ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
DIKT virkemidler.
Sommervikar i Blend.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
REKLAME.
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
Roman- og novelleanalyse
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Filmtips Virkemidler.
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Avdeling for medier og kommunikasjon 2008 Reklame AIDASAIDAS ttention nterest esire ction atisfaction.
Litterære virkemidler
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Sammensatte tekster ?.
Strukturell analyse -a short introduction
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
RAPPORT saklig og informativ
Reklameanalyse av Baneservice
Reklameanalyse av Baneservice
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Utarbeidet av Sissel Vestre
Filmanalyse.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
AMALIE SKRAM Karens jul. Mål for timen Kjenne til Amalie Skram som forfatter. Kunne gjenfortelle Karens jul. Gjennom eksempler i teksten si noe om hvilke.
​Kildekritikk 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
| Sammensatte tekster. Sammensatt tekst består av flere elementer enn bare ord kan bestå av ord, bilde, musikk og animasjon som brukes sammen for å få.
| Samansette tekstar.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Retorikk og muntlig kommunikasjon
En litt forenklet versjon
| Samansette tekstar.
Informasjon om eksamen
Virkemidler tegneserier.
Adaptasjoner av et juleeventyr
Virkemidler - i reklame.
Estetiske virkemidler
REKLAME Målet er å selge et produkt – en vare – en tjeneste – eller kanskje få deg til å endre holdninger – kanskje hjelpe andre.
PRESENTASJON AV SÆREMNE
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Bilder og bildespråk 123norsk.com.
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM Innledning Produkt (hva reklameres det for?) Hvis du vet: Hvor ble reklamen sendt? Hvilket program eller hvilken film ble den sendt sammen med? Målgruppe Varighet Utarbeidet av Sissel Vestre

Beskrivelse av helheten Kort handlingsreferat Hvilken situasjon/hvilke situasjoner vises? Hvilke virkemidler dominerer helheten – handling, musikk, ord? Når blir produktet presentert – i begynnelsen, midt i eller på slutten? Hvilken virkning har dett? Utarbeidet av Sissel Vestre

Teksten Er det tekst? Hvordan blir den presentert? Er det skriftlig tekst eller muntlig tekst? Hvis muntlig tekst: Objektiv synsvinkel? En nøytral stemme som går igjen gjennom hele filmen Personal synsvinkel? Ofte i form av ”personlig bekjennelse” fra et hverdagsmenneske eller en kjendis. Skal skape gjenkjennelse Hva slags ord blir brukt – plussord, minusord, humor, gjentakelse, tekniske ord, engelske ord? Hva slags virkning har dette? Utarbeidet av Sissel Vestre

Musikken Hvordan understreker musikken produktet som skal presenteres? Hva slags stemning skapes med musikken – romantisk, hektisk, rolig, tøff? Er det kjent musikk eller ny musikk? Utarbeidet av Sissel Vestre

Husk å forklare betydningen av virkemidlene! Andre virkemidler Kameravinkling? Bildeutsnitt (fra det store oversiktsbilde til nærbilder)? Kamerabevegelser? Klipping Rask eller rolig? Sammenheng mellom klippingen og situasjonen som vises? Husk å forklare betydningen av virkemidlene! Utarbeidet av Sissel Vestre

AVRUND/AVSLUTT MED Budskap? Er virkemidlene tilpasset målgruppa? Får reklamen målgruppa til å handle? Hvilke verdier selger reklamen (hvilke holdninger skapes)? Din mening/vurdering av reklamefilmen - husk begrunnelse! Utarbeidet av Sissel Vestre