God morgen! Tanker etter i går?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

Kurs for kulturvertene
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Fader Thomas - -Og de gode hjelperne. Det vil si St. Paul skole. Dere hjelper fader Thomas med nødsarbeid i India.
I.
Skjønnlitterær fortelling
Fra tegning til fortelling
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kanskje Gud vil at vi skal treffe noen mennesker som er feil for oss før vi treffer den ”rette”, så vi er bevisst på hvor takknemlig vi skal.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
”Upassende” seksuell atferd hos barn i førpubertet
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
25 spørsmål. Du skal lese selv inni deg. Så skal du si svaret høyt ! Klar ?
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Aggression Replacement Training
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
TILSAMMANS I EN GRUPP Med Stein og Helene Hva gjør en gruppe bra?
Synger du sammen med meg
Hvordan lage setninger på fransk?
Taushetsplikt for frivillige
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Oslo.
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
Kapittel 10 På treningssenteret.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Case 1 Hvordan skal vi bruke IKT i barnehagen.
Din nærhet til det du ser
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
BARNAS BARNEVERN 2020.
Loggbok Hva er det du stusser over? Hva er det som gjør at du bekymrer deg? Hva har du sett eller hørt? Hva har vedkommende sagt eller gjort? Hva er.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Om å lære innenfor og utenfor rammen
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2015 Høsten har så langt vært ganske så flott, med flere dager med sol og lite vind. Da er det litt vanskelig for barna.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Fest & følelser Velkommen
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Venner & valg Velkommen.
Døden.
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
Utskrift av presentasjonen:

God morgen! Tanker etter i går? Sum sammen med din side kvinne i 2 minutter Om ikke så tar vi opp tråden der vi slapp den i går og starter dagen med og øve på det å samtale med barn

Å samtale med barn Hvorfor er det så vanskelig? Er det vi voksne som gjør det vanskelig? Hvordan vil barnet at man skal snakke med dem?

Hvordan skal voksne snakke med barn som de bekymrer seg for? Her er noen av rådene fra barnehagebarn: Være med på lek Spørre barnet og snakke med det direkte Snakke snilt Den voksne må snakke med fin stemme – selv når hun eller han skal si nei Den voksne må forstå forskjellene. Forskjellene på å være lei seg en dag og være lei seg hele tiden. Være blid og glad «Det er lurt om vi vet hvem vi kan gå til om vi ikke har det bra. Dette må skolen og barnehagen fortelle med en gang vi begynner der. Si det tydelig». Dette er viktige tips til hvordan voksne kan møte barn. Rådene kommer direkte fra barn selv og er hentet fra Lier kommune og et prosjekt med barn og unges samfunnslaboratorium.

Fra spesialisten: Det er viktig å spørre barnet om hvordan barnet har det. Om en voksen er bekymret for et barn, du som voksen må følge med selv om barnet sier nei når du spør. Om du ser at barnet føler seg presset, ikke press videre, men ta det opp noen dager senere. Snakk med barnet alene! Eller gi barnet et valg. Når et barn først forteller til en voksen at det sliter, da stoler barnet på vedkommende. Det er viktig å vite. Og da må den voksne følge opp. På det første spørsmlet: Hvordan har du det , men hva svarer du som oftest? Fint takk og du? Hvordan kan man tilnærme seg barnet med en annen formulering? «Jeg synes at at du såg …Barnet: Nei, Da tok jeg feil!

Gruppeoppgave «Samtale med barn» Gå sammen i gruppen og del dere opp som dere ser på gruppeinndelingen «Samtale med barn» Roller: barnet, voksen, observatør. Bytt på rollene så alle får vært alle roller. Tid tilbake i plenum? I løpet av dagen skal dere ha hatt alle roller som er i øvelsene. Att du ikke plutselig bare har hatt en og samme rolle i gruppe oppgavene Tilbake i plenum 09.45?