Verktøykassa For å få til tidlig intervensjon i praksis: Diskusjon på arbeidsplassen Bli bevisst på egen kunnskap om å se tegn og handle i forhold til.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Larvik kommune Trine Bålsrød Vik
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
Agenda Velkommen Litt om prosjekt Arrangementsturisme
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
Line Finstad, research manager Capus Executvie
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
En lærende organisasjon?
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (30 min)
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
- Bak enhver tekst er det arbeid
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
E-læringsprogram FUNNKe Drift og meldingsovervåking Nettverksmøte Fauske, 7.mai 2014 Eirin Rødseth, prosjektmedarbeider FUNNKe.
TORSDAG 28. juni 2012.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Å ta opp uroen Den vanskelige samtalen -å kunne ta opp uroen for et barn med foreldre og ulike hjelpeinstanser.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
ICF som modell i praktisk arbeid
Avdeling for sosionomutdanning
HVORDAN SLETTER DU DIN FACEBOOKKONTO ?
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Verdiene dine ARBEIDSGRUPPETEMA. Deltakere Innleder: Håndvevermester Bjørg Hustad.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Internett i undervisningen – de vanskelige spørsmåla Utdanningstorget 4. februar 2004 Leikny Øgrim IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning Høgskolen.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Helsekonferansen 2013 ”Ansvaret for pasienten” direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn.
- Og annet politisk påvirkning.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Opptrappingsplanen for rusfeltet: PRAKTFULL PLAN – PUSLETE PRISLAPP.
VIGILO BARNEHAGE Utviklet av Sysco i samarbeid med Tysvær kommune og Innovasjon Norge Utviklet som en standardløsning som skal kunne benyttes av hele barnehagesektoren.
Arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i budsjettarbeidet Utdanningsforbundet Trondheim februar 2012 Paul Erik Karlsen.
Språk åpner dører - Om hva jeg fant bak en ny dør.
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
CAKE 2012, Q1. Revitalisering av CAKE: Vi ønsker å gjøre en revitalisering av CAKE i ”Nye” CAKE vil deles opp i 4 sessions per år, 1 for hvert kvartal:
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
FoU - Drift av fellesskapene og annet FoU-nytt Personalmøte GFU Vibeke Bjarnø.
Hafjellseminaret våren 2012
BYDELSGUIDER FOR BARN STAVANGER ANDREAS VOLLAN. PRINSIPP  PÅ BARNAS PREMISSER SE DET STORE I DET LILLE / DET NÆRE !
Barnehagens samfunnsmandat
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Skoleledelse og skoleutvikling
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Politisk påvirkning.
DRAMA En uttrykksmåte for barna En arbeidsmåte for førskolelæreren
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
En verden av usikkerhet
Delplan arbeidsgrupper
Innovasjon i lokalarbeidet
Utskrift av presentasjonen:

Verktøykassa For å få til tidlig intervensjon i praksis: Diskusjon på arbeidsplassen Bli bevisst på egen kunnskap om å se tegn og handle i forhold til det. Har dere nok kunnskap/kompetanse? Kartlegg tjenestens kompetanse på tidlig intervensjon. Klargjør egen forståelse av hvilket mandat dere har når det gjelder tidlig intervensjon på rusområdet. Hvilke risikogrupper møter dere? Hvilket ansvar har din arbeidsplass på dette området?

Verktøykassen forts. Skaff oversikt over ressurser Dernest kan det være nyttig å skaffe seg konkret oversikt over hvem dere kan kontakte i lokalmiljøet. Få oversikt over ressurser internt i virksomheten, lokalmiljøet eller regionen. Hvem kan kontaktes lokalt? Hvordan komme i kontakt og hvem skal vi helst snakke med?

Barn som pårørende

Alle visste, og noen gjorde noe…

Bevisstgjøring og bearbeiding av egne holdninger og barrierer

For deg som jobber i barnehage:

For deg som jobber i skolen:

ref=ts