Stress og mestring Hysnes Helsefort.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
2 Leseferdigheter og lesevaner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Ta livet og øyeblikket tilbake
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Å opprettholde et godt immunforsvar
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Normer, verdier og holdninger
Psykiske utfordringer ved MS
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Mestring og forebygging av depresjon
Selvfølelse vs selvtillit
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Det gode Det rette Det rettferdige
Mestring og forebygging av depresjon
Hva er aktivitet og deltakelse?
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Frontlinjeserivce
Aggression Replacement Training
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Å lykkes eller være lykkelig?
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Foredrag holdt av Rassmus Verlo
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Mindfulness Oppmerksomt nærvær
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Lederstil og Motivasjon.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Emosjon, spenning, stress
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Livsstilsending - uke 5 -
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Velkommen – presentasjon av deg selv
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
- Ta kontakt med kursledere:
Trym Nordstrand Jacobsen
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Venner & valg Velkommen.
Utskrift av presentasjonen:

Stress og mestring Hysnes Helsefort

Fokus for timen: 1: Hva er stress? Hvordan skal vi forstå begrepet stress? 2: Hvordan påvirker stress oss? Fysiologisk Psykologisk Sosialt Hvordan vil det påvirke vår arbeidsevne? 3: Hva vil det si å mestre? 4: Hvordan kan vi forbedre mulighetene våre til å mestre?

1: Når balansen forskyves Hva ligger i begrepet stress? - Belastninger i et biopsykososialt perspektiv: tanker, følelser, kroppssymptom, atferd og sosialt miljø - Individuell og unik opplevelse, det som er belastende for meg trenger ikke være belastende for deg og motsatt - Når tanke og kropp kommer i ubalanse, uansett årsak. - Krav vs. Ressurser. -Optimal balanse = ”Flytsone” - Stress defineres ofte som summen av belastninger over tid.

2: Hvordan påvirker stress oss? Fysiologisk: Skiller mellom kort sikt og lang sikt. På kort sikt tåler vi stress godt, det er hvis stresset blir med oss i uker, måneder og år at det får helsemessige konsekvenser.

Bjørnen kommer

Stress: Utskillelsen av enkelte hormoner øker, eks kortisol/adrenalin Kroppens alarmsystem vekkes – dette er helt essensielt i potensielt farlige situasjoner. Utskillelsen av enkelte hormoner øker, eks kortisol/adrenalin Mobilisere energilager Sansene skjerpes Hjertefrekvens øker Gjør oss klar til å kjempe eller flykte/ bli til venns med Viktig for overlevelsen Stress i korte perioder er ufarlig

Stress over lengre tid Fysiske Reaksjoner: Stress over lengre tid kan gi seg utslag i en rekke lidelser og symptomer Svekket immunforsvar, mer mottagelig for virus og infeksjoner Betennelsessituasjoner (muskel, ledd etc.) Høyt blodtrykk Hjerte/kar lidelser Energimobilisering koster: utmattelse som resultat Søvnforstyrrelser: enten at man sovner sent/våkner tidlig, men også økt behov for søvn. Det er vanskelig å finne ro for søvn dersom kropp og tanke er i alarmberedskap.

Stress over lengre tid forts. ● Stress er nødvendig ● Dyr er så fornuftige at de hviler når de ikke jakter, blir jaktet på eller leker... ● Menneskets evne til å gruble/tenke kan forlenge stressreaksjonen mer enn nødvendig.

Symptomer på stress Psykologiske/mentale reaksjoner: Svekket selvfølelse og selvtillit Redusert tilstedeværelse/oppmerksomhet overfor helheten i det som skjer. Fokus/oppmerksomheten ligger på det som er vanskelig, smertefullt, skremmende og/eller utmattende. Kan være vanskelig å finne løsninger og muligheter i et slikt modus. Redusert hukommelse og eller konsentrasjon Grubling Nedstemthet/depresjon Engstelse Sinne Sorg

Symptomer på stress Sosiale reaksjoner: -Isolasjon -Unngå å være alene, sosial hele tiden -Sårbar i sosiale settinger, tar seg lettere nær av ting man tidligere ikke reagerte på.

Symptomer på stress Arbeidsevnen/arbeidskapasitet: -Reduserer evnen, motivasjonen og kapasiteten vår -Arbeidshelsa vår er nedsatt.

