Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor produsere mat i Norge?
Advertisements

Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kommunene – en viktig landbrukspolitisk aktør Landbruksdirektør Leif Løhaugen.
Nye forvaltningsoppgaver innen landbrukssektoren Mosjøen 2. Februar 2011 Helge Moldjord.
Nordisk GIS – konferanse 2003 Lillestrøm GisLink – kart og fagdata på nett Et samarbeidsprosjekt mellom Fylkesmannen i Møre og Romsdal og Fylkesmannen.
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Levanger kommune Kommunens større ansvar og myndighet for landbrukssektoren - Øystein Lunnan Øystein Lunnan Kommunen får større ansvar og myndighet.
Statsråden Framtidens lokaldemokrati Hvilken rolle og mulighet skal kommunesektoren ha? Regjeringens tanker for framtidens lokaldemokrati.
Eksp. sjef Frøydis Vold, Landbruks- og matdepartementet
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Ny stortingsmelding om landbruk og mat
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Foreløpig uttalelse fra Norges Bondelag Stortingets næringskomité 6. Januar 2012 Landbruks- og matpolitikken Meld. St. 9 ( ) Velkommen til bords.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Statens landbruksforvaltning Norwegian Agricultural Authority Åpning på arealsamlingen for Fylkesmennenes Landbruksavdelinger 21.september 2004 Adm. direktør.
Arealsamling Stavanger 21 – 22 september 2004 Kartfesting av kjerneområder for landbruk Erik Anders Aurbakken rådgiver.
STRATEGISK NÆRINGSPLAN- LANBRUKSDELEN Utviklingstrekk Rammebetingelser/Scenarier fram til Konsekvenser for jordbruket i Hamarregionen.
Forvaltning og skjøtsel av kulturlandskapet
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Aktørenes roller i planprosessene
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Innherred samkommune 30. oktober Fylkesmannens landbruksavdeling, Monika S. Luktvasslimo Innherred samkommune 30.
Bærekraftig og framtidsretta matproduksjon Utfordringer og muligheter til samarbeid mellom Næringsorganisasjonene, Forvaltninga og Naturvernforbundet.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Landbruk på dagsorden i Karlsøy kommune Ass. fylkesmann Bård M. Pedersen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Regional planstrategi
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Landbruks- og matdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Landbruks- og matdepartementet ©Torbjørn Tandberg Henriette Evensen og Guro Bolstad Fagsamling,
Fylkeskommunene ”Fra tjenesteprodusent til regional utviklingsaktør” – sykehusene over til staten Ansvarsreformen Regionreformen
Fagsamling skogbruk 2011 Helge Grenne ”Hva forventes av landbruksforvaltningen hos FM”
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Regionalt Partnerskap hvordan gjør vi det i Østfold Torsdag 27.august 2015 Karoline Fjeldstad.
Hva har skjedd i Forollhogna siden området ble vernet for 11 år siden – verneverdier, næring, bosetting. Utfordringer videre Forollhognakonferansen 29.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bærekraftig samfunnsutvikling
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Evaluering av Utvalgte kulturlandskap i jordbruket
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
SPR for SBATP og jordvern Sissel Tørud, Landbruksavdelingen
Bærekraftig samfunnsutvikling
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Fylkesmannen i Nordland, landbruksavdelinga Aage Steen Holm, rådgiver
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Sammen for en bedre kommune
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Landbrukets fagdag Leiejord og driveplikt
TFKs satsing på jordvern
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Prosjektet: Interkommunalt landbrukskontor
Driveplikt etter jordloven § 8 - Leie av jord
Jordvern og leiejord Hvordan vi som landbrukskontor jobber med disse tema Stein-Even Fjellaksel, Plan- og landbruksrådgiver i Evenes kommune.
Utskrift av presentasjonen:

Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I l l l l l l l l Kommunedialogen Strategikonferansen til KS Bodø

Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I l l l l l l l l Fylkesmannens oppdrag fra LMD Fylkesmannen skal: Bidra til at landbruket blir en integrert del av det øvrige samfunns- og næringsutviklingsarbeidet i kommunene Samarbeide med IN og fylkeskommunen for å styrke kommunens kompetanse innen samfunns- og næringsutvikling og styrke kommunen som førstelinjetjeneste innen næringsutvikling. Bidra til at kommunene gir best mulig rapportering gjennom KOSTRA. Bruke KOSTRA-tallene i dialogen om areal- og ressursbruken i kommunene 2

Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I l l l l l l l l Kommunenes oppdrag fra LMD –Kommunene skal utvikle en lokal landbrukspolitikk innenfor rammene av nasjonal landbrukspolitikk, og må se landbruket som en integrert del av samfunns- og næringsutviklingen i kommunen. –Kommunene har vedtaksmyndighet knyttet til juridiske og økonomiske virkemidler, og innstillende myndighet angående BU-midlene. 3

Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I l l l l l l l l Avtale mellom KS og LMD om landbruks- og næringsutvikling i kommunesektoren Klargjør hva de to partene har ansvar for, sammen og hver for seg. Omtaler temaer som: –Energi- og klimaplanlegging –Nasjonale satsninger –Næringsutvikling –Felles utviklingsarenaer Avtalen underskrevet av Lars Peder Brekk og Halvdan Skard

Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I l l l l l l l l Bakgrunn for Fylkesmannens satsing på kommunedialogen Fra ble landbrukskontorene kommunale Fra fikk kommunene utvidet sin beslutningsmyndighet. Kommunen er nå landbruksmyndighet og har ansvaret for rammebetingelsene for landbruket i egen kommune Både landbruksnæringa og den kommunale landbruksforvaltningen er under press: Bruk i drift: 1994: : 2554 reduksjon: 36,0% Årsverk i kommunal landbruksforvaltning: 1994: 137,6 2009: 72,6 reduksjon: 47,2% LMD følger utviklingen nøye og FM rapporterer løpende til LMD om utviklingen i kommunenes ressursbruk på landbruksområdet 5

Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I l l l l l l l l Kommunen som landbruksmyndighet Kommunenes beslutningsmyndighet: Jordlovsaker Skoglovsaker Saker etter odelsloven Konsesjonssaker SMIL-midler og skogmidler Har kommunene et aktivt forhold til det å være landbruksmyndighet? Har politisk og administrativ ledelse i kommunene tatt grep? 6

Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I l l l l l l l l Samarbeid for å skape bedre ramme- betingelser for landbruket i Nordland –Landbruket en ”politisk” næring –Landbruket avhengig av en aktiv kommunal forvaltning i forhold til inntjening, tilgang på jordbruksarealer og næringsutvikling –Fylkesmannen inviterer kommunene til et samarbeid for å styrke den kommunale landbruksforvaltningen 7

Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I l l l l l l l l Noen tema for samarbeid –Organisering av kommunal landbruksforvaltning –Bedre integrering mot kommunes arbeid for næringsutvikling, arealplaner og andre kommunale oppgaver som er nært koblet opp mot landbruksområdet –Interkommunalt samarbeid –Andre måter å effektivisere forvaltningen –Utnytte mulighetene som landbruksmyndighet –Næringsutvikling, ressurser knyttet til gårdsbrukene –Arealforvaltning, jordvern, kulturlandskap Fylkesmannen vil invitere til felles utviklingsprosjekt på disse og andre landbruksrelaterte områder 8

Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I l l l l l l l l Jordvern Regjeringa vil ha en aktiv jordvernpolitikk og vil: –Halvere den årlige omdisponeringa av verdifull jord innen –Få kommunene til å utpeke kjerneområder for landbruk, en del av planarbeidet –Regionale planprosesser i by- og tettsteder for å trekke langsiktige jordverngrenser –Redusere avgangen av dyrket mark til samferdselstiltak –Varig vern av jord – høring –Rapportering i KOSTRA – Staten vil følge utviklinga 9

Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I l l l l l l l l Landbrukets ressurser Landbruksrelatert næringsutvikling er ofte frikoblet fra annet næringsutviklingsarbeid som skjer i kommunene Er det naturlig for bøndene å gå til for eksempel Team Bodø med sine forretningsideer? Landbruksplaner har ofte dårlig kobling til næringsplaner og arealplaner Landbruket disponerer det meste av arealet i kommunene, og en god del andre ressurser –Råstoffer, - Maskiner, - Arbeidskraft, –Kompetanse som selvstendig næringsdrivende Blir landbruket sett på som en ressurs i kommunens utviklingsarbeid? 10

Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I l l l l l l l l BU – midler Nordland 2009 (inkl. ekstra midler pga. finanskrisa) –Utbygging av 30 nye driftsbygninger –20 på melk –Investeringer fra 1 til 11 mill kroner – 6,4 mill kroner i snitt –Nye næringer, 11 prosjekter - 1,7 mill kroner i snitt –Bruker kommunen denne muligheten til å skaffe ny kapital til kommunen? 11

Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I l l l l l l l l Muligheter knyttet til landbruket –Koble landbrukets ressurser til det andre utviklingsarbeidet i kommunen –Landbruket har egne økonomiske virkemidler (BU-midlene) innen næringsutvikling –Skjønnsmidler –Landbruket er en viktig næring med et stort antall arbeidsplasser –Utnytting av disse mulighetene krever en aktiv kommune: –Landbruksforvaltningens tjenester på arealforvaltning er avgjørende for det meste av utvikling i kommunene. –Svekking av landbruksforvaltningen svekker kommunen som utviklingsaktør 12

Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I l l l l l l l l Mulige prosjekter med ekstern finansiering Samarbeid mellom kommuner om Næringsplaner/landbruksplaner Samarbeidsløsninger mellom flere kommuner for å få ei god landbrukskontorløsning Prosjekt for å registrere verdifulle kulturlandskap i kommunene 13