Intellektuelle i middelalderen Le Goff HIS2130 Høst 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Det nye Europa tar form (Del 3) Marius Vøllestad Bø gvs.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
FRA TALLET: Hvorfor blir europeerne de ledende i verden? Hvordan klarer de å dominere andre folkeslag?
Det nye Europa tar form (Del 1) Marius Vøllestad Bø vgs.
Menigheter I Forvandling Brobygging mellom menigheten og vår tids kultur gjennom evangelisasjon – fra begivenhet til prosess.
Utveksling ved Universität Stuttgart. Søknadsprosessen Internasjonal seksjons Wolfgang Lachset stiller med skjemaer som du fyller ut: • Søknad om studieplass.
10. Samfunn og stat i Norge i middelalderen
Bodøs store komponist.
LIVET I KLOSTERET:.
Tidlig middelalder i Europa
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Kirke og samfunn i England HIS 2139 Vår 2006 Forelesning 7 og 8.
Intellektuelle i middelalderen Le Goff HIS2139 Vår 2006 Forelesning 5.
Enevelde og opplysningstid
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
Det nye Europa tar form (Del 2) Marius Vøllestad Bø vgs.
Evaluering av november på Blå avdeling:
Den mangfoldige renessansen
Europas gjenfødelse ca
Gamle Hellas før Kristus
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Forelesning 8: Middelalderen
"God bagasje på livets reise."
Middelalderen 3påk
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
1 Småtinget Forum for ledere i mindre bedrifter og politikere 1996: Oslo 1999: Eidsvoll 2002: Kristiansand 2003: Kongsberg 1.
Intellektuelle i middelalderen Universitetene Det religiøse middelaldermennesket HIS2139 Vår 2006.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Kunst og samfunn Duby Forelesning HIS2139 Vår 2006.
Oppsummering Retorikk og dialektikk hos Platon
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
HIS2130 Høst  Sentrert rundt kongen – blir rex et sacerdos – han skal forsvare folket og lede til frelse, fra stammehøvding til salvet fyrste valgt.
Livssynshumanismen Hva er livssyn? -Ser på livet
1600-tallet: Barokken En reaksjon mot renessansen
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Viktige ord vi skal jobbe med. Disse må dere forstå og lære: En revolusjon Et monarki Eneveldig konge Et klasse-samfunn En stand – flere stender En adel,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Middelalder i Norge. Mål Jeg kan fortelle om kirkens makt og betydning Jeg kan navn på noen viktige konger Jeg vet hva «svartedauen» var og hvilken betydning.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Renessanse betyr ”gjenfødelse”
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
Fra ord til liv februar 2011 "Alle som drives av Guds Ånd, de er Guds barn" (Rom 8,14).
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Ungdomstrinn i utvikling Avslutning - Fortsettelse Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Katolsk og ortodoks kristendom
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Hvem er jeg? Marte Ovenberg, 23 år
Menneskerettighetene - et verdig liv for alle
Romantikeren og jødeforkjemperen
Vikingtiden
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Antikkens filosofer 8. trinn
Kirken før reformasjonen
Bygging av fødestuer - fire er ferdig, flere gjenstår
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Panorama Vg2 Tendenser og faser Språklige forhold i middelalderen
Bibliotekloven i Norge
Utskrift av presentasjonen:

Intellektuelle i middelalderen Le Goff HIS2130 Høst 2008

Skoler og lærdom i tidlig middelalder Klostre –Skoler og tenkning en bigeskjeft –Lærdom ikke et mål i seg selv Karolingisk renessanse –Skole ved palasset – for adelssønner, prester –Renessanse for en liten elite (funksjonærer ved hoffet) –Manuskripter luksusgjenstander - mer for øyet enn intellektet –Ingen oppfordring til nye ideer –Kunnskap var en skatt, lesning ikke et redskap –Martianus Capellas syv frie kunster: trivium (grammatikk, retorikk, dialektikk/logikk), quadrivium (aritmetikk, geometri, astronomi, musikk)

Katedralskoler Ved bispesetene Utdannet kommende administratorer Basis opplæring i grammatikk, retorikk, noe teologi I tillegg: opplæring i mores Mest kjente: Chartres, Rheims, Køln, Laon, Speyer, Liège

