Undervisningsforløp og læringsteori

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Velkommen til kurskvelder for støtte- og fritidskontakter !
“Tenk over dette...” Klikk med mus eller piltaster for neste bilde...
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Grønt Flagg Presentasjon Sætra Mål Grønt Flagg:Miljøbevisst
Forside/oversikt Fag / tema Historie Trinn 9. trinn
Livsstilskolen for hele familien Små skritt -store forandringer
Digital kompetanse i Mat og helse
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Erfaringer fra pre-pilot på Haumyrheia skole, 8.trinn Jobbet med tema Kristiansand (hadde samtidig et iPad-prosjekt)
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Dette er SMART.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
12 Reflekterende lesing.
Tverrfaglige prosjekt
Slik jobber Kirkens Nødhjelp med klimaendringer
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Samtaleverktøyet «Gode vaner for god helse» er utviklet av Kreftforeningen i samarbeid med helsesøstre og fysioterapeut. Målgruppen for samtaleverktøyet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Oppstart og strukturering av læringsforløp
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Å skrive for scene Han: Jeg flytter fra deg Hun: Hva heter hun?
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Barn på flukt Presentasjon fra Redd Barna Norge. Hurra – Barnas rettigheter fyller 26 år! Mange stater bestemte i 1989 at barn skulle ha egne rettigheter,
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Les meg- Litteraturformidling Ragnhild My Ragnhild Malfang Født i 75 Samboer Mor til 3 på 21, 19, og 1 Har jobbet i skolebibliotek, som barne- og.
Mange sterke inntrykk knyttet til andre verdenskrig.. Dette er et av de for meg.
Hvordan skrive egne dilemma
Verktøy for å kartlegge holdninger
Informasjon om eksamen
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Undervisningsforløp og læringsteori Flukt (2. verdenskrig)

Noen nøkkelspørsmål: Hvordan var det å flykte fra sitt hjemland/sin familie? Hvordan var det å være en del av motstandsbevegelsen under 2, verdenskrig. Hvordan samarbeide i krise? Hvordan påvirker stress mestring og hukommelsen og etiske valg/dilemma?

Synopsis En gruppe møtes for å planlegge flukten fra Horten til Sverige. Møtet er kl. 24.00 i en hytte i skogen, Bakkenteigenområdet 2. februar 1942. Det er vinter -15 grader, 1 m snø. Fordi familiene deres på ulik måte har vært aktiv i motstandsbevegelsen må dere operere med falsk navn og personnummer + dekkhistorie for å komme gjennom tollen til Sverige. Dette er fordi dere ikke vet hvem dere kan stole på i Sverige, overalt finnes det nazister, eller mennesker som ønsker makt innenfor det nazistiske systemet. Gruppa planlegger å dra neste natt til havna i Horten der det står flere fiskebåter og venter. Hver familie kan ta med tre medlemmer. I Moss er det flere lastebiler som skal frakte dere til grensa til Sverige. På veien er det tyske soldater, dere vet ikke hvor vaktpostene er. De som blir tatt må i avhør og risikerer konsentrasjonsleir/fengsel.

startpunkt Bilde+musikk Fortelling i rolle fra ungdom (se artikkel) Introduksjon av situasjon/fiksjon

Kilder og materiell http://www.youtube.com/watch?v=bIqGMUQ81rc   http://www.youtube.com/watch?v=fSnaKnZ7EfU http://www.slideboom.com/presentations/59414/Norge-under-andre-verdenskrig. http://no.wikipedia.org/wiki/Norge_under_andre_verdenskrig http://www.nrk.no/programmer/radioarkiv/sann_er_livet/samfunn/sosial/950438.html http://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_motstandsbevegelse_under_andre_verdenskrig

Målområder fra LK06 Samfunnsfag finne døme på hendingar som har vore med på å forme dagens Noreg, og reflektere over korleis samfunnet kunne ha vorte dersom desse hendingane hadde utvikla seg annleis skape forteljingar om menneske i fortida, og slik vise korleis rammer og verdiar i samfunnet påverkar tankar og handlingar forklare kva haldningar og fordommar er og drøfte moglegheiter og utfordringar i fleirkulturelle samfunn

norsk opptre i ulike språkroller gjennom rollespill og drama, opplesing, intervju og presentasjoner

Skjult info Syk mor, 70 år Lungesvak kjæreste, hoster   Lungesvak kjæreste, hoster Aggressiv og problemer med å samarbeide 3 barn 2, 4, 6 år Ettersøkt av Tyskerne Ettersøkt av Tyskerne både i Norge og Sverige Ønsker å redde seg selv, har vært svært aktiv i motstandsbevegelsen, risikerer streng straff overvektig ektefelle, dårlig fysisk form du er en tyster/ønsker å få mest mulig informasjon for å angi gruppen tre familier mor, far, barn + mor, far, to barn, mor og barn tre kjærestepar, to åpne et skjult par

Rollekort, fylles ut av alle rolle i motstandsbevegelsen (på hvilke måte har du vært aktiv/din famile vært aktiv): yrke/virke: hvorfor flykter du/dere til Sverige?: Hva tenker du om å forlate Norge?: Hvilke forventninger har du til å leve i Sverige?:

Forberedelse til møte 1. Rømningsvei med rute og strategi – avstand, terreng; fremkostmiddel, tid, hvor mange drar sammen til kaia, starter samtidig? (trenger kart) 2. liste over nødvendig utstyr/medisinskproviant/våpen til turen og til dere kommer over til Sverige, regler for gruppe 3. kontrakt for deltagerne)regler, ulike måter å gruppere på 4. forberedelse av innlegg til etisk dilemma – hva med gamle og syke, en for alle – alle for en? Hva hvis noen blir tatt? Barn? Alder?

Forberedt rollespill dilemmaer skapes i spill Improvisasjon Presentasjon av løsninger Diskusjon og avklaring Omfang 10 – 15 minutter

flukten Foregår rundt Bakkenteigen. Grenselos gir ut navn og fødselsnummer Oppgi løype, etabler . fem soldater passkontroll(to personer). Må oppgi falsk fødselsnummer og identitet. dekkhistorie for å komme inn

Avhør Gjøre eller fortelle Foran alle

Videre arbeid skjønnlitterære sjangere: faglitterære sjangere: Motivert/fokusert lesing: muntlig formidling med kriterier: dramatisering spill: scener med vendepunkt/sentrale øyeblikk+ uttrykksform kortfilm blogg, web-side f.eks i rolle, bildepresentasjon + musikk

Videre faglig fokus Forslag til tema, deling

Kommentar/analyse