PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon ”Hvordan kan læreren i stor grad motivere elevene?”
Klasseleder Skape et positivt læringsmiljø Motivere elevene til innsats Etablere og opprettholde arbeidsro Ytre motivasjon Autoritativ Høy grad av kontroll (asymmetrisk) Se eleven
Relasjoner Relasjonsoppgaven Lærende dialog Tillært hjelpeløshet Forventninger, tilbakemeldinger Tillært hjelpeløshet Større tillit til læreren
Vurdering Formativ vs Summativ Formativ: Summativ: Tilbakemelding Videre arbeid Vurdering for læring Hattie, Øhra, Slemmen Summativ: Læring for vurdering
Matematikkdidaktikk Elevaktivitet fører til motivasjon Sosialt, og må tenke annerledes Større mestringsfølelse Nærmeste utviklingssone Kognitive prosesser komme fram til et produkt
Tilnærminger Tilnærminger for motivasjon: Sosiokulturelt Kognitive Artefakter påvirker kognitive evner Kognitive Indre og ytre forklaringer Behaviorismen Lærer av konsekvensene (prøve-feile) Belønninger og ros Prestasjonsmotivasjon ”approach-avoidance”
”Hvordan kan læreren i stor grad motivere elevene?” ”Det er mulig å gi ethvert barn på ethvert utviklingstrinn effektiv og faglig utfordrende undervisning i ethvert emne” J. Bruner Klasseledelse Læreren sin jobb Relasjoner Komme tettere innpå eleven Vurdering Tilbakemeldinger, formative vurdering Tilnærminger ”Hver av teoriene bidrar til en samlet forståelse av barn og unges motivasjon” Lis 1 s 306
Læringskurve Tilstedeværelse Arbeidsinnsats Kollokkvie Pensum WP siden min