Undervisning og faglig profil Roots & Døhl Januar/februar 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Advertisements

Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Geofag Fra himmel til jord – fra jordens indre til ytterst i atmosfæren. Geofagene er studiene av planeten Jorden; atmosfæren, hydrosfæren inkludert hav,
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
KROPPSØVINGSSEKSJONEN HVO Arbeid med Kunnskapsløftet I forhold til kroppsøving, fysisk aktivitet og helse har det fra statlig hold vært flere innfallsvinkler.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
STUDIER VED INSTITUTT FOR PLANTE- OG MILJØVITENSKAP OPPTAK 2012
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Problemløsning Per Holth HiAk.
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Institutt for naturforvaltning (INA)
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Department of Chemical Engineering Rekruttering til kjemisk prosessteknologi Studieprogram Kjemi- og bioteknologi(MTKJ) ”What’s the connection ?” ELLER:
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Er det behov for kjemikere i lærerutdanning og skoleforskning?
Teoretisk kjemi CTCC Centre for Theoretical and Computational Chemistry Thomas Bondo Pedersen.
HMS i Petroleumsnæringen
Eksternt finansiert internvirksomhet Erfaringer og betrakninger ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet Temamøte universitetsstyret D.L.
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
FRM1030 Bioorganisk kjemi - innledning
MEF 1000 – Materialer og energi MEF 1000 Truls Norby Kjemisk institutt/ Senter for Materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Universitetet i Oslo Forskningsparken.
MENA 1000 – Materialer, energi og nanoteknologi MENA 1000 Truls Norby Kjemisk institutt/ Senter for Materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Universitetet.
Jøran Moen - Instituttleder «InterAct som en mulighet» 29. januar 2015.
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
MEF 1000 – Materialer og energi
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Solveig Kristensen, Studiedekan
Bionæringene: Nasjonale muligheter og utfordringer
Oslo ASAP Oslo Advanced Sectorisation and Automation Project ”Point Merge”
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Universitetet i Bergen Hav, liv, samfunn [PLASS FOR ENHET (FAKULTET, INSTITUTT, AVDELING ETC.)] Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
BÆREKRAFTIGE EPLER. Læringsmål Bærekraftig utvikling – refleksjon – kritisk tenking – ta beslutninger – handlingskompetanse Utarbeidet av Bård Knutsen.
REALFAG  Matematikk  Fysikk  Kjemi  Biologi  IT.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Bachelor Biovitenskap Bachelorstudiet ved IBV er for deg som vil lære om biologiske prosesser og systemer, fra molekyler og celler til populasjoner og.
Dagens læringsmål: Tar du en master i fysikk vil du delta i prosjekt i den internasjonale forskningsfronten. Gjennom å være en integrert del av en spesialisert.
En knapp innkalling: Bestillingen er som følger: -Justerte programbeskrivelser inkludert opptakskrav ferdigstilt. -Fristen er 10. november.
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Ettårig grunnstudium Bachelor i miljø og naturressurser
Bærekraftige produktvalg
Verden har kommet med sin bestilling
Torodd Jensen Norwegian Water Resources and Energy Directorate (NVE)
Relevant questions for the Reference Group
Utdanning som sprenger grenser
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Program – Nye aktører og forretningsmodeller i petroleum og el
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Ledelse.
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
MARKAPLASSEN SKOLE Umi-Sci-Ed Dag Rune Kvittem Valgfag programmering
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
Utskrift av presentasjonen:

Undervisning og faglig profil Roots & Døhl Januar/februar 2015

InterAct – Fase 2 Faglig profil og visjon Hva er instituttets faglige profil i dag? Nevn noen store problemkompleks der ditt fag spiller en viktig rolle Hvorfor og hvordan er ditt fag viktig i disse problemkompleksene? Bør noen av disse eller andre faglige utfordringer påvirke instituttets faglige profil? Hvorfor / hvorfor ikke? Hvilke andre fag spiller ditt fag naturlig opp mot? Hva vil du vektlegge med tanke på hva instituttprofilen skal være om 10 år? Hvordan bør ditt institutt se ut faglig om 10 år? Kan du lage en kort beskrivelse av ditt fag (fysikk, kjemi, biovitenskap, informatikk etc) i rammen gitt av dine svar på spørsmålene over?

