Relevant pensum Passer & Smith Kap 3: 120-125 Kap 8: 337-363 Teigen
To innfallsvinkler Generell psykologi: Studere generelle lovmessigheter som gjelder alle individene innen en art (eventuelt flere arter) Differensialpsykologi: Studere forskjellene mellom individene innen en art.
Tre hovedspørsmål innenfor differensialpsykologi Langs hvilke dimensjoner er vi forskjellige? Hvor store er forskjellene? Hvorfor er vi forskjellige?
To hovedområder Abnormalpsykologi (hvordan og hvorfor er vi syke?) Normalvariasjon a) intelligens b)personlighet
Intelligenstester Mange forskjellige typer Mye brukt er Wechsler-testene (WPPSI, WISC og WAIS) Andre kjente: Binet-testene og Raven’s matrisetest
Wechsler-testene 11 deltester, 6 “teoretiske” (kunnskaper, forståelse av for eksempel ordtak, ordlikhet, tallhukommelse, vokabular,regneferdighet), og 5 “praktiske”(symbolerstatnig, bildefullførelse, terningmønstre, bildearrangement, puslespill)
Intelligenskvotienten (IQ) Beregnes ut fra den samlede prestasjonen på en intelligenstest Uttrykker en person prestasjon i forhold til andre
Hva er intelligens Evne til å tilegne seg kunnskap Evne til abstrakt resonnering evne til tilpasning Metoder: Mental alder (Binet) og avviksskårer (Wechsler)
Den psykometriske tilnærmingen Studerer korrelasjoner mellom tester med forskjellig innhold Finner ofte sammenhenger Faktoranalyse (jfr. A-7) G-faktor Flere faktorer
Andre teorier Sternberg’s komponentteori Gardner’s multiple intelligences
Gardner Språklig logisk-matematisk spatial musikalitet bevegelse personlig (intra og inter)
Arv-miljø-problemet: Hovedobservasjon Sykdommer, fysiske og psykiske attributter har en tendens til ”å gå i familier”
Direkte og indirekte studier Direkte: Studier av hvilke gener & kromosomer som henger sammen ved hvilke egenskaper Indirekte: Studere likheter og ulikheter i fenotyp
Kromosomlidelser Downs syndrom (trisomi 21): 1/800 Hjertefeil, tidlig aldring, skjeve øyne, flat nakke Utgjør omtrent 20% av barn med alvorlige lærehemninger Williams syndrom (bit bort fra 7): 1/20000-50000 Hjertefeil, kortvoksthet, forsinket utvikling, mild til moderat lærehemning, relativt gode språkferdigheter
Kjønnskromosomer Klinefelter (XXY) 1/1000 XYY (tidligere antatt å være mer aggressive) Turner (X0) 1/2500-3000 Korte av vekst. Overhyppighet av lærehemninger
Noen identifiserte genplaseringer Huntingtons sykdom (kromosom 4) 1/4000 dominant gen. Personlighetsforandringer nedsatt hukommelse. Ingen kjent behandling Føllings sykdom (12) 1/10000. Effektiv behandling. Recessiv (medfødt stoffskiftelidelse)
Indirekte studier Studier av regelmessigheter i fenotyp som kan peke tilbake på genetiske forhold Dyrestudier
Problemstilling I hvilken grad skyldes forskjeller og likheter mellom individer at de har forskjellig/lik arv og i hvilken grad skyldes det at de har (og har hatt) forskjellig/likt miljø?
Metoder for å beregne arvbarhet av en egenskap FAMILIESTUDIER Alle mulige slektskap Tvillingstudier Adoptivrelasjoner Halvsøskenstudier
Tvillingstudier Eneggede tvillinger vokst opp hver for seg (Likheter mellom disse skyldes bare gener) Eneggede og toeggede vokst opp sammen (Dersom eneggede er mer like enn toeggede skyldes dette utelukkende den større genetiske likheten)
Arvbarhet er ingen konstant Arvbarhet av IQ øker med økende alder Arvbarheten av utdannelseslengde øker mot nyere generasjoner Arvbarheten av IQ varierer (kanskje) over generasjoner Arvbarheten av IQ er større når foreldrene har mer utdannelse
Fortolkning av resultater: Indikasjoner på genetikk Høye korrelasjoner mellom eneggede vokst opp fra hverandre antyder genetiske effekter Det gjør også lave korrelasjoner mellom ubeslektede vokst opp sammen Større korrelasjoner mellom MZ (vokst opp sammen) enn DZ (vokst opp sammen) peker i samme retning
Indikasjoner på miljø DZ korrelerer høyere enn søsken for øvrig Ubeslektede vokst opp sammen korrelerer MZ, DZ, søsken osv vokst opp sammen er mer like enn de som har vokst opp i forskjellige heimer
Kan intelligens forandres? Genetiske bidrag betyr ikke at intelligens er uforanderlig. Flere studier viser at IQ kan forandres av miljøpåvirkninger