Undervisningsforløp og læringsteori Flukt (2. verdenskrig)
Noen nøkkelspørsmål: Hvordan var det å flykte fra sitt hjemland/sin familie? Hvordan var det å være en del av motstandsbevegelsen under 2, verdenskrig. Hvordan samarbeide i krise? Hvordan påvirker stress mestring og hukommelsen og etiske valg/dilemma?
Synopsis En gruppe møtes for å planlegge flukten fra Horten til Sverige. Møtet er kl. 24.00 i en hytte i skogen, Bakkenteigenområdet 2. februar 1942. Det er vinter -15 grader, 1 m snø. Fordi familiene deres på ulik måte har vært aktiv i motstandsbevegelsen må dere operere med falsk navn og personnummer + dekkhistorie for å komme gjennom tollen til Sverige. Dette er fordi dere ikke vet hvem dere kan stole på i Sverige, overalt finnes det nazister, eller mennesker som ønsker makt innenfor det nazistiske systemet. Gruppa planlegger å dra neste natt til havna i Horten der det står flere fiskebåter og venter. Hver familie kan ta med tre medlemmer. I Moss er det flere lastebiler som skal frakte dere til grensa til Sverige. På veien er det tyske soldater, dere vet ikke hvor vaktpostene er. De som blir tatt må i avhør og risikerer konsentrasjonsleir/fengsel.
startpunkt Bilde+musikk Fortelling i rolle fra ungdom (se artikkel) Introduksjon av situasjon/fiksjon
Kilder og materiell http://www.youtube.com/watch?v=bIqGMUQ81rc http://www.youtube.com/watch?v=fSnaKnZ7EfU http://www.slideboom.com/presentations/59414/Norge-under-andre-verdenskrig. http://no.wikipedia.org/wiki/Norge_under_andre_verdenskrig http://www.nrk.no/programmer/radioarkiv/sann_er_livet/samfunn/sosial/950438.html http://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_motstandsbevegelse_under_andre_verdenskrig
Målområder fra LK06 Samfunnsfag finne døme på hendingar som har vore med på å forme dagens Noreg, og reflektere over korleis samfunnet kunne ha vorte dersom desse hendingane hadde utvikla seg annleis skape forteljingar om menneske i fortida, og slik vise korleis rammer og verdiar i samfunnet påverkar tankar og handlingar forklare kva haldningar og fordommar er og drøfte moglegheiter og utfordringar i fleirkulturelle samfunn
norsk opptre i ulike språkroller gjennom rollespill og drama, opplesing, intervju og presentasjoner
Skjult info Syk mor, 70 år Lungesvak kjæreste, hoster Lungesvak kjæreste, hoster Aggressiv og problemer med å samarbeide 3 barn 2, 4, 6 år Ettersøkt av Tyskerne Ettersøkt av Tyskerne både i Norge og Sverige Ønsker å redde seg selv, har vært svært aktiv i motstandsbevegelsen, risikerer streng straff overvektig ektefelle, dårlig fysisk form du er en tyster/ønsker å få mest mulig informasjon for å angi gruppen tre familier mor, far, barn + mor, far, to barn, mor og barn tre kjærestepar, to åpne et skjult par
Rollekort, fylles ut av alle rolle i motstandsbevegelsen (på hvilke måte har du vært aktiv/din famile vært aktiv): yrke/virke: hvorfor flykter du/dere til Sverige?: Hva tenker du om å forlate Norge?: Hvilke forventninger har du til å leve i Sverige?:
Forberedelse til møte 1. Rømningsvei med rute og strategi – avstand, terreng; fremkostmiddel, tid, hvor mange drar sammen til kaia, starter samtidig? (trenger kart) 2. liste over nødvendig utstyr/medisinskproviant/våpen til turen og til dere kommer over til Sverige, regler for gruppe 3. kontrakt for deltagerne)regler, ulike måter å gruppere på 4. forberedelse av innlegg til etisk dilemma – hva med gamle og syke, en for alle – alle for en? Hva hvis noen blir tatt? Barn? Alder?
Forberedt rollespill dilemmaer skapes i spill Improvisasjon Presentasjon av løsninger Diskusjon og avklaring Omfang 10 – 15 minutter
flukten Foregår rundt Bakkenteigen. Grenselos gir ut navn og fødselsnummer Oppgi løype, etabler . fem soldater passkontroll(to personer). Må oppgi falsk fødselsnummer og identitet. dekkhistorie for å komme inn
Avhør Gjøre eller fortelle Foran alle
Videre arbeid skjønnlitterære sjangere: faglitterære sjangere: Motivert/fokusert lesing: muntlig formidling med kriterier: dramatisering spill: scener med vendepunkt/sentrale øyeblikk+ uttrykksform kortfilm blogg, web-side f.eks i rolle, bildepresentasjon + musikk
Videre faglig fokus Forslag til tema, deling
Kommentar/analyse