Kommuneproposisjonen 2010 - Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Advertisements

Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Historisk løft for minstepensjonister og unge uføre Trygdeoppgjøret 2008 (28. mai 2008)
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
Manglende lokalt handlingsrom – kommunene drar kredittkortet Strategikonferansene 2010.
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Forvaltningsreforma – Høyringsmøte v/samferdselssjef Magnus Vestrheim, Hordaland fylkeskommune.
Økonomiplan 2007 – 2010 Fylkesrådets presentasjon mandag, 26. juni 2006.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Nord-Trøndelag fylkeskommunes ansvar og eierskap forvalter 3,1 milliarder kroner og har ansatte eier Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE), tar.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Kommunal- og regionaldepartementet 1 Statsbudsjettet for 2007 Gjennomgang av regjeringens og fylkesmannens presentasjon av budsjettet Noen vurderinger.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
RNB 2011/Kommuneproposisjonen 2012 Høring kommunal- og regionalkomiteen 24. mai 2011.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Status budsjettarbeidet 2008 mm. formannskapet – Rådmann Ola Stene 1 Budsjettarbeidet sentrale økonomibestemmelser.
1 Inntektssystemet Kommunal- og regionaldepartementet - Inntektssystemet Nytt inntektssystem Jevnere fordeling av kommunenes inntekter Større.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Nytt inntektssystem for kommune-Norge
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
2009 Regnskap og resultater
RNB 2010/Kommuneproposisjonen Moderat økonomisk vekst framover, men usikkerhet om vekstutsiktene for Europa.
Alstahaug kommune Statsbudsjettet Økonomi Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd.
Fylkeskommunens mål Overordnede mål
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Eigerøy fyr vinterstid Eigersund kommune Rådmannens presentasjon av forslag til budsjett 2011 Forslag til økonomiplan.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
© Bergen kommune Et nytt godt år for Bergen - ambisjoner og utfordringer Presentasjon av Monica Mæland, byrådsleder.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Budsjettprosessen i Bergen kommune
1 Statsbudsjettet 2011 Adm dir Sigrun Vågeng Bodø
RNB2009/Kommuneproposisjon 2010 Siri Westgård – KS, Analyse og kommuneøkonomi.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
1 Budsjett 2009 Samferdsel, Jon Tørset
Forvaltningsreformen m.m. Østlandssamarbeidet. Samferdsel
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Orientering – Statens vegvesen Norge GNA-møte Bjørn Erik Selnes Statens vegvesen.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Kommuneproposisjonen 2017 og RNB enkeltheter med særskilt relevans for Telemarkskommunene.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
1 Forvaltningsreformen Hva er forvaltningsreformen? Hva betyr reformen for vegsektoren? Videre arbeid Ajour
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
BUDSJETT 2017.
Lav rente – en gjeldsfelle
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Utskrift av presentasjonen:

Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht

Kommuneproposisjonen 2010 Det økonomiske opplegget for 2010 Endringer i inntektssystemet for fylkeskommunene Økonomi og forvaltningsreformen

Det økonomiske opplegget for 2010 Reell økning i frie inntekter til fylkeskommunene på 2,5 mrd. kroner Av dette –0,5 mrd. kr ”ordinær” rammeøkning –1 mrd. begrunnet med overtakelse av forvaltningsansvaret for øvrige riksveier

Ordinær rammeøkning Kommer økningen som skatt eller rammetilskudd? Økning for Troms: Som skatt 17 mill. kroner Som rammetilskudd 20 mill. kroner

Inntektssystemet Endringene i kostnadsnøklene utsatt til 2011 Endring i telledato for befolkningstall for innbyggertilskuddet Ut med overgangsordninger og inn med INGAR Mindre skjønnstilskudd

Forvaltningsreformen Kort prosess med lite involvering av KS og fylkeskommunene – bl.a. ingen høring Ingen eller få personer overføres fra staten til fylkeskommunene –Fylkene får for overført midler for å ivareta kompetanse-/kapasitetsbehov Fortsatt mye uklart – kommer først i statsbudsjettet til høsten

Regional utviklingsaktør Fylkeskommunen har et helhetlig ansvar som regional utviklingsaktør – statens signaler blir mer og mer fragmentert

Samferdsel Etter forvaltningsreformen vil fylkeskommunene være ansvarlig for et vegnett på km, og er dermed den største vegeieren Troms fylkeskommune overtar km veg fra staten Fra 2010 utgjør fylkesveger til sammen km

Økonomi Rammen til fylkesveger og riksvegferjer overføres til fylkeskommunene, til sammen 5,9 mrd. kroner Frie inntekter øker med 1 mrd. kroner som begrunnes med etterslep i vegvedlikeholdet

Hva betyr det for Troms? Drift og vedlikehold veg 178 mill Investering veg 69 mill Ferjer 184 mill  Til sammen 431 mill fra SD Frie inntekter 42 mill

Er vi fornøyd? Tilfreds med at det er overført friske midler knyttet til veg Vi overtar 6,8 pst. av riksvegene og får 6,5 pst av driftmidlene og 3,7 pst. av investeringsmidlene

Er vi fornøyd? Vedlikeholdsetterslepet i Troms for vegene vi overtar: 930 mill. kr Det vil ta 20 år før vi har tatt igjen vedlikeholdsetterslepet