Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Advertisements

PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
S TORHAMAR VIDEREGÅENDE SKOLE. ” M IN LÆRINGSHISTORIE ” O VERGANGSSAMTALEN – HVILKE ERFARINGER ER GJORT G ERD VASAASEN OG MARIT RØHR BØ STORHAMAR VIDEREGÅENDE.
Positiv ledelse av barn
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Pedagogisk utviklingsarbeid
ELEVMEDVIRKNING.
ELEVRÅDET OG OLWEUSPROGRAMMET.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
Mappemetodikk.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
12 Reflekterende lesing.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Lederstil og Motivasjon.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Finsk skole møter svesk
Opprettholdende faktorområder
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
I løpet av 15 min: Egeninnsats Vise min egen læringsutvikling og forhold til pensum gjennom: mappeoppgave 1 og mappeoppgave 2 samt erfaringer fra praksisperioden.
Eksamen Hva har jeg lært?.
Caseoppgave 3 Gruppeledernes presentasjon.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
KLASSELEDELSE.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Klasseledelse Utfordrende atferd Relasjonsbygging
Autoritet i klasserommet
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Vi er éin profesjon av barnehagelærarar, lærarar og leiarar i barnehage og skule. Samfunnsmandatet vårt er å fremje læringa, utviklinga og danninga til.
Utskrift av presentasjonen:

Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap Av Martine Vågene

innhold Mine antakelser om det å være lærer Klasseledelse Relasjoner Praksis Min oppfattning nå Egen innsats Jobbe mer med

Hva jeg trodde det ville innebære å bli lærer Lett jobb Mye moro Trodde jeg ville bli en streng lærer Lite stress Mye gi og ta En givende jobb

Lært om: Klasseledelse Typer lederstiler; autoritær, ettergivende, forsømmende, autoritativ Anerkjennelse Kommunikasjon Regler konsekvent

praksis Sjokket Ser utfordringene rundt ledelse av klasse og skolen som system, samarbeid mellom de ansatte og leder Å gi alle elever tilpasset undervisning Hver enkelt elevs bakgrunn, hjemmesituasjon og personlige utfordringer Ser gledene når elevene lærer og ser at de forbedrer seg faglig og sosialt

Min oppfattning nå Ser frem til utfordringene - vanskelig å møte dem - jobbe med meg selv som leder Ser at det vil være en givende jobb, men ser at det kan og vil være hardt arbeid

Egen innsats Tilstedeværelse Kolokviegruppe Lesing Logg

Hva må jeg jobbe mer med Lese mer - Lære mer om læringsteoriene - Mer om hvordan jeg kan styrke min rolle som leder - Hvordan jeg skal reagere i vanskelige situasjoner Se de forskjellige hierarkiene i klassen Lære meg opp til å bli mer analytisk Bruke kolokviegrupper Bruke logg