Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Fra ord til liv Mars 2011.
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Hvordan intervjue en forsker?
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Veiledning av elever / lærlinger
HVOR/ HVEM ER VI ? HVOR SKAL VI ? HVORDAN KOMME DIT ?
Vår tids paradoks Klikk for neste side .
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Elementer i en forretningsplan
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Forretningsideer & Markedsanalyser
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Hva er vitsen med å gifte seg?
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Forretningsplanen – En Oversikt
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Forretningskonsept og forretningsplaner
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SWOT-analyse.
Forretningsplan.
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Forretningsplanen – En Oversikt
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
2005 Øving 5 – Økonomi og risiko 1. time: Arbeid med budsjetter i grupper Plenumsdiskusjon 2. time: Plenumsdiskusjon om risiko Plan for siste to øvinger.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Øving 1 - Forretningsideen
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Gruppeøving 10.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser
Kunnsign TBH Produktifisering av Kunnsign-kunnskap  Definisjoner  Hvorfor produkt?  Hvorfor ikke bare timer?  Fordeler for kunden  Fordeler.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Øving 2 – Markedsplanen I
Mer om studentbedrift forretningsplan
Utarbeidet av Sissel Vestre
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Hvordan skrive en god forretningsplan 11. Januar 2005
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Besøk 9. klasse Rødberg/Veggli Service og samferdsel 12. og 13. mai 2016.
Oppsummering av Kunnsign Forretningsplanen
Kurs i entreprenørskap
SWOT-matrisen.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
(Selskapsnavn) Markedsplan
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde? Forretningsplanen Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?

Hva er vitsen med en forretningsplan? For å holde orden i sysakene dine og til kollegene dine Forretningsplanen hjelper til med å planlegge, strukturere og videreutvikle din nye virksomhet Ville du bygget et hus uten tegninger? Bedre å gjøre feilene på papiret og gjøre noe med dem enn å drite seg ut i markedet Viktig for å skaffe kapital og søke om stipender Praktisk for kommunikasjon, for eksempel ved rekruttering av nye medarbeidere, nå nye kunder

Hva skal en forretningsplan inneholde? Sammendrag Forretningsideen Organisering og ansvar Markedsplanen Gjennomføringsplanen Lønnsomhetsvurdering og finansiering Risikoer

Sammendraget Ta med deg det viktigste fra din FP, for eksempel Ideen deres Produktet deres Kundenytten til deres produkt Kundene deres Maks en side, spesielt dersom du skal bruke FP overfor ”eksterne” Skrives helt til slutt

Forretningsideen Først beskrives ideen din, før du beskriver produktet ditt, d.v.s. produktifiser! Gi produktet ditt et navn! Timer, workshop, utredning, foredrag, coaching? Hvilket kundebehov (=smerte) dekker ditt produkt? Hva er unikt med ditt produkt? Hva skal det koste/hva slags prismodell? Pris per time, pris per enhet, royalty, no cure no pay, suksesshonorar, eierandeler, gjenkjøpsrabatter, prisdifferensiering

Organisering og ansvar Hvem er du/dere og hva kan du/dere? (Legg ved en kort CV på nøkkelpersonen(e)) Hvis dere er flere; hva skal den enkelte ha ansvaret for? Eksterne finansiører er meget opptatt av ledergruppen, du/dere må skape tillitt hos dem til at dere faktisk klarer å gjennomføre FPen din/deres

Markedsplanen Hvem vil være kunder til deres produkt (type kunde)? Hvem er deres drømmekunde (navngi en konkret kunde)? Hva er størrelsen på markedet deres? (NB! I NOK) Hvor stor andel av dette vil dere prøve å ta? Hvordan skal dere selge til disse kundene, d.v.s. hvilke salgstiltak planlegger dere?

Gjennomførings-planen Hvordan, hvor og når skal dere lage produktet deres? Alene eller i samarbeid med andre? (Avtaler?) Hva slags selskapsform? Hvordan, hvor og når skal dere selge produktet deres? Sett opp en milepælsplan!

Lønnsomhets- vurdering og finansiering Sannhetens time: Er det liv laga for firmaet/produktet? Dere må finne ut av hvor mye det vil koste å: lage administrere og det å selge produktene deres Husk skatter, moms og ikke minst at dere skal leve!!! Så må dere finne ut av hvor mye dere kan tjene på dem Da bør det helst komme ut et positivt tall, i alle fall etter noen år. Hvor lenge, må dere bestemme selv. Har dere råd til det? En rik ektefelle/partner eller familie er ofte en gründers beste håp!

Risiko Hva er de største hindrene for at dere skal få suksess? Kartlegges gjennom en såkalt SWOT-analyse Strengths (deres styrker/fordeler) – for eksempel unik kompetanse(mix) Weaknesses (deres svakheter) – for eksempel ikke ferdig utviklet produkt, manglende salgskompetanse Opportunities (muligheter i markedet) – for eksempel udekket kundebehov Threats (trusler i markedet) – for eksempel konkurrenter, husk at det viktigste er hva deres kunder kan oppfatte som konkurrenter Avdekkes det risiki (ting dere er svake på eller trusler i markedet), så må dere aktivt ta tak i disse og planlegge hvordan disse kan minimeres!

Sørg for å få med deg sjekklista!