Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLeif Nygård Endret for 9 år siden
2
Er det behov for kjemikere i lærerutdanning og skoleforskning?
Kjemilærere i lærerutdanningen i Norge, i naturfag KUN - KjemiUtdanning i Norge Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS)
3
Fra KUN - undersøkelsen i 2005
Trenger skolen kjemilærere? Fra KUN - undersøkelsen i 2005 Slik kan det se ut i 2014
4
Ikke bare skolen trenger kjemikere
Program i NRK: FBI tester hudkrem Siloksan i tale blir til xylokain i teksting siloksan lidokain Skolelaboratoriets hudkrem: - Hudkrem, et kosmetisk produkt ble ”godkjent” av FBI
5
Hvorfor tror biologer at man kan lagre energi i kjemiske bindinger ?
Arvid Mostad: Hvorfor tror biologer at man kan lagre energi i kjemiske bindinger ? Fig.2. Er kull en energikilde ? Lærebok i naturfag for ungdomstrinnet, Kosmos ”Kjemisk energi er en indre stillingsenergi----” og ”Den blir avgitt når de kjemiske bindingene mellom atomene eller ionene blir brutt” Lærebok i programfag biologi i for videregående skole, Bios2: ”I oppbyggingsprosessene trengs det energi for å sette sammen nødvendige bindinger i molekylene slik at de danner et produkt.” ”I nedbrytingsprosesser blir energi frigitt når bindinger i molekylene blir brutt”. En relativt avansert bok i biologi, Molecular insights into the living process” (Academic Press 1967): ”The animal body derives its energy from the chemical energy stored in the molecules of the diet. When a molecule is synthetized, energy is required for the assembly of its constituent atoms- bond formation.”
6
Undervisning i 2014 Ordinære emner Videreutdanning Etterutdanning
NAT2000, et emne i LEP Videreutdanning NAT 2010 V, «Fysikk og generell kjemi i naturfaget 8-11» NAT 2020 V, «Organisk kjemi og biologi i naturfaget 8-11» Etterutdanning «Nøkler til naturfag» for lærere som underviser i naturfag på 5. – 7. årstrinn
7
Ressurser for lærere
8
Ressurser for lærere
9
Oppbygning og gjennomføring
10
Kjemimaster -skolerettet oppgave
Masteroppgaven kan være på enten 60 eller 30 studiepoeng. Eksempel på masteremner som kan tas i en skolerettet master: 4. semester Masteroppgave 3. semester Masteroppgave/ masteremne RDID Naturfagdidaktikk fordypning 2. semester DIDMET Forskningsmetode og oppgaveforberedelse RDID Naturfag som allmenndannelse 1. semester KJM-MENA Eksperimentelle metoder KJM Vitenskapelig kommunikasjon (5 stp) KJM-MENA Scientific presentation techniques (5 stp) DIDMET Metodekurs i fagdidaktikk 10 studiepoeng
11
Flervalgsoppgaver som selvtestingsmiddel i KJM1100
Rugsveen, Camilla ( )
12
Begrepet energi i norske lærebøker i naturfag
Masteroppgave 2013, Bjørnar Mæland
13
Feil om kjemisk energi i lærebøker: energi frigjøres når kjemiske bindinger brytes
8.-10.: Gyldendal: Eureka Vg1: CappelenDamm: Kosmos, Naturfag for studieforberedende utdanningsprogram. Side Aschehoug: Nexus 8 NATURFAG 5): s : 159 Vg2: Gyldendal: Bi 2 (grunnbok i biologi) s: 31 CappelenDamm: Biologi, Bios2, side 77 UNI: Molecular innsights into the living process (Academic Press 1967) Kilde: Bjørnar Mæland, Begrepet energi i lærebøker i naturfag, masteroppgave 2013 Nøkler til naturfag «skoleipraksis » Best practice films for teachers Forskerspireaktivitet i Gaia 5 Gaia 5 (Cappelen): Kjemi på kjøkkenet
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.