Digital eksamen på UiA Status.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forberedelse OpplæringSpesifikasjonerImplementasjon Installasjon Test løsning Last testing Kunde Konsulenter Leverandører ? ? ? ?
Advertisements

Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Implementerings- prosessen i Nets
Det Digitale Trøndelag
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Elektronisk samhandling Ahus - primærhelsetjenesten
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
DELPROSJEKT 2 HELSEFORETAK
Prosjekt: Digital skoleeksamen etter JUS-modellen.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
FUNNKe Meldingsutveksling PLO - HF ved Lars-Andreas Wikbo Svolvær– 15. mai 2012.
16-Jul-14 Sølvberget 2004 Side 1 Digitalt bibliotek i Stavanger.
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
EHP5 Erfaringer fra UiO. Litt om UiOs SAP-miljø Ressurser –IT-siden 2 årsverk på basis-siden 2 årsverk utvikling 3 årsverk forvaltning/funksjonell drift.
EHP5 Erfaringer fra UiO. Litt om UiOs SAP-miljø Ressurser –IT-siden 2 årsverk på basis-siden 2 årsverk utvikling 3 årsverk forvaltning/funksjonell drift.
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Samdrift av windows-klienter i UH- sektoren Hva, hvorfor, hvordan, og hvilke andre muligheter finnes? Anders Vinger | Seksjonssjef | UiO/USIT/IT-Drift-KD.
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
Digital Eksamen Integrasjoner Snorre Løvås, Seniorrådgiver, UNINETT Trondheim,
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Rammeverk for risikovurdering og revisjon av IT-systemer
Ny studentlab med trådløst nettverk og mobile løsninger.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
UH-AD Active Directory for Universiteter og Høgskoler
Informasjonssaker til AMU – Arbeid med strategisk plan 2012 – 2015 ◦ Nåværende Strategisk plan og handlingsplan for HiL løper ut 2011 ◦ Oppstart.
Oslo 2014 – status (juni 2016) Ingrid Os Dekanmøtet,
Møte m/universitetsdirektøren 15. februar 2016: Årsrapport for USIT for 2015 IT-direktør Lars Oftedal.
DigiEx – digital eksamen på BI Presentasjon Nasjonalt erfaringsseminar: digital eksamen 9. september 2015 Marianne Schei Direktør Digital studentforvaltning,
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Informasjonsmøte for bachelor i portugisisk. Å studere ved UiO Ansvar Still forberedt, jobb jevnt Heltid = 37,5 timer.
Click to edit Master text styles Inspera - Arbeidsstue Forfatterverktøy 8. og 17. mars 2016.
Trond H. Amundsen GSD, IT-DRIFT, USIT
Administrativ organisering
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Top 10 IT Issues Status Lars Oftedal
Anne-Lise Lande | UiO Digital eksamen.
Digital eksamen ved Kjemisk institutt V17
Lærings- og arbeidsmiljø 2016 – hva har vi gjort og hva gjør vi?
Inspera Eksamenssystem
Studieledernettverket: Silurveien og digitalt læringsmiljø
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
UHAD preprod 1.
Funksjonsvurdering i renholdsavdelingen Hanne Jorun Aamodt
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Arven etter ungdoms-OL
Lærings- og arbeidsmiljø 2016 – hva har vi gjort og hva gjør vi?
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Digital eksamen - relevante tilbud
27. mai 2016 Studielederne.
Prosjekt internasjonalisering
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Hva er saken? Vi ser for ofte at legeattester leveres de siste dagene før innlevering av masteroppgave og ber om forlenget frist med uker eller måneder.
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Digital eksamen på UiA Status

Hva skjer bak kulissene Film

Organisering 2011 - 2014 For prosjekt høst 2011(egenutviklet Citrix) Prosjekt 2012 – 2014 (fronter, uniwise, teksteditorer, citrix) Implementeringsprosjekt høst 2014 (utviklingsavtale) 2015 Overlevert til drift og implementering av ny løsning (Inspera)

Harde fakta Høst 2012 – vår 2014 Høst 2014 Utviklingen Skoleeksamen 54 emner 4,000 kandidater 130 emner 7,500 kandidater 0 =>35% Innleveringer 300 emner 5,000 kandidater 140 + emner 50% =>100%

Løsninger 2012 – 2014 – 8 løsninger for skoleeksamen uten hjelpemilder testet og 5 pilotert Avtale med UNIwise våren 2013 – høst 2014 Anbudsprosess med UiO/UiB høst 2014 - Inspera

Risiko og sårbarsanalyse(ROS) Etablere tiltak – tydeliggjøre ansvaret – informere ledelsen 70 risikoelementer - Eksamenskontoret / IT avdelingen /Infrastruktur/klient utstyr/Teknisk løsning/ Studenter og vit. ansatte + Vi har god kontroll på mye - Høyt arbeidspress / sykemeldinger/ IT ressurser – med mange lokaler/ redusert service på andre tjenester / klagesaker ROS – høst 2014 Ny gjennomgang feb 2015

Vår største utfordring Volum

Smartere@uia.no Forenkle - strømlinje Rolle /ansvar avklaring Få bedre kontroll Få på plass rutiner => Tjenesteavtale med IT avdelingen => Eksamen - Ny digex flyt

Ordinære periode høst 2014 - resultater Implementert i hele organisasjon Alle eksamener på BYOD Alle eksamener avlagt som planlagt (tre avik) 2 løsninger (WISEflow og EksamensFronter) Hele org = alle fakultetene Ren tekst skoleeksamener og innleveringer = WISEflow EksamensFronter = MC skoleeksamener pga manglende verktøy /modul i WISEFlow, som lanseres nå.

