DAGLIG FYSISK AKTIVITET PÅ MELLOMTRINNET mona.sannerud.moe@nih.no
Forslag til endring i forskrift : 2 t fordelt på 5.-7.trinn. Aktiviteten skal foregå jevnlig gjennom hele skoleåret Vær en del av den obligatoriske grunnskoleopplæringen Bestemmelsene om tilpasset opplæring gjelder , § 1-3 Bestemmelsene om spesialundervisning gjelder, kap. 5
OM INNHOLD OG ORGANISERING: Kan støtte opp under læring og læringsprosesser skal være fysisk og psykisk helsefremmende Skal bidra til å bedre motoriske ferdigheter Skal bidra til å gi en mer variert skoledag Innebærer en utvidelse av skoledagen, ikke erstatte friminutt Aktivitetene skal gi glede og mestringsfølelse
FORSLAG TIL ORGANISERING: 2 klokketimer totalt 40 minutter pr trinn pr uke? = 20 minutter x 2 dager i uka? 1 t på 5.trinn og 1 t på 7.trinn pr uke? = 15 minutter x 4 dager i uka eller 30 minutter x 2 dager? 1 t på 5.trinn og 1 t på 6.trinn?
Hvordan koble fysisk aktivitet opp til kompetansemålene i de ulike fagene? Matematikk ( trene mengder, gangetabell, tid, lengde, fart, geometri…) Norsk (drama, begrepslæring, bokstavinnlæring, regler, sangleker…) Engelsk (begrepslæring, bevegelsessanger, drama…) Naturfag (gå/løpe/leke i variert terreng, orientering, sola som kompass, friluftsliv/praktiske aktiviteter, artslære ute)
Hvordan koble fysisk aktivitet opp til kompetansemålene i de ulike fagene? Samfunnsfag: (Eks.: Gå/sykle i nærmiljøet og lære lokalhistorie; bl.a. hvorfor stedsnavn heter det de heter, temaundervisning) Musikk (dans, fri bevegelse til musikk, rytme/koordinering, lage/spille på seljefløyte) K&H (Friluftsliv + form/farge, spikke) Mat & helse (friluftsliv m/matlaging)