Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Advertisements

Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Organisasjonsteoretiske perspektiver på menighetsutvikling.
Samfunnskunnskap - Makt
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Prosjektorganisering
1 Prosjektorganisering i NSF Visjon: Mål: Prosjektarbeidet skal bidra til å utvikle prosjektpatruljen til større selvstendighet og ansvarsbevissthet gjennom.
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Det kommunale og det statlige barnevern
Spydspiss og Merkevare i et internasjonalt opplevelsesmarked
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Lærerprofesjonens etiske plattform
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Felles anskaffelse av LMS
Praktisk gjennomføring av et transaksjonsoppdrag
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Regionale seminar august/september 2007 Inkludering av nye kommuner knyttet til ELIN-k og fyrtårnskommunene. Sissel Skarsgaard Prosjektleder Samspill 2007.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Observasjon, planlegging og dokumentasjon
Hva er et prosjekt? Nylen 2.. Hva er et prosjekt DefinisjonTrekk ved oppgaven Oppgaven er unik. Den skiller seg fra det rutinemessige. Mål og rammer kan.
Oppsummeringer Hva er et prosjekt? Prosjektorganisering Prosjektfaser m.m. 4: Arbeidsmåten i prosjekter Prosjektgruppen - sammensetning og utvikling Prosjektgruppen.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
NAP : norsk arkitekturportal Et spennende samarbeid Foredrag ved NFF/T-seminaret Kjersti Lie.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Lokal arbeidstidsavtale
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Arbeidsmåten i prosjekter Nylen : Noen mulige presiseringer av «planlegging» Presisering av «planlegging»Utdyping 1. Som planBeslutning om hva.
"Etter Kirkemøtet - Muligheter for en felles arbeidsgiverpolitikk" KAs Landsråd
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Utredningens tittel: Utfordringsrett etter samme lest som i Danmark -
Oppfølging av etterlatte
Verktøy for å kartlegge holdninger
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 6. september 2016
hvordan kan det gjennomføres?
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3.

Faser i arbeidet i et prosjekt Definisjon Trekk ved oppgaven Innledende fase Sondering, avklaring, rammer, vedtak, prosjektleder, organisering. Startfase Forankring, oppgaven, målene, ressurser, bemanning, organisering, avtaler. Arbeidsfase Etablering av gruppen, inkludert lederen, selve arbeidet Avslutningsfase Overføring, gjennomføring, implementering, oppsummering av resultater, rapportering, evaluering Andre kilder: Frame m.m

LUIS-prosjektet

4: Arbeidsmåten i prosjekter Nylen 4.

4.1: Avklaring av hva som er omgivelser for prosjektet Spørsmål eller perspektiv Eksempelvis Er det en oppdragsgiver, og hvem er det i tilfelle? Den som tok initiativet; den som har sagt seg villig til å støtte; den som har sentral interesse i prosjektet. Hvem er viktig for at prosjektet skal kunne gjennomføres; hvem kan hindre eller hjelpe prosjektet underveis? Den sentrale ledelsen eller andre sentrale aktører i basisorganisasjonen. Overordnede til prosjektdeltakerne. Hvem ellers er interessert i dets resultater? Andre som kan bli utsatt for konsekvenser, som fagforeninger og arbeidsgiverorganisasjoner. Hvem disponerer ressurser som kan være av betydning? Utviklingsavdelinger, stabsavdelinger, sentrale aktører ellers. Hvem er det ellers aktuelt å samarbeide med underveis? Andre organisasjoner som har gjort noe tilsvarende; myndigheter; fagforeninger; fremtidige leverandører.

4.2 Noen midler til å håndtere dilemmaet mellom prosjektets autonomi og omgivelsenes innflytelse Brukerrepresentanter i prosjektgruppe og/eller styringsorganer. Skjerming av gruppen fra direkte innspill utenfra, blant annet ved å etablere styrings- eller hørings- eller samarbeidsorganer. Løpende kommunikasjon utad, men på gruppens premisser. Avtaler med omgivelsene, særlig med basisorganisasjonen og den sentrale ledelsen. Stor vekt på utvelgelse av prosjektgruppen, kanskje særlig lederen. Løpende organisering av prosjektet heller enn etablering av en gitt organisasjon. Prosjektet som en arena for samspill mellom aktører mer enn en egen organisasjon.

4.3 Premisser for målene i et prosjekt Premisser for prosjektet Betydning for målene Oppgaven, slik den er formulert på et gitt tidspunkt. Sier noe grunnleggende om målene, som i utgangspunktet er at denne bestemte oppgaven skal utføres. De ressursene som stilles til disposisjon Betyr noe for hva som er oppnåelig og gjennomførbart De betingelsene som råder for arbeidet De kan endre seg underveis og medføre at målene må endres. De sluttilstanden som er tilsiktet Utviklingen i og omkring prosjektet kan medføre at målene må endres. Den eventuelt ønskede videreføringen Prosjektet skal ofte bidra til noe utenfor det selv, og målene må avspeile endringer i dets omverden. Den læringen som skjer underveis Den medfører at saksforhold revurderes, både internt i prosjektet, men også i dets omverden.