PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen utfordringer for skolene
Advertisements

Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
Trenerrollen og motivasjon
KLASSELEDELSE.
Ulikheter og variasjoner
Mestring.
Læring og motivasjon Laget av:
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Om voksenpedagogikk.
Kroppsøvingsdidaktikk
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
7. Motivasjon i organisasjoner
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Differensiering fordi…
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
Læringsmiljø Bunntekst.
Støttende undervisning (Læreren som støttestillas)
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
NESO Formannsskole Motivasjon
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Klasseledelse og tilbakemeldingskultur
Finsk skole møter svesk
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
I løpet av 15 min: Egeninnsats Vise min egen læringsutvikling og forhold til pensum gjennom: mappeoppgave 1 og mappeoppgave 2 samt erfaringer fra praksisperioden.
Eksamen Hva har jeg lært?.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
KLASSELEDELSE.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Observasjonsoppgave praksis
Læringskultur i ditt klasserom -Avhengig av deg som leiar -Korleis du brukar mogelegheitene til å skape ein kultur som støttar og oppmuntrar til læring.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Kva veit vi om motivasjon og meistring i skulen?
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
7. Motivasjon i organisasjoner
Autoritet i klasserommet
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
7. Motivasjon i organisasjoner
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Vår skole på Fornebulandet
Utskrift av presentasjonen:

PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon ”Hvordan kan læreren i stor grad motivere elevene?”

Klasseleder Skape et positivt læringsmiljø Motivere elevene til innsats Etablere og opprettholde arbeidsro Ytre motivasjon Autoritativ Høy grad av kontroll (asymmetrisk) Se eleven

Relasjoner Relasjonsoppgaven Lærende dialog Tillært hjelpeløshet Forventninger, tilbakemeldinger Tillært hjelpeløshet Større tillit til læreren

Vurdering Formativ vs Summativ Formativ: Summativ: Tilbakemelding  Videre arbeid Vurdering for læring Hattie, Øhra, Slemmen Summativ: Læring for vurdering

Matematikkdidaktikk Elevaktivitet fører til motivasjon Sosialt, og må tenke annerledes Større mestringsfølelse Nærmeste utviklingssone Kognitive prosesser  komme fram til et produkt

Tilnærminger Tilnærminger for motivasjon: Sosiokulturelt Kognitive Artefakter påvirker kognitive evner Kognitive Indre og ytre forklaringer Behaviorismen Lærer av konsekvensene (prøve-feile) Belønninger og ros Prestasjonsmotivasjon ”approach-avoidance”

”Hvordan kan læreren i stor grad motivere elevene?” ”Det er mulig å gi ethvert barn på ethvert utviklingstrinn effektiv og faglig utfordrende undervisning i ethvert emne” J. Bruner Klasseledelse Læreren sin jobb Relasjoner Komme tettere innpå eleven Vurdering Tilbakemeldinger, formative vurdering Tilnærminger ”Hver av teoriene bidrar til en samlet forståelse av barn og unges motivasjon” Lis 1 s 306

Læringskurve Tilstedeværelse Arbeidsinnsats Kollokkvie Pensum WP siden min