Til direktørnettverket 30. mars 2011 IHR-studier: Kartlegging av verdistrømmer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Advertisements

Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Indikatorer til nytte og besvær Test nasjonale indikatorer for uh-bibliotek Bente Saxrud, Handelshøyskolen BI.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
«Forbedringsprosess(en)»
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Status, verdistrømmer, kartlegging
Allmøte, UV-fakultetet, IHR – Studier: Status, verdistrømmer, kartlegging
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
IHR-Studier Rapportering 1. mai 2011 Endelig versjon.
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Avrapportering av IHR prosjektprioriteringsøvelse 2. februar 2010 Universitetet i Oslo.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
IHR – Studier Status – videre arbeid med prioriterte områder og ”andre mindre tiltak”
Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier - med dokumentasjon.
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
IHR-studier dokumentasjon IHR-studier – kartlegging av ressursbruk.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR – studier, Gruppe 2; Studentmobilitet Inn- og utreisende Leveranse til plangruppe i henhold til: Milepæl 6 Dato: Bearbeidet: Status: Aktørstatus:
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar Leangkollen sept 2011.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse deltakere Studentmobilitet: innpassing og godkjenning Lederen for arbeidsgruppen er bedt om å.
IHR – studier, Gruppe 2; Studentmobilitet Lokalopptak Leveranse til plangruppe i henhold til: Milepæl 4 Dato: Bearbeidet: Status: Mottatt.
IHR – Studier Gruppe 1 – Felles - workshop kartleggingsfase – Jenny Nornes.
IHR-Studier Mal rapportering 1. mai 2011 Versjon til Implement forut for workshop 27. april.
IHR-Studier Mal rapportering 1. mai 2011 Versjon til Implement forut for workshop 27. april.
IHR – Studier Stockholms universitet – Jenny Nornes.
IHR – Studier Møte med studentene v/ Jenny Nornes.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Redesign lokalopptak Forslag Camilla & Åshild.
IHR – Studier Status – videre arbeid Foreløpig organisering H11 Plangruppe IHR-studier: Leder: Jenny Nornes (SV/STA) Plangruppedokumentarist:
IHR - Studieadministrasjon Prosesser innen studieadministrasjon Oppsummering fra møter i prosjektgruppen og , oppdatert
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
IHR-studier og erfaring med Lean
UTKAST Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier Hovedfokus: høst 2011.
IHR – Studier Studieadministrasjonsmøte, SV
IHR-studier Workshop februar 2011 Vettre Hotel.
Innspill til Monica i forkant av direktørseminar 5-6. mai IHR-studier.
Hva er IHR – Studier? Sommer Hva er målet med IHR-prosessen? UiO skal videreutvikle en effektiv og profesjonell forvaltning og administrasjon som.
IHR – Studier Hva er gjort? Hva skjer fremover?
IHR – Studier Internseminar, Studieavdelingen
IHR-studier Informasjon om status, Det juridiske fakultet
IHR – Studier Oppstartseminar, Leangkollen
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Status HP Utdanning og læringskvalitet
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Virksomheten din skal effektivisere
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Nytt i HiOAs prosjektmodell: Mal for gevinstplan v2_0 - september 2017 Gevinstplanlegging og -styring handler om å få noe igjen for strevet.
Internt handlingsrom (IHR)
Presentasjon for Studiekomiteen
Studieledernettverket 15. februar 2019
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Administrative fellesløsninger
Utskrift av presentasjonen:

Til direktørnettverket 30. mars 2011 IHR-studier: Kartlegging av verdistrømmer

IHR-studier: Organisering og ressursbruk Admin. ledere Monica Bakken, STA (leder) Bård Kjos, UV Gudleik Grimstad, SV Knut Heidar, SV Andreas Lund, UV Frederik Helland (student UV) NN (Student SV) Siri Høgseth (tjenestemannsorg) Ca 1 time annenhver måned (+ evt forberedelse) Admin ledergruppe: ca 1 time annenhver uke (+ evt forberedelse) Jenny Nornes, SV (leder) Anne Marthe Gibbons, STA Line Sletten, UV Camilla Thorkildsen, SV Kristin Fossum Stene, STA Karianne Myrholen, UV Ca 1 time per uke (+ evt forberedelse) Jenny: 50% Anne M: 40% Referansegruppe: Nettverket for administrative studieledere Koordinerings- gruppe Plangruppe Beslutter Forbereder og anbefaler

Oppgaver –Gå opp verdistrømmer innenfor studier –Kartlegge nok til å gi et prioriteringsgrunnlag: Lage en overordnet vurdering av hvor det er potensiale for gevinster Lage en vurdering av områder for “quick wins” –Vurdere overordnet kvalitet av leveransene for hovedprosessene –Lage en hypotese om organisasjonsmessige utfordringer –Lage en hypotese om større endringsbehov –Vurdere brukerperspektivet Anbefaling om hvilke verdistrømmer innen studieadministrasjon som bør prioriteres i IHR. – Status Videre arbeid

Kartlegging Innhenting av data har foregått på følgende måter: 1.Plangruppeseminar (+komplementær kompe- tanse) med noe metodeopplæring, kvalitativ kartlegging og definering av verdistrømmer. Resultat presentert for referansegruppen. 2.Innhenting av stillingsbrøksfordeling av studieadministrative stillinger fordelt på de 20 definerte verdistrømmene. a.Utarbeidet nettskjema b.Administrative ledere ved UV, SV og STA bedt om å kartlegge ressursbruk per verdistrøm på sin enhet 3.Uthenting av DBH-data for å kartlegge studiepoengsproduksjon. 4.Resultater sammenstilt og anbefaling utarbeidet i plangruppen: Presentert for og godkjent av koordineringsgruppen. Skal presenteres for referansegruppen 15. april. Konsulenthjelp Lean-metodikk

