Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap. 1-13. Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
Fra ide til problemstilling
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Kunsten og skrive Del I Introduksjon
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forskningsmetoder i informatikk
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Om metodekurset Pensum: Bordens & Abbott, 6. utgave (5. utgave OK)
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Arbeidsmåter i naturfag
Hvordan skrive en god utredning?
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Hva er en artikkel?.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Aggression Replacement Training
Psykologi som grunnforskning Anvendt psykologi
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
Christine Mohn PSY 1000 Våren 2005 Christine Mohn
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Undring Tro Viten.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Masterskolen 2015: Introduksjon
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Historiske forløpere Frenologien Frenologien ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) Tidlige pedagogisk-psykologiske kontorer (for.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kvalitative og kvantitative metoder
Brukbarhetstesting og feltstudier
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Fra idé til publikasjon
Elevintervju B – Samarbeid
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Vårens emner på TIK og ESST
Gjennomgang før eksamen
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative approaches” i kapittel 7 (8. & 15. okt)

Tidspunkter og forelesere Totalt 12 forelesninger i dette auditoriet (siste gang 19/11) fredager /10 og 15/10 foreleser Ragnhild Bjørnebekk Resten undetegnede

Nyttig nettsted (oppgaver) /sv/psykologi/PSY1010/v04/notat er/OppgavebankV04.doc /sv/psykologi/PSY1010/v04/notat er/OppgavebankV04.doc Oppgavebesvarelser leveres på Psyk.inst. innen fredag 15. okt. Tilbakemelding onsdag 15. nov.

Hva er vitenskap? Bygger på ideen om at verden kan forstås ved hjelp av en kombinasjon av rasjonelle og empiriske framgangsmåter Troen på de naturlige (til forskjell fra de overnaturlige) forklaringer

To grunnantakelser Det finnes noe som heter ”sannhet” Det finnes framgangsmåter som gjør oss i stand til å finne den (metoder)

To klasser av metoder Generelt: Metoder er et sett med framgangsmåter for å oppnå et eller flere mål Kliniske metoder Vitenskapelige metoder

Sannhetskriterier Autoritet Rasjonalitet Empiri

Kravet om dokumentasjon Påstander skal dokumenteres Hva er ”legal” dokumentasjon? Den skal være offentlig, dvs at den kan etterprøves

Trinn i forskningsprossessen (idealisert) Forskningsspørsmål Framgangsmåter til å besvare spørsmålet (metoder) Konklusjoner

Hvordan oppstår et spørsmål? Teoretisk interesse (grunnforskning) Behov for å løse et praktisk problem (anvendt forskning)

Hvorfor teori? Forståelse Prediksjon Organisere kunnskap Utgangspunkt for ny forskning

Hva karakteriserer anvendt forskning? Ofte et samfunnsgenerert problem (hvilken funksjon har fengselsstraff) Utviklingsforskning (nye produkter)

Forarbeid Hva vet man (tror man at man vet) om spørsmålet på forhånd? Lesing av relevant litteratur slik at man ikke finner opp kruttet på nytt Litteraturen finner man i artikler i vitenskapelige tidsskrifter (ofte skjematisk fremstilt i lærebøker og populariseringer) Mer og mer blir tilgjengelig på nettet

Elementer i metode Lage måleredskaper Bestemme seg for forskningsoppsett (design) Analysere data

Teori, begreper & data Starter ofte med abstrakte begreper Empiri er sansbare forhold Man må skape en forbindelse mellom de abstrakte begreper og sansbare forhold Dette heter operasjonalisering av begreper

Korrelasjonell og kausal Korrelasjonell (beskrivende) eller ikke- eksperimentell: Formålet er først og fremst å finne sammenhenger og beskrive Kausal: Prøver å besvare hvorfor ting skjer