friluftsliv m/matlaging)