Utfordring: Er fagbrev viktig i fiske og fangst?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen Vann Mai 2014.
Advertisements

SJARKEN SOM SIKKER ARBEIDSPLASS
Opplæring i bedrift Opplæringskontoret for fiskerfag i Nord-Trøndelag.
Ålesund videregående skole Rekrutteringsarbeid ”Læring gjennom gode opplevingar”
Utfordring Behov Mulighet Vilje Løyse utfordringane..?
FosFor 4. desember 2007 Rekrutteringsbehov - felles satsing i næringa - Jan Skjærvø, Norges Fiskarlag.
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØRKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING Det kommer et krav som sier at hvis en bedrift/rederi skal ta inn lærlinger,
RÅDGJEVARSEMINARET 2005 INNLEGG VED GUTTORM ULLA NHO MØRE OG ROMSDAL
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
Tromsø, den 23. oktober 2012 Reidar Nilsen Norges Fiskarlag Bør næringa selv ta ansvaret for en effektiv fiskeriforvaltning?
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Kor tid kan søknaden registrerast?  Dersom du søkjer for våren 2013 så kan du søkje så snart det let seg gjere.  Du som skal søkje.
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
Ny rammeplan for barnehagen
Fremtidsrettet kompetanseutvikling i Statens vegvesen Bidrag til BA – bransjen Bodø Torbjørn Naimak.
FOS-Forum for oppvekst i Sunnhordland. Velkommen til samling Barn og unge med store psykiske problem/åtferdsvanskar- Oppfølging av konferansen i Hgsd.
Hvordan få de rette ungdommene til å satse på fiskaryrket? Daglig leder Ole Morten Sorthe, Møre og Romsdal Fiskarlag Årsmøte i FosFor, Ålesund 3. november.
Opplæringskontoret for fiskerifagene
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Svein Johan Hansen FosFor-samling 9-10 desember 2008
Arbeidsplassar i barnehagen Kontaktforum barnehage 18. november 2014
Anne-Marie Ytrebø og Guri Kyte 2015©
Barnehagelova. Lov- og avtalesystemet Tariffavtalar Hovudtariffavtalen Barnehagelova Arbeidsmiljølova Ferielova Likestillingslova Aldersgrenselova Pensjonslova.
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
KURS FOR HTV Råd og rettleiing i arbeidet med tilsetjingssaker Torill Marie Kufaas Karlsen Anne Siri Bentsen.
Orientering om vidaregåande opplæring, 13. og
Herøy vidaregåande skule Avd Herøy Herøy vidaregåande skule Avd Herøy Ligg sentralt plassert. Tett ved: Ligg sentralt plassert. Tett ved: -Herøy.
Kommunereformen - ei løypemelding v/ Astrid Aarhus Byrknes.
Ludvigsen-utvalet NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole Revisjon eller revolusjon av læreplanen?
Opplæringslova.
Effektiviseringsnettverk - Oslo Fjell kommune Nær innbyggjarar Kommune i vekst - ung befolkning Matriseorganisasjon - 5 tenesteavdelingar.
Hardangerbiblioteka. Målsetjingar Å gi brukarane av biblioteka i Hardanger eit betre tilbod. Best mogeleg bruk av den samla kompetansen ved biblioteka.
An approach to multimodal and ergonomic nomadic services Marco Riva og Massimo Legnani.
Et hav av muligheter Nærings- og utdanningskonferanse Leknes 4 februar Bjørn-Willy Hansen.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
Kartlegging av symptomer ESAS
Opplæringskontoret for prosess og mekanisk industri.
VELKOMMEN TIL LONE SKULE. SKULESTART INFORMASJON OM SKULEN GODE RÅD TIL FORELDRE FØR SKULESTART.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
1 Kunnskapsløftet og utfordringar for lærarutdanninga Peder Haug Høgskulen i Volda.
Nærmiljø og samfunn Ein barnehagekvardag med mangfald Med vekt på det fleirkulturelle i barnehagen og vindauge mot verda Kultur på tvers UBUNTU- ”min identitet.
KVA FOR KONSEKVENSAR VIL DEN NYE RAMMEPLANEN HA FOR INNHALD, ORGANISERING OG UNDERVISNING I F Ø RSKULEL Æ RARUTDANNINGA? Sett fr å : - kommuneadministrasjonen.
Marianne Hiltunen 2006 Læringsstilar Korleis lærer me? Korleis lærer me? Kven skal plukke Eplet for oss? Kven skal plukke Eplet for oss? - Gjer me som.
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
Reinsing av vatn på Leikanger. Om oss. Me er fire elevar i 10a på Leikanger Ungdomsskule. Gruppa består av Halvard, Amalie, Hans Christer og Astrid. Me.
Visjon: Sikt høgare! Kjerneverdiar: Kompetent Aktiv Tett på.
Velkomen til Sogn og Fjordane Helsing til Stortinget sin kommunal- og forvaltningskomite 27. oktober 2014 Fylkesordførar Åshild Kjelsnes (AP)
Voss kommune Personale og økonomi Dataopplæring i Voss kommune Målsetjing i Voss kommune Kvifor dataopplæring Kva betyr dette for oss? Gjennomføring av.
Naaman Ein dag sa jenta til matmor si: «Om berre husbonden kunne koma til profeten i Samaria, skulle nok han fri han frå hudsjukdomen.» 2.Kongebok.
Kappløpet om Afrika. Imperialisme har eksistert til alle tider og i alle verdsdelar. Imperialisme inneber at statar eller samfunn skaffar seg kontroll.
Det vanskelege valet Ei orientering om muligheiter.
Søking til skuleåret Opplæringsavdelinga, inntak og formidling Rådgjevarkonferansen 2014.
Innarbeiding / drøfting av ny tiltaksliste for betre balanse i 2014/ØP
Noreg har ei lang kyststripe- med rikeleg tilgang til fisk.
Ålesund videregående skole
Prioritering av akvakultur – korleis lage gode kommuneplanar for framtida? Miljøseminar Florø Håvard Tveit, Gulen kommune God morgon. Håpar.
Kommunereforma – Telemarksforsking sine utgreiingar
Ny Nærings- og utviklingsplan Kva kan de? Kva vil de? Kor skal de?
Søkje på hjelpemiddel -frå NAV Hjelpemiddelsentral
Diskusjonsframlegg frå styret
Utskrift av presentasjonen:

Utfordring: Er fagbrev viktig i fiske og fangst?

Tema: Klargjering av spørsmål. –Korleis skjer rekrutteringa? –Kva er behovet? –Kva skjer i høve til samfunnet. –Kvifor er det berre havfiskeflåten som har lærlingar? –Kva har kystfiskeflåten tenkt å gjere for å dekke sitt behov? Samarbeid mellom fiskerifagleg opplæringskontor.

Fiskebåten som framtidig arbeidsplass. Den største endringa er funnet av olje og gass. Forskjellen er at det er ulik grad av påverknad, men oljenæringa kjem for fullt fart nordover langs kysten. Energibehovet gjer at ein truleg ikkje klarer å stoppe det. Konkurranse om arbeidskraft vert framtida!

Samfunnsansvaret Fiskerinæringen er i dag nærmest alene om å ha ansvar for bosetting og sysselsetting i nord og langs kysten

Samfunnsansvaret Fiskerinæringen må få effektivisere seg ytterligere for å møte konkurransen fra petroleumsnæringen Petroleumsnæringen må samtidig ta en større byrde i forhold til dette samfunnsansvaret

Bærekraftig ressursuttak og rein mat er stikkord for sjømatnæringa i framtida. Greier vi å utnytte dette i høve til moglegheitene ?

Er fagbrevet viktig for fiskarane og fiskeflåten?

Kva skjer med fiske og fangst lærlingane? Kva posisjonar har dei, og kvar jobbar dei? Kor mange er utdanna? –10 styrmenn –20 % er i arbeid som fiskarar –20 % er i næringa utan fagbrev –40 % tek vidareutdanning og starter i utanriks eller offshore –10 % avbryt læretida. Kva vil ein med fagbrevordninga?

Kva skjer i rekrutteringa til fiskaryrket ? Konsolidering og samanslåing av rettar til fisket. –Oppkjøp –Samarbeid –Forgubbing Kven skal ta over? Kva for kompetanse skal dei ha? Mannskapsbehovet? Pensjonsproblematikken? Ny kunnskapsproduksjon krev nye utdanningsmetoder.

Tal på lærlingar og mannskapsbehov er vanskeleg å definere, ein situasjon med kvoter og kamp om knappe ressursar. Tal på fiskarar: –Det vert utdanna 120 lærlingar i fiske og fangst i året. –40 % av fiskarane er over 50 år. (ca 4500) –Skille i behov mellom flåte grupper. –Konkuranse kontra andre yrke/bransjer. –Mannskap eller sertifisert personell? Utfordringar i høve til læring av”sjømannskap” og nyrekruttering. –Ein reduksjon i talet på fiskarar og farty stiller krav å overføre kunnskap. –Auka snittalder hjå fiskarane gjev næringa ei utsetjing,men eit enno større problem for kunnskapsoverføring.

I kva for tidshorisont vil ein rekne med å få balanse i mellom tal på søkjarar og bransjen sitt behov? Kort analyse for no-situasjonen er: –I dei næraste åra vil medlemsbedriftene stå utan lærlingar til læreplassane sine, og dei vil måtte finne andre løysingar med utanlandsarbeidskraft. Over tid vil nettverket av lærebedrifter og opplæringskontor kunne smuldre bort. Den dagen ein får søkjarar, vil ein måtte starte på nytt. –Kunnskap om læreplanar og kunnskapsløftet vert ikkje teke inn i bedriftene i så stor grad som ynskjeleg, så lenge ein ikkje har lærlingar. Ein vil då få mindre grunnlag for å drive ein rekrutteringspolitikk.