Instituttets visjon Kjemisk institutt har et skapende miljø med motiverte medarbeidere som sammen leverer landets beste kjemiundervisning og er toneangivende i Norden innen forskning.

Kjemisk institutts hovedmål Kjemisk institutt skal fremme grensesprengende forskning og utdanning og være en etterspurt nasjonal og internasjonal samarbeidspartner. Kjemisk institutt skal tilby forskningsbasert utdanning på linje med de fremste internasjonale læresteder og være et kompetansesenter for kjemiundervisning og lærerutdanning i kjemi. Kjemisk institutt skal være synlig, engasjert og ansvarlig. Kjemisk institutt skal være løsningsorientert med vilje til å prioritere og evne til å fremskaffe og utnytte muligheter. Kjemisk institutt skal gi studenter og ansatte et godt, utfordrende og trygt miljø med ansvar, innflytelse og reelle utviklingsmuligheter.

Kjemisk institutts utdanningsvisjon Vi skal gi landets beste kjemiundervisning Vår utdanning skal gi studentene dyp faglig innsikt og forståelse av sentrale begreper innen kjemi og tilstøtende fagområder. Våre kandidater skal ha en faglig bredde som gir dem kompetanse til å jobbe med dagens og morgendagens komplekse og tverrfaglige problemstillinger, spesielt innen feltene materialvitenskap, livsvitenskap, grønn kjemi og miljø og klima. Våre kandidater skal ha gode praktiske ferdigheter og holde høy vitenskapelig og yrkesfaglig standard. Vi skal kontinuerlig utvikle vårt læringsmiljø og våre undervisningsmetoder for å øke trivsel og læringsutbytte.

How to Become a Chemist? Get an understanding of the chemical bond… …add some thermodynamics,… …a dash of quantum mechanics… …learn to navigate the Periodic Table… …and develop outstanding laboratory skills.

Hvilket perspektiv skal vi ha på vår faglige profil? Ved Kjemisk institutt er vi opptatt av … Verktøy, metoder & disipliner FORSKNING Erkjennelse, resultater og problemløsning Kromatografi Spektroskopi og -metri Diffraksjon Syntese Analyse Programmering, modellering Kjemometri Kvantemekanikk Uorganisk, Katalyse, Elektrokjemi, Organisk, Analytisk, Fysikalsk, Kjerne, Miljø…. Og så bortetter… Forståelse av kjemisk binding og kjemiske reaksjoner Forutsi kjemiske proseser og molekylers egenskaper ved simulering og modellering Forstå sammenhengen mellom molekylers struktur og deres samvirkning og funksjon Fremstille nye forbindelser og materialer Utvikle og forbedre kjemiske prosesser Forstå komplekse kjemiske systemer og likevekter i naturen

Instituttets faglige profil Ved Kjemisk institutt er vi opptatt av å… …forbedre vår grunnleggende forståelse av kjemisk binding og reaksjoner mellom kjemiske forbindelser ◦ I naturens økosystemer, i levende organismer, i mennesker så vel som i industriprosesser og materialer …simulere og forutsi kjemiske reaksjoner og molekylers egenskaper ◦ Gjennom avanserte beregningsbaserte teknikker og matematisk modellering av kjemiske systemer …forstå sammenhengen mellom molekylers struktur og deres samvirkning og funksjon, og mellom struktur og egenskaper ◦ For biologiske makromolekyler så vel som organiske og uorganiske forbindelser og materialer …fremstille nye forbindelser og materialer med nyttige egenskaper og funksjoner ◦ For anvendelser i bredeste forstand, fra medisin og biologi til materialvitenskap, energi og miljøteknologi …utvikle og forbedre kjemiske prosesser med hensyn på ressursutnyttelse, energieffektivitet, lønnsomhet, sikkerhet og miljøpåvirkning ◦ For bærekraftig materialproduksjon og miljøvennlige industriprosesser …forstå komplekse kjemiske systemer og likevekter i naturen og hvordan disse kan påvirkes ◦ For forståelse og begrensning av klimapåvirkning og regulering av menneskelig påvirkning av økosystemer i jord, vann og luft

