Ulike perspektiver på læring Tool 1100 forelesning 27/9-06 annett.hillestad@ped.uio.no
Plan for dagens forelesning Mål for forelesningen - et første møte med noen sentrale begrep, ideer og strider Bakgrunn - litt om psykologifaget og læringsteori før debatten i pensumartikkelen Debatten i et nøtteskall; utgangpunktet - et angrep på perspektivet ”situert læring” Sentrale stridstema: overføring av læring, individets rolle, tilegnelsesmetaforen og deltakelsesmetaforen Forsøk på å overskride dualismen mellom individ og omgivelser Vygotsky Cultural Historical Activity Theory (AT, CHAT, Virksomhetsteori)
Noen begynnelser: Fremveksten av det moderne psykologifaget Pavlov og hundene hans B.F. Skinner - ekstrem utvikling av behaviourismen Sigmund Freud - andre problemer og andre metoder
Det etterhvert dominerende synet på kognisjon og læring Cognitive Science (flere retninger) trer frem som kritiker av, og arvtaker etter behaviourismen Metafor: Mind as a computer/Mind as a brain Interesse for AI (artifical intelligence) Metodesyn Men: læringsparadokset - hvordan lage strukturer som er mer komplese en seg selv?
Debatten i et nøtteskall Utgangpunktet - et angrep på perspektivet ”situert læring” Noen stridstema: Overføring av læring Individets rolle Tilegnelsesmetaforen og deltakermetaforen Forsøk på å overskride dualismen mellom individ og omgivelser
Vygotsky Medieringsforholdet Artefakter Høyere og lavere psykologiske prosesser Internalisering Sonen for den nærmeste utvikling
Cultural Historical Activity Theory - CHAT Et videointervju med Yrjo Engestøm: http://csalt.lancs.ac.uk/alt/engestrom/