Seksualitet og funksjonshemming

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

UNGDOM OG PSYKISK HELSE
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Samhandling.
Anne Hilde og Jørns lille prat om livet
Seksualitet og samliv Ms-konferansen, Stjørdal 6.mai 2014
Hønefoss politistasjon
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Overgrep mot eldre som bor på sykehjem
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
HVA ER SEX? ”Ha det er et enkelt spørsmål!
Mestring og forebygging av depresjon
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
Rektorboligen på Staup/Levanger Tlf
Lek og Læring i barnehagen
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Seksualundervisning i asylmottak
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Fritid med Bistand.
Bakgrunn Inspirasjon etter hospitering Første gruppe i 2006
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Definisjoner.
Fest og følelser Om seksualitet.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Seksualinformasjon i asylmottak
Seksuelle SMiso Rogaland.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Tema Introduksjon Identitet, følelser og relasjoner Kropp og kjønn
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Kropp/samliv/seksualitet LK2014 Fredag 21. mars Bernt Barstad, Vernepleier og spesialist i sexologisk rådgiving NACS, Habiliteringstjenesten for voksne.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Seksualitet på avveie for gutter og menn Overgrep og uavgrenset egen seksualitet.
HJERNESLAG OG SAMLIV. Familieterapeut og Seksualrådgiver Tea Bjørnstøl.
Seksualitet og revmatisk sykdom
Helsesøster Revheim skole
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Hvordan snakke med barn om sex
Kapittel 1 Helse og sykdom
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Tverrfaglige tema.
GUTTOGJENTE.NO Veiledning om kropp og følelser, sex og samliv ut fra et kristent livssyn guttogjente.no.
GUTTOGJENTE.NO Veiledning om kropp og følelser, sex og samliv ut fra et kristent livssyn guttogjente.no.
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Seksualitet og funksjonshemming Bente Væren - Spesialist i sexologi

Bente Væren - Spesialist i sexologi SEKSUELL HELSE Seksualitet er en integrert del av ethvert menneskes personlighet. Det er et basalt behov og en del av det å være menneske, som ikke skal skilles fra andre deler av livet. Seksualitet virker på den fysiske og psykiske helse. Seksualitet virker på tanker, følelser, handling og samhandling. Seksualitet som en menneskerett. (WHO – 1975) Bente Væren - Spesialist i sexologi

Funksjonshemmedes rettighet til et seksualliv Alle, også mennesker med funksjonshemminger, har rett til et seksualliv. Hvordan tilrettelegge forholdene slik at funksjonshemmede barn, unge og voksne skal få et harmonisk forhold til denne siden av livet. Seksualitet rommer sterke følelser, grenseoppgang mellom personlig integritet, både for tjenesteyter og tjenestemottager. RETT TIL PLIKT TIL Bente Væren - Spesialist i sexologi

Bente Væren - Spesialist i sexologi ETISKE SPØRSMÅL Retten til et seksualliv? Hva innebærer det for tjenesteyter/mottager? Hvilke plikter kan pålegges tjenesteyterne? Passiv/aktiv holdning i forhold til andres seksualitet? Plikt/ansvar? Aktiv deltagelse i seksuell opplæring – seksuell tilfredsstillelse Forventninger fra den funksjonshemmede og pårørende? Bente Væren - Spesialist i sexologi

Dagens seksualforskning deler opp seksualiteten i: Den seksuelle identitet Selvoppfattelse Utvikling Kjønnsrolle-identifisering Attraktiv De seksuelle behov Lik andre medfødte behov Varierende i intensitet Oppleves som lystfølelse Skille mellom følelse og fysisk behov Bente Væren - Spesialist i sexologi

Det funksjonshemmede barnet er seksuelt fra det er født Barnet gjennomgår: En fysisk seksuell utvikling En psykisk seksuell utvikling Barnet må ”møtes” på dette av: Foreldre/søsken Helse- og omsorgspersonell Pedagoger Spesialisthelsetjenesten Fritids- og støtteapparatet Bente Væren - Spesialist i sexologi

Den seksuelle utvikling 0 - 11/2 ÅR: Trygghets- og sansefasen Trygghet Nærhet Sansing 11/2 - 4 ÅR: Selvstendighetsfasen Selvstendighet Selvsikkerhet Selvtillit 4 - 6 ÅR: Kjønnsidentifikasjonsfasen Aktiv og initiativrik Utprøvende 6 - 12 ÅR: Den skjulte fasen Undersøkende Vitebegjærlig Interessert 12 - 18 ÅR: Pubertetsfasen Sikkerhet og integrert personlighet Egen livsstil Bente Væren - Spesialist i sexologi