Verdistrømmer og verdistrømskategorier KlyngenavnVerdistrøm Eksamen og kvalifikasjon Ressursbruk i antall årsverk for å planlegge/gjennomføre eksamen Ressursbruk i antall årsverk for å dokumentere kvalifikasjon Opptak Ressursbruk i antall årsverk for opptak gjennom NOM (samordna opptak) Ressursbruk i antall årsverk for lokalopptak StudentmobilitetRessursbruk i antall årsverk for studentmobilitet Studentinformasjon og -oppfølging Ressursbruk i antall årsverk for studie-/studentinformasjon på web Ressursbruk i antall årsverk for muntlig studie-/studentinformasjon/veiledning Ressursbruk i antall årsverk for å rekruttere studenter Ressursbruk i antall årsverk for saksbehandling som en del av oppfølging av studenter Ressursbruk i antall årsverk for faglig-sosial oppfølging av studenter Undervisningsstøtte og -admin Ressursbruk i antall årsverk for å administrere undervisning Ressursbruk i antall årsverk for å håndtere praksis Kvalitetssikring og forvaltning av studier Ressursbruk i antall årsverk for å kvalitetssikre studier Ressursbruk i antall årsverk for å drive forvaltning innenfor studier Ressursbruk i antall årsverk for å forvalte emner Ressursbruk i antall årsverk for å forvalte studieprogram Ressursbruk i antall årsverk for å forvalte og følge opp regelverk Ressursbruk i antall årsverk for å rapportere Ressursbruk i antall årsverk for å styre ressurser Eksterne relasjonerRessursbruk i antall årsverk for å følge opp/betjene eksterne relasjoner

Årsverk per verdistrømskategori

%-vis nivådelt med årsverkstall

Sammenstilling av kartleggingene Vi har sett spesielt på verdistrømmer med høyt og lavt volum på minst to nivåer. –Høyt volum (særlig på instituttnivå) betyr at endringer vil få stor påvirkning i organisasjonen –Lavt volum må vurderes spesielt ift hensiktsmessighet med organisering på flere nivåer Den kvantitative kartleggingen er så sammenlignet med den mer kvalitative kartleggingen

Sammenligning av prioriteringer VerdistrømKvalitativ prioritering (seminar] Kvantitativ prioritering – minst 2 nivåer med høyt volum (x prioritet = y årsverk) Kvantitativ prioritering - Fak (x prioritet = y årsverk) Kvantitativ prioritering - inst (x prioritet = y årsverk) Kommentar planlegge/gjennomføre eksamen X3 = 15,22= 4,32= 10,25 Studentmobilitet (inkl godkjenning/innpassing) X4 = 12,333= 2,63,28 Opptak X0,1 (lokal)3,88 (lokal) Informere (gjennomgående) X NB: mer oppdelt verdistrøm i kvantitativ kartlegging Kvalitetssikre X Lavt volum i admin, men bred vitenskapelig involvering Forvaltning X Potensial i bedre utnyttelse av IS- systemer Muntlig studieinformasjon/- veiledning 1 = 231= 4,73= 5,8 Administrere undervisning 2 = 16,740,81= 11,24 Håndtere praksis 4= 4,54 Saksbehandling som studentoppfølging 4= 1,5

Foreløpig anbefaling fra IHR-studier (1) 1.Kriterier for foreløpig prioritering: a.Høy score på både foretatt kvalitativ og kvantitativ kartlegging. I tillegg områder der vi kan hente forholdsvis raske effekter (inkl senkning av frustrasjonsnivå) b.Eksempler på quick wins (i form av gjennomføringstid, enkle grep med god effekt): 1.Godkjennings- og innpassingsprosesser (høy frustrasjon, men ikke nødvendigvis veldig rask gevinst) 2.Studiekvalitetsrapporten 3.Planlagte mindre tiltak: SFB-opptak, Rombooking utenom FinnRom, Etter- og videreutdanning Ønskes igangsatt nå for å utnytte momentum i organisasjonen. IHR-studier tar gjerne på seg å være pilot mot å vise resten av organisasjonen hvor vi trår feil og hvor vi gjør ting riktig.

Foreløpig anbefaling fra IHR-studier (2) 2.Verdistrømmer som skal prioriteres: –Planlegge/gjennomføre eksamen –Studentmobilitet (inkl godkjenning/innpassing) –Lokalopptak (pga høy frustrasjon: lavt volum, høye kompetansekrav spes ift utenlandske søkere) –Administrere undervisning (pga potensiale for effektivisering og kvalitetsforbedring via mer samarbeid på tvers og standardisering) Anbefaler ikke å prioritere muntlig studieinformasjon/- veiledning nå pga viktig for brukergruppen, området holder høy kvalitet, allerede igangsatte tiltak og det foretas jevnlig kvalitetsvurdering/-forbedring.

Videre arbeid 1.Skal rangere de anbefalte prioriteringene våre Ca 20% av verdistrømmene er prioritert. Vil avvente rangering av gjenstående verdistrømmer for å lære mer om påvirkning og effekter på tvers av verdistrømmer 2.Workshops i plangruppen om vurderinger og hypoteser om overordnet kvalitet av leveransene for hovedprosessene og vurdering av brukerperspektivet ift tjenester og deres kvalitet, organisasjonsmessige utfordringer større endringsbehov (inkl i grenseflater mot andre områder). 3.Detaljkartlegge med medarbeidere quick-win prosesser, redesigne og implementere disse 4.Utarbeide notat til IHR-sentralt med våre anbefalinger og vurderinger 5.Fortsatt metodikklæring