FFF-møte 26.02.14 Kandidatundersøkelsen 2014. Hva måler vi? Arbeidsmarkedstilpasning Nåværende stilling (ansettelsesforhold, stillingsandel, sektor, bransje,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forum for Fagskoler Database for statistikk om fagskoleutdanning – forventninger fra privat sektor Knut Erik Beyer-Arnesen Forum for fagskoler - medlem.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
DM NHO som bidragsyter i karriereveiledningen Leiv Roald Thu
Evaluering av allmennlærerutdanninga på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet Jon Haakstad, NOKUT Levanger, 3. februar 2006.
TBL Dokumentasjon av realkompetanse - en styrke for individet, en ressurs for bedriften.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Hva kan innovasjon bety for HF- studenten? Johan Tunestam.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
1 Læringsmiljøundersøkelse Om undersøkelsen 1.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Bjørn Hallstein Holte på Rådgiverdagen
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Studiedirektør Monica Bakken Studiekvalitet – resultater i 2011 Studiekomitéen
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Studiekomiteen 26. september Kandidatundersøkelsen 2014.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Kandidatundersøkelsen UiO 2014 Resultater for masterprogrammene ved MN Yvonne Halle.
Ph.d.-prosjekt våren 2015 SKS v. Linn (+Hildegunn)
VELKOMMEN TIL DET MEDISINSKE FAKULTET Karen Oldervik Golmen Rådgiver i studieseksjonen.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
Tradisjonelle arbeidsgivere eller svak relevans i utdanningene? Hvorfor sliter realistene mer enn ingeniørene på arbeidsmarkedet? Liv Anne Støren Frokostseminar.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG. Kvalitetsrapport HiST Utdanningsutvalget Kjerstin Tobiassen.
2. mai 2016 Lærings- og arbeidsmiljøåret ved UV. UV 20 år i år! Fakultetet er 20 år i år Sammensatt av –Et tradisjonelt universitetsinstitutt -> IPED.
Rådgiverdagen 2011 ”Samfunnsvitere i arbeidslivet” Foredrag ved arbeidslivskoordinator Hedvig Bergem.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Karriereundersøkelsen Ventetid i måneder før jobb: 20042,53 mnd ,73 mnd ,39 mnd 60 respondenter av 103 mulige: 2004: : :
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Det integrerte universitetssykehuset
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Kunnskap rett fra kilden
Nettredaksjonen 20. januar 2016
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Strategi for Nord universitet 2020
Studiebarometeret
Videre utrulling av eBilag høsten 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
- digitalisering av pensum
Møte i nettverk for studiestart Anne Nordheim O'Hare
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Rutiner for bruk av URKUND ved UiO
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Internasjonalt år 2012 Svein Hullstein, Universitetsledelsens kontor
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Rekruttering internasjonale studenter
Prosjekt internasjonalisering
Kandidatundersøkelsen 2018
Ny episode av gjennomføring og frafall
Morten Aase Løver LOS/AF/SKS
Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt
STUA-møte Arbeidspraksis MN
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

FFF-møte Kandidatundersøkelsen 2014

Hva måler vi? Arbeidsmarkedstilpasning Nåværende stilling (ansettelsesforhold, stillingsandel, sektor, bransje, nivå, relevans, tilfredshet). Kartlegging av jobbmuligheter (når, kilder, studie- og karriereveiledning). Jobbsøk Første jobb (ansettelsesforhold, stillingsandel,nivå, relevans, tilfredshet).

Hva måler vi? Vurdering av egen utdanning (20-25 ulike kompetanser, ferdigheter, kunnskap) Sammenheng mellom utdanning og jobb Forhold som kan påvirke «employability» (internasjonalisering, deltidsarbeid, frivillighet, praksis)

Ønsker å unngå Forhold som allerede måles, f.eks.: -Eksamen/vurdering (spesifikk fagkunnskap) -Emneevalueringer -Dekkes av kvalitetssystem/ medarbeidersamtaler -Andre undersøkelser (frafalls- og mobilitetsundersøkelsen, arbeidsgiverundersøkelsen, SHOT, Studiebarometeret, UiOs Phd-undersøkelse), men skal supplere eks. NIFUs undersøkelser.

Prioriteringer Antall spørsmål må ned. Rambøll bistår i dette arbeidet. Prøver å fjerne: -Spørsmål som er tvetydige eller hvor det er høy sannsynlighet for spuriøse sammenhenger. -Spørsmål som gir resultater som ikke vil følges opp. -Spørsmål som gir resultater som ikke gir ny innsikt.

Spesifikke spørsmål for Phd Kan legges inn, men vurderes som øvrige spørsmål. Hvor mye er resultatene fra spørsmålene fra 2008 brukt? Hva dekkes i undersøkelsen fra

Utvalg Kandidater uteksaminert: vår 2011 høst 2011 vår 2012 høst 2012 vår 2013 høst 2013

Utvalg PHD-UV56 PHD-TF12 PHD-OD23 PHD-HF124 PHD-JF23 PHD-MN380 PHD-MF581 PHD-SV176