Ulike perspektiver på læring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontroll og utvikling – et kontinuerlig dilemma i internasjonal kvalitetssikring Bjørn Stensaker.
Advertisements

Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Sosial integrering Geir Hyrve.
Konstruktivisme vs Realisme
Kan læringsutbytte dokumenteres?
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
MUNTLIG EKSAMEN 2004 PRAKSISRAPPORT NETTVERKSOPPGAVE
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Bjørn Einar Bjartnes, Computas github.com/bjartwolf
MENDEL OG KRYSNINGSSKJEMAER
Teknologi og kompetanse Tool 1100 forelesning 25/10 – 2006
Senter for livslang læring
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
Kognitiv utvikling (del 2)
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Kommunikasjon, læring og sosialisering
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Kulturhistorisk perspektiv
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
(Barne-og ungdomspsykologi)
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Ulikheter og variasjoner
Kvalitet og gjenbruk - krav til standarder Tore Hoel eStandard-prosjektet VOX-seminar om e-læring, kvalitet og gjenbruk Stavanger 10.
Teknologi og kompetanse
Arbeid og læring Teoretisk fokus, forholdet mellom: - formell kompetanse og situert læring - individets og organisasjonens.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Skolen som lærende organisasjon – utopi eller mulighet?
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Læringsperspektiver på design
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Læringsperspektiver på design Tool 1100 forelesning 12/9-07 Annett Hillestad
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •
Metode – eksempler på alternativer til det kvalitative intervjuet Tool /2-08 Annett Hillestad
”Bevissthetspsykologien”
Historiske forløpere Frenologien Frenologien ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) Tidlige pedagogisk-psykologiske kontorer (for.
Individuell fagtekst fra praksis.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Læring som en sosial og kulturell prosess
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Kognito ergo sum.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Transaksjonsmodellen
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Sosialkonstruktivisme
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Skifter i tiden Barndom som kulturelle konstruksjoner.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, torsdag 27. januar 2011.
KDL – ny struktur og innhold
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Ulike perspektiv på læring
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Utskrift av presentasjonen:

Ulike perspektiver på læring Tool 1100 forelesning 27/9-06 annett.hillestad@ped.uio.no

Plan for dagens forelesning Mål for forelesningen - et første møte med noen sentrale begrep, ideer og strider Bakgrunn - litt om psykologifaget og læringsteori før debatten i pensumartikkelen Debatten i et nøtteskall; utgangpunktet - et angrep på perspektivet ”situert læring” Sentrale stridstema: overføring av læring, individets rolle, tilegnelsesmetaforen og deltakelsesmetaforen Forsøk på å overskride dualismen mellom individ og omgivelser Vygotsky Cultural Historical Activity Theory (AT, CHAT, Virksomhetsteori)

Noen begynnelser: Fremveksten av det moderne psykologifaget Pavlov og hundene hans B.F. Skinner - ekstrem utvikling av behaviourismen Sigmund Freud - andre problemer og andre metoder

Det etterhvert dominerende synet på kognisjon og læring Cognitive Science (flere retninger) trer frem som kritiker av, og arvtaker etter behaviourismen Metafor: Mind as a computer/Mind as a brain Interesse for AI (artifical intelligence) Metodesyn Men: læringsparadokset - hvordan lage strukturer som er mer komplese en seg selv?

Debatten i et nøtteskall Utgangpunktet - et angrep på perspektivet ”situert læring” Noen stridstema: Overføring av læring Individets rolle Tilegnelsesmetaforen og deltakermetaforen Forsøk på å overskride dualismen mellom individ og omgivelser

Vygotsky Medieringsforholdet Artefakter Høyere og lavere psykologiske prosesser Internalisering Sonen for den nærmeste utvikling

Cultural Historical Activity Theory - CHAT Et videointervju med Yrjo Engestøm: http://csalt.lancs.ac.uk/alt/engestrom/