Pedagogisk tekstrespons Lærarrespons på elevtekstar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Språk, tanke og kommunikasjon
Advertisements

Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Skriving som kommunikasjon
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
Søk & Skriv UHR B seminar Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo Universitetsbibilioteket.
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Læringsfremmende respons
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Estetisk læreprosesser
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
Nettverkskonferansen 2007 Marte Bratseth Johansen
Web 2.0 Kva er det og kva kan vi bruke det til? Terje Mølster, høgskolen i Hedmark.
Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt
Everquest som læringsplattform
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Internprising F. Zimmer V06.
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
6. desember Trender fra konferansen ”PMI Research Conference 2006” Erling S. Andersen Handelhøyskolen BI
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
Vanlege nynorskfeil.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Experiences with standards and criteria in Norway Sissel Skillinghaug/Kirsti Aandstad Hettasch Assessment Department.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
MM A estre mbisiøs atematikkundervisning MAM Novemberkonferansen 2015.
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Oppfriskning av engelskferdigheter
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Citation and reference tools for your master thesis
Lesing i matematikkfaget
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Citation and reference tools for your master thesis
3. trinn, Øyra Vurdering for læring.
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Økonomiske forutsetninger
Using nursery rhymes and songs
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
Citation and reference tools for your master thesis
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Misjon – å krysse grenser
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Information retrieval in medical and biological literature (SMED 8004)
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
V Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
Fra valg til læring.
våre barn forandrer verden
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Utskrift av presentasjonen:

Pedagogisk tekstrespons Lærarrespons på elevtekstar

Lese–skrive sambandet Whether a study is considered reading research or writing research has often been a function of the community to which the researcher belongs, the forum in which the report is published, and how the study is framed. (Nelson 2008, s. 436) Nelson, N. (2008) The reading-writing nexus in discourse research. I Bazerman (ed.): Handbook of writing research. NOLES , Mari-Ann Igland

Plan for økta NOLES , Mari-Ann Igland Tekstrespons Teoretisk tilnærming 1 Teoretisk tilnærming 2 Tekstarbeid – Fenomenet Generelle råd Vygotskij Bakhtin Phelps 1 + 2

Pedagogisk tekstrespons – ei avgrensing … tilbakemelding på elev- og studenttekstar med didaktisk mål (undervisning, læring, utvikling) skriftleg eller munnleg frå lærer eller elevar på utkast eller ferdig tekst NOLES , Mari-Ann Igland lærarrespons jf. responsgrupper prosessrespons produktrespons

Generelle råd Turn your comments into a conversation. Create a dialogue with the student on the page. Do not take control over the text: instead of projecting your agenda on student writing and being directive, be facilitative and help students realize their own purposes. Limit the scope of your comments. Limit the number of comments you present. Give priority to global concerns of content, context, and organization before getting (overly) with style and correctness. Focus your comments according to the stage of drafting and the relative maturity of the text. Make frequent use of praise. Tie your comments to the larger classroom conversation. Straub, R. (2000) The student, the text, and the classroom context: A case study of teacher response. Assessing writing 7(1), 23–55. NOLES , Mari-Ann Igland

Teoretisk tilnærming 1: Lærarkommentarar som medierande middel Teorien om kulturell utvikling (Vygotskij) Semiotisk mediering som grunnlag for læring og utvikling Sona for nær utvikling Dialogteori (Bakhtin): Ytringa knyter an til den som ytrar seg og den eller dei ho ytrar seg for er ledd i ein kjede av ytringar gjenbrukar ei kulturelt og historisk gitt form for ytringskonstruksjon Linell: dialogistiske dimensjonar 1.Sekvensiell organisering 2.Meiningsforhandling gjennom samhandling 3.Del og heilskap: handling og aktivitet, hending og praksis NOLES , Mari-Ann Igland

Lærarkommentar er studerte som  ei sekvensiell eining som skriv seg inn i ei kjede av ytringar  ei ytring med eit meiningsinnhald som blir skapt gjennom forhandling mellom ein kommenterande lærar og ein skrivande elev  ei konkret hending/handling som skriv seg inn i og bidreg til å konstituere meir omfattande og meir abstrakte aktivitetar og praksisar, så som felles bearbeidingsprosjekt ein tekstsjanger ein aktivitetstype ein responspraksis NOLES , Mari-Ann Igland

Teoretisk tilnærming 2: Phelps 2000 NOLES , Mari-Ann Igland LESE elevtekstar KOMPONERE kommentarar UTFØRE undervisning Temporal overlappingFunksjonell overlapping Pedagogisk hermeneutikk Pedagogisk kritikk Pedagogisk handling lesinga sin fenomenologi HAND- LING KUNST (tekst)ekspertise (tekst)kjensle retorikk reflekterande (undervisnings)praksis MÅL Innverk- nad på elev klasse lærar Verdsettingssystem Erfaringsbasert repertoar

Begrepsbruk Prosessrespons og produktrespons Margkommentar og sluttkommentar Prosjektforslag  Positiv vurdering  Endringsforslag Deltakande handlingar i felles bearbeidingsprosjekt Ei kommenteringshending som dreg vekslar på ein etablert kommenteringspraksis NOLES , Mari-Ann Igland