Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Retorikk og tekstanalyse
Om å skrive om litterære tekster
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Muntlige presentasjoner
Essay er en skriftlig sjanger.
Elevforsk: saktekster, argumentasjon
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Argumenterende tekster
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
RAPPORT saklig og informativ
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Hvordan skrive en oppgave: Innledning: skrives helt til slutt.- hva skal jeg gjøre. Problemstilling: Hva skal jeg undersøke og kanskje litt om hvorfor;
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Ettspråklige og tospråklige ordbøker Hva er forskjellen? (et sammendrag av artikkelen ”Ettspråklige og tospråklige ordbøker i engelskundervisningen”)
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Argumenterende tekster
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
| Sammensatte tekster. Sammensatt tekst består av flere elementer enn bare ord kan bestå av ord, bilde, musikk og animasjon som brukes sammen for å få.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Leseprosjekt VG1.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Artikkel.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Digital startpakke kurs 3
Retorikk.
Å skrive noveller.
Presentere en teknisk rapport
| Munnleg kommunikasjon
Estetiske virkemidler
Retorikk og muntlig kommunikasjon
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER Hvilken type tekst? Er det f.eks. debattinnlegg, artikkel eller ren informasjon? Hvem er sender? Innholdet alltid farget av senderens ståsted og hensikten med teksten. Hvem er mottaker? Språk og virkemidler er tilpasset målgruppa. Laget av: Sissel Vestre

Laget av: Sissel Vestre Når er teksten skrevet? Teksten alltid preget av tida og situasjonen den er skrevet i. Viktig å finne hovedsynspunktet i teksten. Det viktigste forfatteren vil ha sagt med teksten. Noen ganger innleder forfatteren med å presentere hovedinnholdet Andre ganger kommer det fram i konklusjonen Ofte kommer det ikke tydelig fram, du må selv finne det ut Laget av: Sissel Vestre

Laget av: Sissel Vestre Hvordan er teksten bygd opp? Klar todeling: For og mot, før og nå Tredeling: Innledning, hoveddel, avslutning. Andre måter: Som et eventyr? En matoppskrift? (Tekster som egentlig tilhører en annen sjanger) Laget av: Sissel Vestre

HVORDAN ARGUMENTERER TEKSTEN ? Å argumentere = sannsynliggjøre at noe er sant eller riktig En tekst kan appellere til fornuften (åpen argumentasjon) Da må vi vurdere om argumentene er sanne og holdbare En tekst kan appellere til følelser (skjult argumentasjon) Kommer gjerne fram gjennom bruk av humor, ironi, negativt og positivt ladde ord, bestemte bilder, retoriske spørsmål m.m. Laget av: Sissel Vestre

Laget av: Sissel Vestre Når du forklarer argumentasjonen i en sakprosatekst: Nevn de forskjellige typene argumentasjon som er brukt Gi eksempler på de forskjellige typene Forklar hvordan de fungerer (hva forfatteren oppnår) Til slutt Skriv din egen kommentar til emnet som er tatt opp Laget av: Sissel Vestre