To innfallsvinkler Generell psykologi: Studere generelle lovmessigheter som gjelder alle individene innen en art (eventuelt flere arter) Differensialpsykologi:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utviklingshemmede hos fastlegen
Advertisements

Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Kan oppdrettsnæringen føre til endringer av virulens hos parasitter?
Hva er psykisk utviklingshemming?
Monogen diabetes - MODY
Demens hos personer med utviklingshemming
Björk Thorarinsdóttir
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Frykt og angst Frykt har adaptiv rolle i barns oppvekst – leder til handling og beskyttelse. Fremmedangst, frykt for dyr, -mørke, -blødende sår, -høye.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Grunnleggende spørsmål om naturfag
1 Populasjonsgenetikk BI3010-H05 Halliburton Kap.1 TERMINOLOGI  Populasjonsgenetikk er læren om genenes fordeling i tid og rom, og om de evolusjonære.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Psykiatri på tre timer Nils Håvard Dahl avdelingsoverlege
Arvelighet Kapittel 13 Copyright © McGraw-Hill Companies Permission required for reproduction or display Raven - Johnson - Biology: 6th Ed. - All Rights.
Kjønnsbestemmelse x- og y-kromosom
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Aldring brukergruppe – hva kan det innebære for kompetansesentrenes
Arv.
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Fragilt X - Arvid Heiberg,
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
LÆRING Grunnleggende prosesser
Anders M. Fjell Psykologisk Institutt Universitetet i Oslo
Markedsstruktur - teori og empiri
BI 3010H05 Populasjonsgenetikk Halliburton Kap 1-3
Utviklingseffekter Hovedeffekter – Takk til Schale Azak
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
Årsaker og funksjon Svein Øverland
ICD – 10 F00-09: Organiske psykiske lidelser F10-19: Rusmisbruk
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Å forklare sosiale fenomener
Diskrete stokastiske variable
Cornelia de Lange - genetikk
Cri du chat (kromosom 5p- syndrom)
Arv og miljø.
DNA og arvelære..
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Gener og miljø Personlighet.  Inneholder ca gener  Fordelt på 23 kromosompar  Kroppen inneholder ca 100 milliarder kopier av genomet  “The.
Gener i populasjoner Thore Egeland vikarierer for Marit H. Solaas Kap. 7 i Thompson&Thompson.
Kvalitative forskningsmetoder
Relevant pensum Passer & Smith Kap 3: Kap 8: Teigen
Noen sentrale studier Minnesota-studiene av eneggede tvillinger vokst opp fra hverandre Studier av eneggede og toeggede tvillinger vokst opp sammen Adoptivstudiene.
To innfallsvinkler Generell psykologi: Studere generelle lovmessigheter som gjelder alle individene innen en art (eventuelt flere arter) Differensialpsykologi:
To innfallsvinkler Generell psykologi: Studere generelle lovmessigheter som gjelder alle individene innen en art (eventuelt flere arter) Differensialpsykologi:
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
Usikkerheter og sannsynligheter Petter Mostad
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Arv og miljø Teori, metoder og funn.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Transaksjonsmodellen
Genetiske variasjoner som årsaker til nevropsykiatriske symptomer ved demens Psyk IT 22. mai 2012 Sverre Bergh Alderspsykiatrisk forskningssenter, SIHF.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Gener og evolusjon. Mange egenskaper skyldes arv Mange egenskaper er arvelig bestemt, som blodtype, fingeravtrykk, øye- og hårfarge Andre egenskaper som.
Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 1 FERDIGHETSFORSTYRRELSER OG FERDIGHETSVARIASJONER OM ADHD OG LÆREVANSKER FOR BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERE AUST-AGDER FYLKESKOMMUNE.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Down syndrom Gudmund Marhaug, Overlege/professor St. Olavs Hospital HF.
Korrelasjonelle metoder
Klassereiser og utdanningens betydning
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Utskrift av presentasjonen:

To innfallsvinkler Generell psykologi: Studere generelle lovmessigheter som gjelder alle individene innen en art (eventuelt flere arter) Differensialpsykologi: Studere forskjellene mellom individene innen en art.