Pilotering av Operasjonssentral Koordinering og sentralisering av informasjon og kommunikasjon fra et sted (2 campus) Mellom IT og eksamen Mellom OPS-rommet og IT-ressursene Mellom OPS-rommet og eksamensvaktene Mellom UiA og leverandøren Mellom UiA og andre aktører (UNINETT) Erfaringer - Manglende effektiv overvåkningsverktøy – i utviklingsløpet til ny leverandør. - Manglende godt verktøy for å pushe ut informasjon ut til alle ressursene ute Lokalet og fasiliteter i rommet var ikke optimalt i begynnelsen. Bedret seg etter hvert. Viktig med å ha gode stoler, godt med lys og luft tilgang, og gode tekniske utstyr. Rutinene ble også mye bedre etter en turbulent oppstart VIDERE Viktig funksjon som må er nødvendig å opprettholde. Jobbe videre med utviklingen av OPS-rommet med å ta tak i de punktene som er nevnt over.

Oppstart Underveis

Ressurser Eksamenskontoret Høst 2014 2,5 stillinger ekstra høst 2014 Våren 2015 2 ekstra stillinger IT avdeling Høst 2014 – Kundesenter med bistand fra øvrige team + bruk av eksterne konsulenter (3600 / 470 timer) Våren 2015 Prosjektleder 100% (2012 – 2014)

Workshops studenter 36 kurs med 874 studenter - 15% av studenter som skulle ta en digital eksamen deltok på kurs. Det fungerte bra. De fleste studenter var godt forberedt, om de ikke var det de første dagene, var de bedre forberedt jo lengre ut i eksamensperiode. Selv med en klasse hvor ingen hadde vært på kurs, så hadde alle gjort «jobben sin». Konklusjon – med ny løsning og nye studenter og noen usikre studenter– det vil være behov for et tilbud en stund fremover men ikke alle MÅ på kurs.

BYOD 5% studenter reserverte en låne maskin i forkant av eksamen 90 reservemaskiner tilgjengelig – 2% av antall studenter som skulle avlegge en digital eksamen Nødvendig med 2- 3 ekstra maskiner daglig Vi hadde god margin 4% av antall studenter avla sin eksamen på papir Årsak – ikke forberedt til digital eksamen, gamle maskiner, ustabile maskiner uten å ha koble til EDUroam før, kom uten maskin, Søkte på papir i forkant av eksamen Klare retningslinjer til studenter Klare retningslinjer til studenter – eks. ikke installert browseren i forkant av eksamen => penn og papir. Møter opp uten maskin = penn og papir.

Kurs for de ansatte PULS/ IT avd WS Lav deltagelse – 80 deltagere – opplegget fungerte ikke som forventet. Nytt opplæringsopplegg mot de ansatte for 2015

Utfordringer – IT avdelingen Belastende periode siden høst 2012 – har stilt store krav til medarbeiderne ift mye testing på mange løsninger Krav om «digital» kompetanse nå (studenter, eksamensvakt, foreleser Antall parallelle rom med digitale eksamener Endre måten man jobbe på eller stille større krav til leverandører? Ekstremt arbeidskrevende og store utfordringer med BYOD Liten forståelse for den totale endringen i krav til infrastruktur IT må ta en aktiv rolle fordi mange problemstillinger er tekniske Krav om «digital» kompetanse – ny type jobbing enn før, fra en analog manuell hverdag til en digital hverdag hvor målet er å automatisere /effektivisere / Utfordringen med å kunne se videre og tenke nytt se på mulighetene i teknologien til å optimere arbeidsprosessen. (versus måten IT avdelingen jobbe på – det er «business as usual» for dem) Inspera ( og andre eksamensløsninger) har en viss struktur som ikke alltid passer måten eksamenskontoret er organisert / jobber – utfordring med å finne optimal måte å jobbe på, å se på hvor interne rutiner skal endres og se på hva leverandøren bør kunne gjøre for å tilpasse «oss». Mer krevende planleggingsfase – samarbeid med IT avdelingen og Drift i mye større grad enn før – på sikt så bør det blir besparelser rundt arbeid knyttet til sensur som eks. kontoret vil legge merke til. Krav til eksamensvakter – finne optimal løsning her – hvor mye skal de kunne, hvilke oppgaver kan de ta på seg i fremtiden? De har stort sett samme rolle som før – vi er fortsatt på utprøving her.

Videre arbeid Øke 35% omfang av skoleeksamener Se på muligheter for digitalisering av teknologi og realfag eksamener Stimulere fagmiljøene til å bruke mulighetene som finnes til å lage mer avanserte/alternative eksamener i fremtiden – hva kunne være gode digitale vurderingsformer? Digitalisere andre ledd i eksamensarbeidet – for eksempel en digital fremmøte løsning Utviklingsarbeid med Inspera Neste siste punkt – arbeid allerede i gang lokalt på UiA med FS og UNINETT. Mål er å erstatte den manuelle papirregistrering (møtt/ ikke møtt/trekk/ osv. ) i eksamenslokaler.

Samarbeid i sektoren? UiB og UiA Uninett UiO? Andre?