Seksuell skjevutvikling hos funksjons hemmede 0-11/2 år Trygghets - og Sansefasen - Avvisning Overbeskyttelse 11/2- 4 år Selvstendighetsfasen Stilles ikke relevante krav Barnet gis for mye hjelp Negativ opplevelse av egen kropp, avføring, sex, osv. 4- 6 år Kjønnsidentitetsfasen Stimuleres og utfordres ikke Knytter seg følelsesmessig til foreldrene Liten kjønnsidentitetsfølelse 6- 12 år Den skjulte fase Første intelektuelle nederlag Holdes utenfor den seksuelle nyskjerrighet Blir gjerne maskot, eller utestengt Opplever seksuelt misbruk 12- 18 år Pubertetsfasen Finner ikke egen livsstil Forblir barn. ”Små” barn - ”store” barn - ”gamle” barn Hjernen forstår ikke det som skjer Kroppen full av uforløst seksualitet Bente Væren - Spesialist i sexologi

Den funksjonshemmede Nivå og læringsprosess Barnet må gies relevant opplæring gjennom: Kunnskap om egen kropp Egen identitet Kjønnsidentitet Identitet som funksjonshemmet Sosiale ferdigheter og samhandling Lære å si adekvat JA/NEI (bli tatt på alvor) Adekvat kompetanse for gjennomkjøring av dette bør forefinnes hos: 1.Pedagogisk personell i barnehager/skoler 2.Omsorgs- og helsepersonell i basistjenester Bente Væren - Spesialist i sexologi

Seksualitet – definisjon. Følelser Flørting Erotikk Kunnskap om kropp Pubertet Hygiene Menstruasjon Onani Bente Væren - Spesialist i sexologi

Seksualitet – definisjon Kan også handle om: Normer, lover, regler, etikk Seksuelle overgrep Pornografi Kjøp/salg av seksuelle tjenester Seksualtekniske hjelpemidler Bente Væren - Spesialist i sexologi

Bente Væren - Spesialist i sexologi PLISSIT MODELLEN: Intensive Therapy Specific Suggestions Limited Information Permission Given Bente Væren - Spesialist i sexologi

Bente Væren - Spesialist i sexologi Plissit modellen Det bredeste feltet beskriver P for Permission Given , TILLATELSE. Omfatter ALT som har med seksualitet å gjøre; anatomi,fysiologi, helse, prevensjon, hygiene, venner, kjærester, familie, følelser, onani, identitet, tenningsmønstre, samleie, overgangsalder, lyst…. Bente Væren - Spesialist i sexologi

Bente Væren - Spesialist i sexologi P - Permission Populasjon: ”Alle” befinner seg innenfor dette feltet, er målgruppe. Utdannelsesnivå: Grunnutdanning, HOLDNING. Institusjon: Helse,- sosial- og trygdevesenet; basis i velferdssystemet. Behandlingsstrategier: ”Permission” til å ta opp seksuelle spørsmål i møte med klient. Bente Væren - Spesialist i sexologi

LI - Limited Information Begrenset informasjon; omfatter ”mange” i populasjonen. Utdannelsesnivået krever ”INFORMASJONSFORMIDLING”. Dette skjer innenfor visse institusjoner, som skole. Bente Væren - Spesialist i sexologi

SS - Spesific Suggestions Dette gjelder ”noen” i populasjonen. Utdannelsesnivået krever ”rådgiverutdanning” Og ”institusjon” betegnes som ”sentrale institusjoner”. Helse- og sosiale enheter. Bente Væren - Spesialist i sexologi

Bente Væren - Spesialist i sexologi IT – Intensive Therapy Nivået gjelder noen ”få” i populasjonen. Utdanningsnivået ligger innenfor feltet ”spesialist”. Institusjonen betegnes som ”sexologisk klinikk”. Bente Væren - Spesialist i sexologi

Hvordan gi råd innen feltet P og LI? Alle temaer innenfor eksisterende skoleplaner. Elever med særskilte behov – blir særskilt behandlet innen Plissit; Spesifikke opplæringsprogram: Bente Væren - Spesialist i sexologi