Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Fra ide til problemstilling
Forskningsmetoder i informatikk
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
DRI 3001 – 3.forelesning Bruk av teori og annen litteratur
8 Mål og strategier Påstandene:
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hvordan skrive en god utredning?
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Kvalitative og kvantitative metoder
Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN
FINF H Arild Jansen. AFIN/UiO 1 Digital forvaltning: Informatikk møter jus FINF  IKT og jussen: som verktøy/redskap og som objekt.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen oppsummering Arild Jansen, AFIN FINF Oppsummering Masteroppgaven : teori - metode - empiri Om de ulike perspektiver i forvaltningsinformatisk.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forskningsmetoder i informatikk Arild Jansen
Masterskolen 2015: Introduksjon
Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2009 Introduksjon Opplegget for Masterskolen Elementene i en masteroppgave: Teori, metode.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen -V12 oppsummering Arild Jansen, AFIN FINF Oppsummering Om sammenhengen mellom teori - metode - empiri Om de ulike perspektiver i forvaltningsinformatisk.
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Masterskolen -V08 seminar Arild Jansen, AFIN Litt om forskningsmetoder innen informatikk Om ulike metodiske tilnærminger innen informatikk og informasjonssystemer.
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Masterskolen 2016: Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data) –og.
Arbeidet med prosjektskissen
Kvalitative og kvantitative metoder
Forskningsmetoder i psykologi
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Dag Wiese Schartum, AFIN
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Masterskolen 2013 : Introduksjon
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Masterskolen -V11 oppsummering Arild Jansen , AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur Student-aktiviteter –Innledning til diskusjon av artikler –Presentasjon av ideer og skisser til masteroppgave –Kommentarer til andre innlegg/presentasjoner ”Tømte/Solstua-seminaret : – Presentasjon og diskusjon av masteroppgaven, for alle aktive master &hovedfagsstudenter

Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Hva en hovedfagsoppgave kan (bør?) inneholde (men ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen ) -Innledning til temaet/problemstillingen – motivasjon – bakgrunn.. -Teoretisk plattform: beskriver faglig ståsted, aktuelle begreper og sammenhengen mellom dem -Forskningsspørsmål [og aktuelle hypoteser] -Metodisk tilnærming – undersøkelsesopplegg -Empiri – innsamling av -Analyse og drøfting -Konklusjoner Denne strukturen passer ikke for alle typer oppgaver !

Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Masteroppgaven - et forskningsprosjektet – De 3 hovedelementene Fenomenet  Temaet  Forskningsspørsmålene Teoretisk basis  Begreper  Teorier:  Kjente sammenhenger mellom begrepene, dvs hva vi allerede vet innen feltet Forskningsmetode Hvordan samle inn data Oppfatning av virkeligheten (Ontologi) Synet på kunnskap (epistemologi)

Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Hva er en teori ; Generelt : Teori er et system av relasjoner mellom begreper som i en abstrakt form uttrykker ideer/antakelser om virkeligheten Eks: –Matematiske /logiske teorier (aksiomer og teoremer) –Fysikk : matematiske modeller for fysiske fenomener –Samfunnsvitenskapen: forklaringer på sammenheng mellom faktorer /variable som beskriver et fenomen Teorier tar alltid utgangspunkt i et bestemt perspektiv

Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Hva er teori – noen eksempler -Matematisk -naturvitenskapelig teori -En helhet av hypoteser og sammenhengen mellom dem -Eks fra informatikk: Programmeringsteori/teorier om programverifikasjon, informasjonsteori, krypteringsalgoritmer.. -IS: ”SU-teori”, Teori om Implementasjon/innføring/bruk, …. -Samfunnsvitenskapelige teori -Et sett av påstander om meningssammenhenger som gjelder innenfor en del av samfunnet -Mikronivå: teorier om individuelle aktører (eks. psykologiske, forklaringer: bytteteori, rasjonelle valg, ) -Makronivå: teorier om større grupper, organisasjoner, sosiale systemer -Mikro-makro kjede : Giddens struktureringssteorier, ”ANT ” -Informatikk & samfuunnsvitenskap kombinert -F eks knytte org. teorier til innføring, tilpasning og bruk av bestemte typer I(K)T-systemer

Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Hva er metoder innen forvaltningsinformatikk? Flere (mange) ulike betydninger A.Forskningsmetoder i.Matematisk/logiske-orienterte informatikk-metoder ii.Samfunnsvitenskapelige metoder (kvalitative & kvantitative,...) iii.Juridiske forskningsmetoder iv B.”Utrednings- og utviklings-metoder” i.Kartleggings- og utredningsmetoder ii.Analyse- og design-metoder iii.Juridisk metode (rettskildelære) iv..... NB: Dette er ingen systematisk eller fullstendig oversikt, snarere et debattinnlegg.

Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Teori Metode & Empiri I hovedsak vil valg av teoretisk plattform være bestemmende for metodisk tilnærming: –For valg av enheter som studeres –For valg av variable –For måten variablene operasjonaliseres og data samles inn –For analysen av disse –For de konklusjoner som trekkes Eks:

Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Hva bygger teorier på – to grunnleggende forskjellige vitenskapsretninger Ontologi : Vår forståelse av verden (”virkeligheten”) –Eks: idealisme v. materialisme, atomisme v. holisme, determinisme v. voluntarisme, konsensus v. konflikt,… Epistemologi Hvordan kan vi ha kunnskap om verdenen – hva stammer vår kunnskap fra : sansene, fra logisk tenkning,.. –Empirisme/positivisme, rasjonalisme, fenomenologi, hermeneutikk, kritisk teori

Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Alternative syn på kunnskap og virkeligheten

Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Forskningsstrategi og forskningsdesign Grunnleggende sett å svare på følgende ( men ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen ): Hvorfor Hva Hvor (av) Hvem Hvordan Når I tillegg om bakgrunn og forutsetninger

Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Eksempler på oppgaver i forvaltningsinformatikk «Beslutningsstøttesystemer for offentlige anskaffelser» André Hoddevik Innkjøpsfaglige, rettslige og systemmessige krav i et forvaltnings- informatisk perspektiv på systemutvikling «Fagavdelingenes innsyn og styringsmulighet ved utvikling av saksbehandlingssystemer»«Fagavdelingenes innsyn og styringsmulighet ved utvikling av saksbehandlingssystemer» Elisabeth Sunde En studie av systemutvikling i Rikstrygdeverket og Skattedirektoratet « Om samsvaret mellom et IT-system og et rettslig regelverk, systemdokumentasjon som henviser til rettskilder» H erbjørn Andresen