Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Fra ide til problemstilling
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Forholdet mellom variabler: Kausalitet og korrelasjon
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Introduksjon Forskningsmetoder Frode Svartdal, UiTø H-2006
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
Tre hovedtyper mål på variabler
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Forstå bruk og datainnsamling
Kvantitativ forskning
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Hvordan skrive en god utredning?
Metode.
Etter selvmordsforsøket
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi
Eksperimentell metode - I
Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Identifisere behov – og etablere krav
Testing, måling og forskningsdesign.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Regresjon Gjennom punktsvermer (scatter plots) kan en ofte (men ikke alltid) med rimelighet trekke en rett linje. En slik linje heter en regresjonslinje.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
Arv og miljø Teori, metoder og funn.
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi.
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Forskningsdesign: tidsdesign Undersøkelser som gjennomføres over tid – longitudinelle studier: Panelundersøkelser (survey)‏ Gjentatte tverrsnittsundersøkelser.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Valg av forskningsdesign/ undersøkelsesopplegg. Beslutning om å gjennomføre en undersøkelse krever svar på følgende fem spørsmål: Hvorfor skal vi gjøre.
Kartlegging/Observasjon/ Vurdering /Tester
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kvalitative og kvantitative metoder
Forskningsdesign Utformingen av problemstillingen I et forskningsprosjekt bestemmer valg av forskningsdesign. Fire forskjellige alternativ innen forskningsdesign.
Identifisere behov – og etablere krav
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kapittel 3 Metode.
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forskningsdesign: eksperiment
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
FORSKNINGSMETODE Foreleser: Rakel K.R.Næss
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Testing, måling og forskningsdesign

 Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan bruker vi målene i spesifikke forskningsdesign? 3 sentrale metodiske temaer

Datakilder...

Jeg er …………….. Kvinne Student Samboer Sosial Temperamentsfull

Jeg er... utadvendt sosial dominerende snakkesalig Ja / Nei Svært uenig enig

…den informasjon en person oppgir om seg selv gjennom  Spørreskjema  Intervju Selv-rapportering

 Ustrukturert“Jeg er _______”  Strukturert“Jeg er engstelig” J/N  Strukturert m/Likert “Jeg er engstelig” (1=‘svært uenig’ - 5=‘svært enig’) Eksempler på selv-rapportering

 Styrke: Individet har tilgang på enorme mengder informasjon om seg selv.  Svakhet: Respondentene forutsettes å være ærlige Selv-rapportering

Informasjon som refererer til andre mennesker Observatør-data

To typer observatører:  Profesjonelle  Kjente/intime Observatør-data

 Naturalistisk vs kunstig observasjon  Umiddelbar vs retrospektiv observasjon  Molar vs molekylær observasjonsenhet Observatør-data

 Deltakerne plasseres i en standardisert test- situasjon  Prosedyrene er designet for å utløse atferd som er vanskelig å observere i hverdagslivet Test-data

 Mekaniske opptaksapparater  Fysiologiske data  Projektive teknikker Test-data

Informasjon som kan utledes fra en persons livshendelser og aktiviteter. Livs-utkomme data

 Koblinger mellom ulike datakilder  Feilkilder i personlighetsmåling Viktige tema i personlighetsmåling

Evaluering av personlighetsmålinger

Er det slik at en måling faktisk representerer det ‘sanne’ nivået av det målte trekket?  Gjentatte målinger  Alternative former  Indre konsistens Reliabilitet

Måler testen det den er ment å måle?  ‘Trynevaliditet’  Prediktiv validitet  Konvergerende validitet  Diskriminant validitet  Begrepsvaliditet Validitet

Beholder et mål sin validitet på tvers av ulike kontekster?  Personer  Situasjoner Generaliserbarhet

Forskningsdesign

 Eksperimentelt  Korrelasjonelt  Case 3 hoveddesign

 Effektive mht å teste kausalitet  Svakhet mht generaliserbarhet Eksperimentelle metoder

Identifiserer sammenhengen mellom 2 eller flere variabler - uten noen form for manipulering  Korrelasjoskoeffisient  Retning og størrelse  Gir ikke informasjon om årsaksretning Korrelasjonsstudier

Undersøker en person i dybden  Muliggjør detaljert analyse  Kan være nyttig for å utforme en generell teori som kan testes i større populasjon  Men, funn fra èn person kan ikke uten videre generalisers til andre Case studier (N=1)

Hvordan gjennomføre en studie av personlighet...  Identifiser mulige data-kilder  Evaluer data- og målingskvalitet  Velg forskningsdesign  Husk undersøkelsens formål og problemstilling