Måter å studere genetikk og psykologi Ulærte atferdssystemer som er felles for individer innen en art (instinkter, reflekser) Læringssberedskap Genetiske forskjeller kan skape forskjeller mellom individene innen en art

Instinkter, reflekser, faste atferdsmønstre Ulærte atferdsformer som antas å være resultat av evolusjon Er mest vanlige blant ”primitive” dyrearter Læringsberedskap mest vanlig blant mennesker og andre primater

Sosiobiologi & evolusjonspsykologi Atferd som er egnet til å videreføre genene blir favorisert. ”Individer er bare genenes måte å lage flere gener på” Biologiske forklaringer på sosial atferd

Litteratur Sosiobiologi: Babcock, C (1991) Evolution and individual behavior. An introduction to human sociobiology. Cambridge, MA: Blackwell Evolusjonspsykologi: Buss, DM. (1995). Evolutionary psychology: A new paradigm for psychological science. Psychological Inquiry, 1-30.

Tre hovedspørsmål innenfor differensialpsykologi Langs hvilke dimensjoner er vi forskjellige? Hvor store er forskjellene? Hvorfor er vi forskjellige?

To hovedområder Abnormalpsykologi (hvordan og hvorfor er vi syke?) Normalvariasjon a) intelligens b)personlighet Utgangspunkt: Ting går i familier

Direkte og indirekte studier Direkte: Studier av hvilke gener & kromosomer som henger sammen ved hvilke egenskaper Indirekte: Studere likheter og ulikheter i fenotyp

Kromosomlidelser Downs syndrom (trisomi 21): 1/800 Hjertefeil, tidlig aldring, skjeve øyne, flat nakke Utgjør omtrent 20% av barn med alvorlige lærehemninger Williams syndrom (bit bort fra 7): 1/20000-50000 Hjertefeil, kortvoksthet, forsinket utvikling, mild til moderat lærehemning, relativt gode språkferdigheter

Flere kromosomlidelser Angelmann (bit bort fra kromosom 15) (ukjent forekomst) Kromosomet fra mor Alvorlige lærehemninger, mangler språk’ Hyperaktive, stive bevegelser Prader-Willi (bit borte fra 15): 1/14000 Kromosom fra far Hypotoni, forsinket motorisk og språklig utvikling Overspising

Kjønnskromosomer Klinefelter (XXY) 1/1000 XYY (tidligere antatt å være mer aggressive) Turner (X0) 1/2500-3000 Korte av vekst. Overhyppighet av lærehemninger

Noen identifiserte genplaseringer Huntingtons sykdom (kromosom 4) 1/4000 dominant gen. Personlighetsforandringer nedsatt hukommelse. Ingen kjent behandling Føllings sykdom (12) 1/10000. Effektiv behandling. Recessiv (medfødt stoffskiftelidelse)

Indirekte studier Studier av regelmessigheter i fenotyp som kan peke tilbake på genetiske forhold Familieopphopning Dyrestudier

Gener og miljø skaper både forskjeller og likheter Slektninger (bortsett fra eneggede tvillinger) har bare deler av sine gener felles Spesifikt miljø skaper forskjeller mellom folk Felles miljø skaper likheter

Problemstilling I hvilken grad skyldes forskjeller og likheter mellom individer at de har forskjellig/lik arv og i hvilken grad skyldes det at de har (og har hatt) forskjellig/likt miljø?