I hvilke problemkomplekser spiller kjemien en viktig rolle? I hvilke viktige Store Spørsmål spiller kjemien i dag IKKE en viktig rolle? Food & Water Food & Water Climate Change Climate Change Renewable Energy Renewable Energy Sustainable Materials Sustainable Materials Human Health Human Health Helse: Antibiotika-resistens, cancer, diabetes, infeksjonssykdommer, ernæring, utvikling og fremstilling av medikamenter Mat&Vann: Vann- og utslippsrensing, nitrogenfiksering og kunstgjødsel, planteforedling, ernæringsfysiologi, næringsmiddelfremstilling, -prosessering og -konservering Klimaendring: Forståelse av effekter av global oppvarming og komplekse kjemiske systemer i jord, vann og luft Fornybar energi: Miljøvennlig energikonvertering, solenergi og brenselceller, effektivisering av drivstoffteknologi og energibærere, fremstilling av funksjonelle materialer og energieffektive industriprosesser Bærekraftige materialer: Nye materialer, bærekraftig materialfremstilling og industriprosesser med mindre miljøpåvirkning

JA! Food & Water Food & Water Climate Change Climate Change Renewable Energy Renewable Energy Sustainable Materials Sustainable Materials Human Health Human Health Bør noen av disse Store Spørsmål påvirke instituttets profil ?

Hvilke fag spiller ditt fag naturlig opp mot? Food & Water Food & Water Climate Change Climate Change Renewable Energy Renewable Energy Sustainable Materials Sustainable Materials Human Health Human Health …forbedre vår grunnleggende forståelse av kjemiske binding og reaksjoner mellom kjemiske forbindelser ◦ I naturens økosystemer, i levende organismer, i mennesker så vel som i industriprosesser og forskningslaboratorier …simulere og forutsi kjemiske reaksjoner og molekylers egenskaper ◦ Gjennom avanserte beregningsbaserte teknikker og matematisk modellering av kjemiske systemer …beskrive og forutsi sammenhengen mellom molekylers struktur og deres samvirkning og funksjon ◦ For biologiske makromolekyler så vel som organiske og uorganiske forbindelser og materialer …fremstille nye forbindelser og materialer med nyttige egenskaper og funksjoner ◦ For anvendelser i bredeste forstand, fra medisin og biologi til materialvitenskap, energi og miljøteknologi …utvikle og forbedre kjemiske prosesser med hensyn på ressursutnyttelse, energieffektivitet, lønnsomhet, sikkerhet og miljøpåvirkning …forstå komplekse kjemiske systemer i naturen og hvordan disse kan påvirkes MATEMATIKK INFORMATIKK FYSIKK BIOVIT MEDISIN FARMASI KJEMI GEOLOGI

One clear direction, both now and in the future, of this core science is to merge with other fields to produce more interdisciplinary science. In view of its significance, chemistry demands the highest level of scientific creativity and insight to explore its limitless possibilities. Ryoji Noyori, President of RIKEN (Nature Chem 2009) One clear direction, both now and in the future, of this core science is to merge with other fields to produce more interdisciplinary science. In view of its significance, chemistry demands the highest level of scientific creativity and insight to explore its limitless possibilities. Ryoji Noyori, President of RIKEN (Nature Chem 2009) The Future of Chemistry

Convergence is a new paradigm that can yield critical advances in a broad array of sectors, from health care to energy, food, climate, and water. It entails collaboration among research groups but, more deeply, the integration of disciplinary approaches that were originally viewed as separate and distinct. This merging of technologies, processes, and devices into a unified whole will create new pathways and opportunities for scientific and technological advancement Convergence is a new paradigm that can yield critical advances in a broad array of sectors, from health care to energy, food, climate, and water. It entails collaboration among research groups but, more deeply, the integration of disciplinary approaches that were originally viewed as separate and distinct. This merging of technologies, processes, and devices into a unified whole will create new pathways and opportunities for scientific and technological advancement The (Convergent) Future of Chemistry MIT White Paper on Convergence – January 2011