Gjenoppdagelsen av antikken Gresk-arabiske verker oversatte – viktige kontaktpunkter i Spania og Sicilia Antikke filosofer ansett som de fremste innen de syv frie kunster Chartres – interesse for mennesket, naturen og kosmos

Nye skolemestere og studenter Goliarder –studenter uten fast skole –Samfunnskritikk – mot pave, munker, prester, krigere – for livet på kroa Abelard (ca ca. 1142) –Riddersønn som velger studier –Oppsøker de beste lærerne – blir mester –Dialektiker – Sic et Non –Etiker - Sinnelagsetikk –Humanist – må forstå for å tro –Sterkt angrepet av Bernard av Clairvaux og andre

Intellektuell virksomhet Bøker blir brukt som redskap/instrument Raskere omsetning av bøker og tanker Skolastisk metode –Grammatisk analyse (littera), meningsanalyse (sensus), utlegning av teksten (exegese), stiller spørsmål til andre tolkninger av teksten (questio), egen tolkning (determinatio) → skaper rom for debatt (disputatio) –Etter hvert er blir ofte skolastikken brukt for å forene tilsynelatende motsetningsfylte utlegninger av tekster (eks. Tomas av Aquinas) Intellektuelle må kunne svare for sine egne meninger → miljø for kritiske spørsmål i tidlig fase av universitetene → store krav til kunnskap og tenkning

Universitetenes grunnleggelse Organisering av de verdslige skoler i urbane korporasjoner Bologna – korporasjon av studenter Paris (privilegier 1200, statutter 1215) – korporasjon av skolemestere Statutter formaliserer pensum og eksamener Forsøkt kontrollert av biskop og konge, men kjemper seg til selvstendighet (særlig viktige er årene fra 1229 til 1231) paven garanterer for deres uavhengighet

Intellektuelle som ny sosial gruppe Ny type intellektuelle - spesialister/håndverkere korporasjon av skolemestere kan sammenlignes med andre urbane gilder dannet av håndverkere ny gruppe i middelaldersamfunnet; nært knyttet til byutviklingen arbeid med skrift og kritisk tenkning skiller de intellektuelle fra andre geistlige Årsaker: –Byutvikling, handel og folkevekst –Primogenitur(?) –Økt administrasjon og skriftbruk hos konge- og biskopsmakt – mulighet for sosial mobilitet –Gregorianske reformasjon – økt krav til lærdom –Den nye monastiske bevegelsen

Rammer for de intellektuelles uavhengighet Økonomi –Kirkens ideal: Fri undervisning (flere katedralskoler) –Skolemestere betalt av studenter på og 1200-tallet –Vanligere med stipend til mestere, blir oftere i et økonomisk avhengighetsforhold til pavekirken (Le Goff: dette bidrar til å saktne en sekularisering av intellektuell virksomhet) –Studenter er som regel avhengig av midler fra velgjørere, f.eks. lokal domkirke eller familie –Studenter aspirerer ofte til ”trygge” stillinger – ved biskops- og kongeadministrasjoner, som rådgivere, jurister, kanslere, etc. Universitetene blir viktige utdanningsinstitusjoner, men mestre blir oftere ”politikere” snarere enn ”intellektuelle” Tiggerordenenes inntog (særlig dominikanerne) –Dominikanere underviser uten å være mestere –Utkonkurrerer ofte andre mestere (gratis undervisning, er billigere i drift) –Er oftere illojale overfor universitetet som korporasjon → har uansett støtte fra paven

Renessansens humanister ”Nasjonalisering” av universitetene → støttet av konger/prinser → motvirker internasjonal karakter av tenkningen Økt skille mellom rasjonalitet og teologi ved universitetene → flere tenkere (eller mystikere) mener verden ikke bør studeres like grundig som det åndelige (verden er likevel forgjengelig) Intellektuelle (særlig i Nord-Italia) blir store jordeiere og knyttes nærmere hoffene til sine patroner Blir selv ofte noe nær en ”adel” → disse flytter oftere ut av byene i senmiddelalderen → kunnskap blir igjen en ”skatt” for en elite → er i mindre grad lærere → mindre debatt i byene