Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Læring på arbeidsplassen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Nasjonal Aksjon Lærebedrift Fellesprosjekt LO - NHO
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
Rådgivernettverket 5. April 2011 Alternative opplæringsløp v/Gunnar Pedersen.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
REKRUTTERING TIL BILBRANSJEN
KARRIEREVEILEDNING/ RÅDGIVERSAMLING Hilde Strømme Ole Kristian Eivindson Vest-Agder fylkeskommune.
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Fagopplæring -yrkesfag
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Inntaks- og formidlingskonferansen 2013
Inntaks- og formidlingssamling 2013 Faggruppa for fagopplæring Gunn MyhrvoldBjørn Bergan ISTVigo IKS.
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Samfunnskontrakt for flere læreplasser Rett kompetanse 2013 Bergen LO-sekretær Trude Tinnlund.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Fokus på tidlig innsats og tettere oppfølging i hele opplæringsløpet En tett og god oppfølging av den enkelte elev. Avviker noen barn/elever fra en forventet.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
Videregående opplæring – mål og strategier
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Per Kristian Storstad AVGO
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Foto: Bjørn Erik Olsen FAG-/NETTVERKSAMLING TIP 20. mars 2015 Marit Dalsvåg Ramskjell.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Varige samarbeidsarenaer skole-bedrift Roar Jensen 27.Januar 2016 Foto: Dagfinn Kolberg.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» DIMENSJONERING I FAG- OG YRKESOPPLÆRINGEN FAGPOLITISK UTVALG OPPLÆRING,
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Prosjekt samarbeid skole-arbeidsliv Nordland Rådgiversamlinger desember 2015.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Prosjekt samarbeid skole- arbeidsliv i Nordland Gry Okan/Trine Ludviksen 28.september 2015 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Hvem – hva – roller og økonomi i et opplæringskontor Samfunnskontrakten – Nasjonal Aksjon Lærebedrift
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Livsmestring – arbeid med psykisk helse i videregående skole Merethe Schjem desember 2015.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for rådgivere i videregående skole Merethe Schjem mars 2016.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Prosjekt samarbeid skole- arbeidsliv
Opplæringskontorenes rolle
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Formidling av lærlinger Hva skjer etter eleven har søkt læreplass
Prosjekt samarbeid skole- arbeidsliv Utdanning.no
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Are Solli og Kristian Ilner
Rådgiversamling 15.november 2017
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock

Tema Erfaringer fra PTF Samfunnskontrakten Prosjekt fagopplæring

3 Samfunnskontrakten Målsetting: En hovedmålsetting for partene er flere læreplasser i privat og offentlig sektor, og partene forplikter seg til å gjennomføre tiltak for å oppnå dette Antall godkjente lærekontrakter skal øke med 20% til 2015 (utg.pkt 2011) Øke antall voksne som tar fag- og svenneprøve Øke antall lærlinger som gjennomfører og består fag- og svenneprøven

Samfunnskontrakten SKOLEEIER OG SKOLENE i samarbeid med dep og partene i arbeidslivet: Det skal lages realistiske intensjonsavtaler mellom skoler, opplæringskontor og lærebedrifter Bidra til å styrke forutsetningen for at elevene skal lykkes med opplæring Utvikle alternative Vg 3 – basert på samarbeid skole og arbeidsliv. (vekslingsmodellen, Steigenmodell) Bedre dimensjonering av tilbud i tråd med samfunnets behov. PTF (ny forskrift)PTF

Andel formidlet til læreplass/jmf målet i samfunnskontrakten

Indikatorrapport samfunnskontrakten 2015 Størst økning i helse -og oppvekstfag Økning av nye lærekontrakter i Nordland Utd.programmet utmerker seg med den raskeste gjennomføringen (25 mnd) 65% av fagbrevene i 2013/14 var over 25 år Utviklingsmål for Nordland er «innen 2018 skal 75% av elever og lærlinger gjennomføre og bestå videregående opplæring på normert tid pluss to år»

Indikatorrapport samfunnskontrakten 2015 Nordlandstall

Prosjekt fagopplæring Formidlingskoordinator Vg3 i skole Samfunnskontrakten PTF-kurs/PTF-forum Samarbeid med opplæringskontor Instruktørkurs Fast tiltak fra 2015

Hva har vi lykkes med? Har bidratt til en økt formidling av både lærlinger og lærekandidater Økning i formidling til læreplass fra 727(2012) til 831(2014) Godt samarbeid med opplæringskontorene Større fokus på PTF, PTF-kurs og PTF-forum Alle skolene har en formidlingskoordinator Den store «søkerdagen» Større kunnskap om fagopplæringsordningen på skolene

Veien videre…. Samarbeid skole-arbeidsliv: Prosjektet har to hovedmål som henger nært sammen og understøtter hverandre: 1.Utvikle hensiktsmessige og varige samarbeidsarenaer mellom skole og arbeidsliv som skal bidra til en mer velfungerende dimensjonering, flere læreplasser og mer bevisste utdanningsvalg 2.Utvikle og ta i bruk et digitalt verktøy for samarbeid mellom skole – arbeidsliv som skal være en nasjonal pilot og inngå i utdanning.no 3.Det er videre beskrevet flere delmål. Hovedmål 2 forutsettes gjennomført i samarbeid med Senter for IKT i utdanningen

Takk for oppmerksomheten!