Modell Den observerte variasjonen i en egenskap er sammensatt av variasjon som henger sammen med genetisk variasjon og variasjon som skyldes miljøforskjeller

Arvbarhetsmodellen (matematisk formulert) Observert variasjon = VP Variasjon som skyldes forskjeller i arv = VG Variasjon som skyldes miljøforskjeller = VE slik at: VP = VG+ VE Arvbarhet (heritability) h2 = VG/VP

Variansanalytisk prosjekt Den totale variasjonen splittes opp i varians mellom familier og innen familier Hver av disse komponentene består av genetiske og miljøgenererte variasjonskomponenter Variasjonen mellom familier ”skaper” korrelasjon mellom medlemmer av samme familie

Egenskaper ved arvbarhetsbegrepet Gjelder bare grupper og ikke individer Arvbarheten kan forandre seg over tid og sted (for eksempel kan størrelsen av arvbarheten bli påvirket av miljømessig homogenitet)

Arvbarhet er ingen konstant Arvbarhet av IQ øker med økende alder Arvbarheten av utdannelseslengde øker mot nyere generasjoner Arvbarheten av IQ varierer (kanskje) over generasjoner Arvbarheten av IQ er større når foreldrene har mer utdannelse

Arvbarhet og ontogenese Arvbarhetsanalyse dreier seg om en gitt populasjon på et gitt tidspunkt på et gitt sted. Ontogenese er en prossess hvor genotyper blir til fenotyper. Problemet er hvordan denne transformasjonen skjer

Noen interessante artikler Scarr, S. (1992) . Child Development, 63, 1-19 Baumrind, D (1993). Child development, 64, 1299-1317 Bronfenbrenner, U & Ceci, S.J. (1993). Psychological review, 101, 568-586

Metoder for å beregne arvbarhet av en egenskap FAMILIESTUDIER Alle mulige slektskap Tvillingstudier Adoptivrelasjoner Halvsøskenstudier

Tvillingstudier Eneggede tvillinger vokst opp hver for seg (Likheter mellom disse skyldes bare gener) Eneggede og toeggede vokst opp sammen (Dersom eneggede er mer like enn toeggede skyldes dette utelukkende den større genetiske likheten)

Beregningsformler Eneggede tvillinger vokst opp fra hverandre (MZA): h2 = rMZA Eneggede og toeggede vokst opp sammen: h2 = 2(rMZT - rDZT)

Fortolkning av resultater: Indikasjoner på genetikk Høye korrelasjoner mellom eneggede vokst opp fra hverandre antyder genetiske effekter Det gjør også lave korrelasjoner mellom ubeslektede vokst opp sammen Større korrelasjoner mellom MZ (vokst opp sammen) enn DZ (vokst opp sammen) peker i samme retning

Indikasjoner på miljø DZ korrelerer høyere enn søsken for øvrig Ubeslektede vokst opp sammen korrelerer MZ, DZ, søsken osv vokst opp sammen er mer like enn de som har vokst opp i forskjellige heimer

Korrelasjon og interaksjon mellom gener og miljø Foreldrenes gener er med på å bestemme hvilket miljø barna deres får (korrelasjon) Barnas gener er med på å forme deres reaksjoner på miljøet (reaktiv interaksjon) og hvordan andre personer reagerer på dem (evokativ interaksjon) og hvilke miljøelementer barna velger (proaktiv interaksjon)

Voksenpsykiatri Ofte formulert som risiko: Schizofreni: Populasjonsrisiko: 1% +- 10% for førstegradsslektninger (foreldre-barn, søsken osv). Knapt 50% for eneggede tvillinger Depresjon: Pop.risiko 3% (major depression) 1% (bipolar depression)

Angsttilstander Panikkangst, agorafobi + mer spesifikke fobier Lite forskning og blandede resultater Noe evidens for genetikk

Barnepsykiatri: Autisme Prevalens ca 5/10000 Risiko for søsken ca 3-6% Noe høyere konkordans for eneggede enn for toeggede tvillinger (30-40% mot 0%). Små utvalg. Oversannsynlighet for for språkvansker og sosiale vansker hos enegget ko-tvilling

Hyperaktivitet og andre Deles gjerne i flere subgrupper (ADHD og conduct disorder). Lite data, men et estimat i nærheten av .70 er ganske vanlig på ADHD. Tourette (prevalens ca 4 av 1000) Risiko ca 50% eneggede 10% toeggede. Slektninger øket risk også på andre ting.