Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative approaches” i kapittel 7 (8. & 15. okt)
Tidspunkter og forelesere Totalt 12 forelesninger i dette auditoriet (siste gang 19/11) fredager /10 og 15/10 foreleser Ragnhild Bjørnebekk Resten undetegnede
Nyttig nettsted (oppgaver) /sv/psykologi/PSY1010/v04/notat er/OppgavebankV04.doc /sv/psykologi/PSY1010/v04/notat er/OppgavebankV04.doc Oppgavebesvarelser leveres på Psyk.inst. innen fredag 15. okt. Tilbakemelding onsdag 15. nov.
Hva er vitenskap? Bygger på ideen om at verden kan forstås ved hjelp av en kombinasjon av rasjonelle og empiriske framgangsmåter Troen på de naturlige (til forskjell fra de overnaturlige) forklaringer
To grunnantakelser Det finnes noe som heter ”sannhet” Det finnes framgangsmåter som gjør oss i stand til å finne den (metoder)
To klasser av metoder Generelt: Metoder er et sett med framgangsmåter for å oppnå et eller flere mål Kliniske metoder Vitenskapelige metoder
Sannhetskriterier Autoritet Rasjonalitet Empiri
Kravet om dokumentasjon Påstander skal dokumenteres Hva er ”legal” dokumentasjon? Den skal være offentlig, dvs at den kan etterprøves
Trinn i forskningsprossessen (idealisert) Forskningsspørsmål Framgangsmåter til å besvare spørsmålet (metoder) Konklusjoner
Hvordan oppstår et spørsmål? Teoretisk interesse (grunnforskning) Behov for å løse et praktisk problem (anvendt forskning)
Hvorfor teori? Forståelse Prediksjon Organisere kunnskap Utgangspunkt for ny forskning
Hva karakteriserer anvendt forskning? Ofte et samfunnsgenerert problem (hvilken funksjon har fengselsstraff) Utviklingsforskning (nye produkter)
Forarbeid Hva vet man (tror man at man vet) om spørsmålet på forhånd? Lesing av relevant litteratur slik at man ikke finner opp kruttet på nytt Litteraturen finner man i artikler i vitenskapelige tidsskrifter (ofte skjematisk fremstilt i lærebøker og populariseringer) Mer og mer blir tilgjengelig på nettet
Elementer i metode Lage måleredskaper Bestemme seg for forskningsoppsett (design) Analysere data
Teori, begreper & data Starter ofte med abstrakte begreper Empiri er sansbare forhold Man må skape en forbindelse mellom de abstrakte begreper og sansbare forhold Dette heter operasjonalisering av begreper
Korrelasjonell og kausal Korrelasjonell (beskrivende) eller ikke- eksperimentell: Formålet er først og fremst å finne sammenhenger og beskrive Kausal: Prøver å besvare hvorfor ting skjer