Korleis auke interessa til Fiske og fangst og Akvakultur som utdanning? I dag er det få incitament til å ta fagbrev. Næringa har sjølv skote seg i foten, med å ikkje tore å stille krav. Dermed kan alle snuble inn i næringa. Vegen ut er og rimeleg enkel. Fiskeri vert ein rekrutteringsveg mot andre yrke, og monopol på arbeidskraft er ikkje mogeleg. Konsesjonar og eige fartøy er i dag ei kostbar vare. Medan ein elektrikar krev fagleg godkjenning er det ingen slike for fiskarar. Kapital betyr meir enn kunnskap ved slike høve. Oppdrettsnæringa har krav om fagutdanning for å få konsesjon. Fiskarane har ingen krav for å eige båt og fiske.

Daglege oppgåver i fiskaryrket må forsterkast både i skule og bedrift. Generell fartøybehandling med kjennskap til ulike typer dekksmaskineri, fiskeforedlingsmaskiner og kjøle- og fryseutrustning om bord Brovakt basert på godt sjømannskap Bruk, oppbygging, vedlikehold og enkel reparasjon av ulike typer fiskeredskaper Grundig kunnskap og ferdigheter i kvalitetsbehandling av fisk Sikkerhetstiltak i form av førstehjelp, brannvern og redning i henhold til internasjonale regler og HMS

Hovudtrekk i samfunnsutviklinga Eit oversyn over aktuelle problemstillingar knytt til endringar som skjer i samfunnet.

Trender: Tidsklemma

Tidsklemma: Endret livsstruktur Tidsklemma

Trender: Vi skal fylle mange roller og fleire er unge i ei lengre tid.

Tidsklemma Vi jobbar kortare del av livet Stressar meir, jobb og fritid går over i kvarandre Er ikkje fullt fri i fritida, og har ikkje skilte roller for fritid og arbeid Før var folk mellom 25 – 70 år i arbeid, løna eller uløna No er 1/3 av oss i uløna permisjon, studerer eller har etterutdanning eller er førtidspensjonerte Skal du raskt gjennom til ei utdanning, eller gjere mykje anna på veg mot jobb?

Dei faste kjønnsrollene er i endring. Jentene er vinnarar i skulesystemet. Gutane har tradisjonelt greidd å få jobb utan utdanning. Men i mange høve slit dei i høve til eit feminisert skulessystem, og finn lite praktiske oppgåver. Jobbmarknaden er og i endring, og fleire gutar må prestere for å få jobb. Tidlegare fekk dei omtrent jobb uansett, fordi dei hadde fysisk styrke. Status er i dag knytt til eit forbruk av varer og tenester, som er meir retta mot nyting og oppleving. Tradisjonelle rollefordelingar er ikkje så viktig for jentene ved val av bustad, partner og arbeid. Særleg jentene søkjer fridom for val. Teknologien har endra seg i høve til alle felt. Særleg tydeleg er biletet innanfor kommunikasjon.

Karriere? Vi treng 24 nye fiskarar kvart år. Vi har eit mål om 18 styrmenn og/eller maskinistar i vår region kvart år. Vi gjev også stipend til teknisk fagskule, og tilbyr kadettplasser. Vi tilbyr skuleturar, utanlandsopphald med stipend og ”sosiale arrangemnet for elevar”

Råstoffet: Vurdering av : Kvalitet Sortering Bruksmåte Råstoffbehandling: Bløgging Sløying Vasking Ising Kjøling (RSW) Lagring Innfrysning Kvalitetsikring: Moglege feil og utbytte Råstoff- behandling Reiskaps- behandling Arbeidsutførelse Maskiner Organisering av arbeidet Redskapsarbeid: Montering av not og trål Reinskjering av nett Bøting, eving og annan reparasjon av reiskap Aktuelle knopper og stikk Øyespleis og kortspleis Sjømannskap: Vedlikehald av fartøy Behandling av dekksmaskineri Fartøykjennskap Sikkerheitsutstyr Styring samt utføre kommando Rigging av leider Glatte dekk Helse, Miljø og sikkerhet: Helse- og verneteneste Ulykkesførebyggande tiltak Ergonomi Etikk Forureining Grunnpraksis Fiske og Fangst Fordjuping: Driftsform: Ringnot Flytetrål Trål Snurrevad Line Garn Ombordproduksjon Snøre og teinefiske.

Dagleg tilsyn: Foring Observasjon av trivsel og vekst. Råstoffbehandling: Bløgging Sløying Vasking Ising Dødfiskhåndtering. Ensilering. Kvalitetsikring: Moglege feil i drift Behandling av fisk. Arbeidsutførelse Maskiner og anlegg. God hygiene og sjukdomsførebygging Rømning. Redskapsarbeid: Enkel reperasjon av not. Bøting, eving og annan reparasjon av reiskap Aktuelle spleisar, knopper og stikk Notskift og reinsing av nøter. Sjømannskap: Vedlikehald av fartøy Bruk av dekksmaskineri Fartøykjennskap Sikkerheitsutstyr Glatte dekk Helse, Miljø og sikkerhet: Helse- og verneteneste Ulykkesførebyggande tiltak Ergonomi Etikk Forureining Grunnpraksis Akvakultur Fordjuping: Driftsform: Matfisk Settefisk Marine artar Laksefisk Andre artar