”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø 040907 Barns dramatiske lek ”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø 040907
Barns dramatiske lek defineres som Egenstyrt Egendefinert Drives fram gjennom forhandlinger om roller, handlinger, status, rekvisitter og annet symboliserende utstyr
Den dramatiske leken trenger ikke voksen medvirkning men stimuleres av pedagogisk tilrettelegging for slik lek gjennom pedagogens styring av tid, rom og utstyr støttes av pedagogens bevissthet om den dramatiske lekens betydning for barnet Betydning mht innhold Betydning mht form
Begreper for å forstå lek i estetisk perspektiv Syn på lek som det å skape lekens roller rollefigurer fra ulike kilder i barnets opplevelsesverden, dvs erfarings- følelses- kunnskaps- og fantasiverden lekeverdener og utvikle handlingen i leken og ta i bruk symboler som fungerer for deltagerne
Teorigrunnlag Gunilla Lindqvist Faith Gabrielle Guss En lekpedagogisk praksis (doktorgradsavhandling og bok) Pensum F1C høst 2007 Faith Gabrielle Guss En lekanalyse med utgangspunkt i funksjoner i teater (doktorgradsavhandling og hefte) Anbefalt litteratur, utdrag i form av artikkel og Observasjonsskjema er pensum
Barnets personlighet ses ut fra Sansende og Skapende egenskaper og ferdigheter og disse regnes på lik linje og i kombinasjon med det kognitive og kunnskapssøkende i barnet
Lekens verden Lekens verden er magisk og fiksjon og virkelighet går hånd i hånd For barnet fungerer den dramatiske leken for eksempel både som glede over å skape og gjenskape egen virkelighetsoppfattelse sammen med andre gjenskape og utvikle stimuli fra fiksjon i form av eventyr, fortellinger, tv, litteratur osv og som bearbeiding av noe som oppleves som vanskelig
Lekens utvikling Barnas estetiske utvikling kommer til syne i dramatisk lek (Guss 1997:29) Hva menes med ”estetisk utvikling”? Utvikling av evne til å representere virkeligheten symbolsk i samlek med andre
Lekens utvikling Barn som leker rollelek, kjenner allerede ubevisst til teatrets forvandlingshemmeligheter (Guss 1997:29)
Lekens utvikling Før 2003 var det sjelden vist forestillinger for barn yngre enn 2 år, men gjennom Klangfugl/Glitterbird-prosjektet ”Art for the vert young” 2003-6 har scenekunstnere utviklet forestillinger for 1-3-åringer som har fungert overraskende godt
Lekens utvikling Så vi kan anta at også de yngste barna har utviklet en grad av ferdighet i å motta kunstuttrykk som er lekpreget i en teaterforestilling tilpasset aldersgruppen
Lekens utvikling Observasjoner av 0-3-åringer i barnehagen vil kunne belyse om det kanskje også foregår mer symbolsk lek og samlek i alderen 0-3 enn det som hittil har vært antatt i pedagogisk og dramapedagogisk forskning og litteratur?
Lekens utvikling Sosialisende lek eller lek som innebærer sosial samhandling mellom de minste barna, 0-3, i barnehagen er utforsket av blant annet Gunvor Løkken i bøkene ”Toddlerkultur” 2004 og ”Småbarnspedagogikk” 2005
Lekens utvikling Eksempler på dramatisk lek 0-6 år Søke trøst fra en gjenstand som barnet tillegger symbolsk verdi Utforske figurer og late-som-om de er noe annet enn de er Rollelek som mor-far-barn, polti og røver, doktorlek, sjørøver, herming av dyr Rollelek med utgangspunkt i utdrag/inspirasjon fra roller i litteratur, tv, film
Hva skal vi se etter i leken Barn 0-2,5 år Om de leker alene eller parallelt med en annen Alene Parallell Samlek hvis den forekommer (oftere jo eldre barnet blir)
Hva skal vi se etter i leken, forts Førsymbolsk lek Erstatning for virkelighet ut fra sterke behov For eksempel en sutteklut som representerer noe i virkeligheten – mors bryst eller flaske Symbolsk lek Erstatning for virkelighet ut fra hva barnet har lyst til og finner fascinerende/morsomt For eksempel kaste noe ut av vogna – og se om noen plukker opp. Tester en erfaring opp mot virkeligheten
Hva skal vi se etter i leken, forts Flere eksempler Lek med bamse/dukke Når går leken over fra å være førsymbolsk for eksempel at barnet bruker bamsen/dukken som trøst når han/hun er lei seg til at bamsen/dukken tillegges følelser, vilje, ønske, lyst osv (som barnet selv, dvs barnet ”projiserer” en personlighet på figuren ut fra seg selv om modell)
Hva skal vi se etter i leken, forts Barn 2-7 år Lek i personlig rolle Lek med figurer i projisert lek Blandingsformer med både personlig roller og projisert lek med objekter og figurer Forhandlinger mellom deltagerne i leken Uttrykk (ansikt, kropp, mimisk) Funksjoner i leken (sammenlignet m teater)
Læringsbegrep Kunstpedagogisk syn på lek hos Guss: at ”læringsprosessen” i barns lek skjer via estetiske elementer (Guss:1997:15)
Hva består barns lek av i følge Faith G Guss? Sanseopplevelse INNTRYKK fra seg selv og omverdenen Som tas inn i en Dramatisk formgiving UTTRYKK Som gir UTTRYKKSOPPLEVELSE Nytt inntrykk i egen skapende handling
Observasjon i praksis Observasjon av dramatisk lek i barnehagen Symboliserende lek i 0-2,5 års alder Sammenligning av funksjoner i leken med funksjoner i teater i 2-7 års alder Observasjonsskjema Faith Gabrielle Guss Kilde: Lekens drama, En artikkelsamling av Faith Gabrielle Guss, Kolon 1997 nr 8, HiO-notat 1997 nr 40