”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Advertisements

Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Evaluering av november på Blå avdeling:
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
"God bagasje på livets reise."
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Etikk i pedagogisk arbeid
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Drama i barnehagen Rollefigur.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Toddlergeometri Hva er det ?.
DRAMA Estetiske læreprosesser i barnehagen Introduksjonsforelesning
Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Teater for barn Forelesning i forb. med Teaterproduksjon/Barneteaterfestival Våren 2009 F2A og F2B Hege Hansson.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Teater for små barn F2C høsten 2009 Hege Hansson.
HVA ER DRAMA? Forelesning i drama F2C Hege Hansson
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dramafaglig prosjektarbeid
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
TEATER FOR BARN.
De yngste barna i barnehagen
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
Deltakende læring.
Lekens betydning for læring av matematikk
Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Toddlergeometri Hva er det ?. Og hva er egentlig geometri ? En del av matematikken En del av matematikken som vi fra fødselen av bruker for å kunne tolke.
1 Lekens betydning for barn på sykehus Støttende tiltak for barn med smerter.
UKE 38 – 41: SKOGUKA,BRANNVERN. PERIODEPLAN FOR LEKESTUA UKE 38 – 41: HØST, SKOGUKA,BRANNVERN. Mål for perioden: Barna skal få kjennskap til barnehagens.
Periodeplan for Minsten Uke Skoguke, brannvernuke. Periodeplan for Minsten Uke HØST; Skoguke, brannvernuke. Mål for perioden: Barna skal.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø 040907 Barns dramatiske lek ”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø 040907

Barns dramatiske lek defineres som Egenstyrt Egendefinert Drives fram gjennom forhandlinger om roller, handlinger, status, rekvisitter og annet symboliserende utstyr

Den dramatiske leken trenger ikke voksen medvirkning men stimuleres av pedagogisk tilrettelegging for slik lek gjennom pedagogens styring av tid, rom og utstyr støttes av pedagogens bevissthet om den dramatiske lekens betydning for barnet Betydning mht innhold Betydning mht form

Begreper for å forstå lek i estetisk perspektiv Syn på lek som det å skape lekens roller rollefigurer fra ulike kilder i barnets opplevelsesverden, dvs erfarings- følelses- kunnskaps- og fantasiverden lekeverdener og utvikle handlingen i leken og ta i bruk symboler som fungerer for deltagerne

Teorigrunnlag Gunilla Lindqvist Faith Gabrielle Guss En lekpedagogisk praksis (doktorgradsavhandling og bok) Pensum F1C høst 2007 Faith Gabrielle Guss En lekanalyse med utgangspunkt i funksjoner i teater (doktorgradsavhandling og hefte) Anbefalt litteratur, utdrag i form av artikkel og Observasjonsskjema er pensum

Barnets personlighet ses ut fra Sansende og Skapende egenskaper og ferdigheter og disse regnes på lik linje og i kombinasjon med det kognitive og kunnskapssøkende i barnet

Lekens verden Lekens verden er magisk og fiksjon og virkelighet går hånd i hånd For barnet fungerer den dramatiske leken for eksempel både som glede over å skape og gjenskape egen virkelighetsoppfattelse sammen med andre gjenskape og utvikle stimuli fra fiksjon i form av eventyr, fortellinger, tv, litteratur osv og som bearbeiding av noe som oppleves som vanskelig

Lekens utvikling Barnas estetiske utvikling kommer til syne i dramatisk lek (Guss 1997:29) Hva menes med ”estetisk utvikling”? Utvikling av evne til å representere virkeligheten symbolsk i samlek med andre

Lekens utvikling Barn som leker rollelek, kjenner allerede ubevisst til teatrets forvandlingshemmeligheter (Guss 1997:29)

Lekens utvikling Før 2003 var det sjelden vist forestillinger for barn yngre enn 2 år, men gjennom Klangfugl/Glitterbird-prosjektet ”Art for the vert young” 2003-6 har scenekunstnere utviklet forestillinger for 1-3-åringer som har fungert overraskende godt

Lekens utvikling Så vi kan anta at også de yngste barna har utviklet en grad av ferdighet i å motta kunstuttrykk som er lekpreget i en teaterforestilling tilpasset aldersgruppen

Lekens utvikling Observasjoner av 0-3-åringer i barnehagen vil kunne belyse om det kanskje også foregår mer symbolsk lek og samlek i alderen 0-3 enn det som hittil har vært antatt i pedagogisk og dramapedagogisk forskning og litteratur?

Lekens utvikling Sosialisende lek eller lek som innebærer sosial samhandling mellom de minste barna, 0-3, i barnehagen er utforsket av blant annet Gunvor Løkken i bøkene ”Toddlerkultur” 2004 og ”Småbarnspedagogikk” 2005

Lekens utvikling Eksempler på dramatisk lek 0-6 år Søke trøst fra en gjenstand som barnet tillegger symbolsk verdi Utforske figurer og late-som-om de er noe annet enn de er Rollelek som mor-far-barn, polti og røver, doktorlek, sjørøver, herming av dyr Rollelek med utgangspunkt i utdrag/inspirasjon fra roller i litteratur, tv, film

Hva skal vi se etter i leken Barn 0-2,5 år Om de leker alene eller parallelt med en annen Alene Parallell Samlek hvis den forekommer (oftere jo eldre barnet blir)

Hva skal vi se etter i leken, forts Førsymbolsk lek Erstatning for virkelighet ut fra sterke behov For eksempel en sutteklut som representerer noe i virkeligheten – mors bryst eller flaske Symbolsk lek Erstatning for virkelighet ut fra hva barnet har lyst til og finner fascinerende/morsomt For eksempel kaste noe ut av vogna – og se om noen plukker opp. Tester en erfaring opp mot virkeligheten

Hva skal vi se etter i leken, forts Flere eksempler Lek med bamse/dukke Når går leken over fra å være førsymbolsk for eksempel at barnet bruker bamsen/dukken som trøst når han/hun er lei seg til at bamsen/dukken tillegges følelser, vilje, ønske, lyst osv (som barnet selv, dvs barnet ”projiserer” en personlighet på figuren ut fra seg selv om modell)

Hva skal vi se etter i leken, forts Barn 2-7 år Lek i personlig rolle Lek med figurer i projisert lek Blandingsformer med både personlig roller og projisert lek med objekter og figurer Forhandlinger mellom deltagerne i leken Uttrykk (ansikt, kropp, mimisk) Funksjoner i leken (sammenlignet m teater)

Læringsbegrep Kunstpedagogisk syn på lek hos Guss: at ”læringsprosessen” i barns lek skjer via estetiske elementer (Guss:1997:15)

Hva består barns lek av i følge Faith G Guss? Sanseopplevelse INNTRYKK fra seg selv og omverdenen Som tas inn i en Dramatisk formgiving UTTRYKK Som gir UTTRYKKSOPPLEVELSE Nytt inntrykk i egen skapende handling

Observasjon i praksis Observasjon av dramatisk lek i barnehagen Symboliserende lek i 0-2,5 års alder Sammenligning av funksjoner i leken med funksjoner i teater i 2-7 års alder Observasjonsskjema Faith Gabrielle Guss Kilde: Lekens drama, En artikkelsamling av Faith Gabrielle Guss, Kolon 1997 nr 8, HiO-notat 1997 nr 40