Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Psykiske utfordringer ved MS
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Avoidance Frode Svartdal Okt
RME Nasjonal Konferanse
Placeboeffekter i smerte
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
10. Organisasjoners effektivitet
Hvor tidlig? Hvor viktig?
7. Motivasjon i organisasjoner
Oversiktsforelesning-2003
1. Innledende påstander om organisasjoner
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
”Depresjon og sårbarhet”: Kognitiv unngåelse som sårbarhetsfaktor for tilbakevendende depressive episoder. Ved: Marianne Halvorsen.
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Barns læring, voksnes ansvar!
Stress, utbrenning, mobbing
1 Jeg og samfunnet.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Model of Human Occupation og Arbeid
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Workshop, Dokka – 9. nov
Bevissthet PSY 1000 høsten 2003 Christine Mohn
Bevissthet Høsten 2004 Christine Mohn
PERSEPSJON PSY 1000 høst 2003 Christine Mohn
Våren 2005 Christine Mohn Persepsjon Våren 2005 Christine Mohn
MÅLRETTET MILJØARBEID
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Emosjoner Espen Røysamb.
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
”Bevissthetspsykologien”
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Aggresjon.
Mobbing og atferdsproblemer
Emosjon, spenning, stress
Transaksjonsmodellen
MOTIVASJON Ulike perspektiv.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Informasjon om fagvalg på Eikeli vgs. Fagvalget gjøres elektronisk på Fagvalget åpner 29.1 og stenger 4.2 kl Elevene.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Gener og evolusjon. Mange egenskaper skyldes arv Mange egenskaper er arvelig bestemt, som blodtype, fingeravtrykk, øye- og hårfarge Andre egenskaper som.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
Våren 2004 Christine Mohn Persepsjon Våren 2004 Christine Mohn
Massesuggesjon.
Høsten 2004 Christine Mohn Persepsjon Høsten 2004 Christine Mohn
10. Organisasjoners effektivitet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Institusjonelle omgivelser
1. Innledende påstander om organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
Behov og emosjoner.
1. Innledende påstander om organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
”Bevissthetspsykologien”
Utskrift av presentasjonen:

Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn

Definisjon Prosess som påvirker retningen, styrken og opprettholdelsen av målrettet atferd –(Passer og Smith. S. 327)

Motivasjon ”Beveger til handling” Organiserer atferd Utløser og gir retning til målrettet atferd Biologiske, kognitive og sosiale motiv

Bestanddeler i et motiv Drift / kraft / energi / instinkt - faste handlingsmønstre som automatisk utløses under gitte betingelser Incentiv –Forventning –Verdi

Første teoretikere Sigmund Freud Abraham Maslow Martin Ford: kognitiv motivasjon

Motivasjon som sekvens av hendelser Velge motiv som skal bakgrunn for handling Instrumentell atferd Tilfredsstillelse eller frustrasjon

Metoder Subjektiv rapportering Registrering av fysiologisk aktivitet Dyreforsøk

Årsaker til motivasjon Interne og eksterne årsaker Tidligere: enten interne eller eksterne årsaker Nå: både interne og eksterne årsaker samtidig

Interne årsaker til motivasjon Evolusjonshistorien Gener Biokjemiske forhold: homeostase Individets læringshistorie Personlighetstrekk

Eksterne årsaker til motivasjon Incentivenes praktiske tilgjengelighet Sosiokulturelle forhold – bestemmer incentivenes faktiske tilgjengelighet

”Intrinsic motivation” Spontanmotivasjon Spesielt tilfelle av motivasjon Rent kognitivt fenomen

Seksuell motivasjon Ikke knyttet til homeostase eller egen overlevelse Like sosialt som fysisk preget prosess 3 faktorer styrer seksuell respons: –Identitet –Tiltrekning –Atferd

Årsaker til seksuell motivasjon Kjønn Hormoner Kultur. Samfunnsforhold  Svært komplisert samspill

Kjønnsidentitet Befruktning Prenatale hormoner Kultur Psykoanalytisk forklaring Læringsteoretisk forklaring Daryl Bems teori

De vanligste kjønnsuttrykkene Heteroseksualitet Homoseksualitet Biseksualitet Transseksualitet Hermafrodittisme Transgenderisme

Varianter av legal seksuell atferd Sølibat Aseksualitet Skoptsis syndrom Parafili

Sosial motivasjon Vennskap (Romantisk) tiltrekning  Hvor går grensen?  ”Affiliation” som samlebegrep

Årsaker til affiliation Evolusjonshistorien Hills teori: –Positiv stimulering –Oppmerksomhet –Emosjonell støtte –Sosial sammenlikning Store individuelle forskjeller

Mekanismer for affiliation Nærhet / mer exposure effect Likhet Fysisk utseende

Overgangen fra affiliation til romantisk forhold Evolusjonshistorien Sosiokulturelle forhold Sosial utvekslingsteori –Sammenlikning av partenes bidrag til forholdet –Sammenlikning med alternative forhold