Hvilke av de ulike reaksjonene kjenner du igjen hos deg selv Hvilke av de ulike reaksjonene kjenner du igjen hos deg selv? Gå sammen to og to. Diskuter 2-3minutter: -Hvordan reagerer jeg på stress? -Hvordan påvirker stress min livskvalitet. Målet er ikke å grave seg ned i elendigheten, men å komme frem til hvilke områder en bør jobbe med. Ikke nok at du vet, du må også kommunisere det til de personer/aktører som det berører, eller som du er avhengig av i forhold til tilrettelegging. Tør å vær sårbar!! Gjør rom for deg selv, ved å fortelle andre om hvilke utfordringer/behov du har, vær innstilt på å kompromisse der hvor det er nødvendig.

Stressbeger Begeret fylles over tid, det vil være gamle og nye hendelser i begeret Dråpen som får begeret til å flyte over er lett å identifisere, men det er summen av det som ligger under som gjør begeret fullt Tålegrense, hva skjer når denne overskrides? Ikke et spørsmål om du blir syk, men når! Tålegrensa påvirkes av genetikk og opplevelser i tidlig barndom. Den vil variere i løpet av livet, og kan styrkes ved trening, terapi (ACT) Søvnhygeniske tiltak, mindfullness, tilrettelegging osv. Ikke mulig å tømme begeret, kan redusere antall stressorer, byrden av belastninger samt jobbe med å styrke tålegrensa.

Hva er belastende i mitt liv? Hvordan har jeg det egentlig? Analyse av hvordan en tenker, føler og opplever sin egen situasjon/sitt eget liv. Må tørre å føle på hvordan livet oppleves Man ikke mestre noe dersom man ikke vet hva som er vanskelig eller hvordan en preges av det. Aksept i form av å erkjenne overfor seg selv hva som er vanskelig. Ærlighet ovenfor seg selv blir viktig.

Mestring: Følelse og bevissthetstilstand: ”Jeg skal klare det” Håndtere noe som er vanskelig/utfordrende Gjør deg klare tanker om hvorfor du ønsker å mestre? Hva vil du oppnå? (Gjør du det fordi det har stor verdi for deg, eller fordi det er forventet av deg?) Hva betyr mestring for deg? Betyr ikke nødvendigvis at symptomet/problemet forsvinner, men at belastningsbyrden ved det reduseres. Innstilling: EKS: Man kan jobbe mot smerten eller med smerten. Man kan jobbe for å skape et rikere liv, eller mot å redusere plager.

Du er mer enn symptomene dine: Mestring med utgangspunkt i dine ressurser! Hva er dine sterke sider, dine friske ressurser, positive erfaringer, støttespillere, gode egenskaper, kunnskaper etc som du kan gjøre bruk av i mestringsprosessen. Skriv ned disse! Tørre å anerkjenne/akseptere også sine sterke sider. Like viktig som å identifisere stressreaksjoner, er det å bevisstgjøre seg sine positive egenskaper. Hva gir deg glede, hva gir mening? Fyll på med aktiviteter som du liker. Viktig å tenke over og bli bevisst: -Hva er god livskvalitet for deg? -Hvordan ønsker jeg at min hverdag skal være? -Hva kan jeg gjøre for å skape min hverdag slik jeg helst vil ha den? - Gå sammen to og to. Diskuter.

Verdier som kompass La verdiene dine være din guide. Hva vil du skape for fremtiden? Hva skal/kan du gjøre for å komme nærmere det du ønsker deg? Gjør forpliktende valg, må følges opp av handlinger!!!! Skriv konkrete og tidsbestemte planer. Du er aktør i og regissør av eget liv.

● Det er lov å si nei !! ● Gjør noe med det som oppleves belastende ● ”Ja” er ofte en lettvint løsning. ● Ikke egoistisk å leve slik en selv synes er riktig ● Hva skal til for at JEG skal ha det bra? ● Grensesetting! ● Positive aspekter ved å si nei – for seg selv og andre? ● Undersøk om du oversetter enhver forespørsel til et krav? Tenker du at du MÅ gjøre noe fremfor at det er et valg du tar?

Prøve og feile: Mestring skapes over tid Prøve og feile: Mestring skapes over tid. Gi deg selv lov til å prøve og feile! ”Hvis man gjør det man alltid har gjort, vil man få det man alltid har fått.” Lykke til!!!