Relevant pensum Passer & Smith Kap 3: Kap 8: Teigen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kan oppdrettsnæringen føre til endringer av virulens hos parasitter?
Advertisements

Hva er psykisk utviklingshemming?
Avlsarbeid og fiskehelse
Monogen diabetes - MODY
Demens hos personer med utviklingshemming
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
HELSE OG LIVSSTIL.
Læren om sjelen.
Landskonferansen om Downs syndrom 2012 Marie Vøllo, helsesøster
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Intelligens og intelligensutvikling
1 Populasjonsgenetikk BI3010-H05 Halliburton Kap.1 TERMINOLOGI  Populasjonsgenetikk er læren om genenes fordeling i tid og rom, og om de evolusjonære.
Arvelighet Kapittel 13 Copyright © McGraw-Hill Companies Permission required for reproduction or display Raven - Johnson - Biology: 6th Ed. - All Rights.
Kjønnsbestemmelse x- og y-kromosom
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Aldring brukergruppe – hva kan det innebære for kompetansesentrenes
Arv.
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Fragilt X - Arvid Heiberg,
Undervisning om Joyce Travelbee
Kostnadsfordeling Begreper Trinn i kostnadsfordelingen
Arvelighet Kapittel 13 Copyright © McGraw-Hill Companies Permission required for reproduction or display Raven - Johnson - Biology: 6th Ed. - All Rights.
BI 3010H05 Populasjonsgenetikk Halliburton Kap 1-3
GENERALISERTE SMERTER - fra undersøkelse til behandling
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
(Barne-og ungdomspsykologi)
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
CEREBRAL PARESE HVA ER ÅRSAKEN OG HVILKE TYPISKE UTFALL
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Å forklare sosiale fenomener
"God bagasje på livets reise."
Kvalitative og kvantitative metoder
Cri du chat (kromosom 5p- syndrom)
Arv og miljø.
Global leadership and cultural intelligences Hanne og Håkon.
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Fysisk og virtuell mobilitet i det moderne samfunn Et studie av samspillet mellom IKT og reiser i organiseringen av hverdagslivet i urbane områder Prosjektleder.
Regresjon Gjennom punktsvermer (scatter plots) kan en ofte (men ikke alltid) med rimelighet trekke en rett linje. En slik linje heter en regresjonslinje.
Gener og miljø Personlighet.  Inneholder ca gener  Fordelt på 23 kromosompar  Kroppen inneholder ca 100 milliarder kopier av genomet  “The.
Gener i populasjoner Thore Egeland vikarierer for Marit H. Solaas Kap. 7 i Thompson&Thompson.
Noen sentrale studier Minnesota-studiene av eneggede tvillinger vokst opp fra hverandre Studier av eneggede og toeggede tvillinger vokst opp sammen Adoptivstudiene.
To innfallsvinkler Generell psykologi: Studere generelle lovmessigheter som gjelder alle individene innen en art (eventuelt flere arter) Differensialpsykologi:
To innfallsvinkler Generell psykologi: Studere generelle lovmessigheter som gjelder alle individene innen en art (eventuelt flere arter) Differensialpsykologi:
To innfallsvinkler Generell psykologi: Studere generelle lovmessigheter som gjelder alle individene innen en art (eventuelt flere arter) Differensialpsykologi:
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Historiske forløpere Frenologien Frenologien ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) ”Animalsk magnetisme” (Mesmer) Tidlige pedagogisk-psykologiske kontorer (for.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Arv og miljø Teori, metoder og funn.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Transaksjonsmodellen
Sommerkurs 17. juli Gruppe B. I dag Indirekte tale Avhengige interrogativer Ingen av delene Diskusjonsoppgaver om befolkning Rollespill med utgangspunkt.
Genetiske variasjoner som årsaker til nevropsykiatriske symptomer ved demens Psyk IT 22. mai 2012 Sverre Bergh Alderspsykiatrisk forskningssenter, SIHF.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Knut A. Hestad, NTNU Psykologisk Institutt. Blodtrykk relatert til demens hos eldre er et komplisert bilde Det reiser spørsmål om demenstype, Alzheimer.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Down syndrom Gudmund Marhaug, Overlege/professor St. Olavs Hospital HF.
Intelligens. Hva er intelligens? Forskjeller i hvordan vi tenker. Dette avhenger av både arv og miljø Intelligens er individets generelle evne – uavhengig.
Samtykkekompetanse hos personer med psykisk utviklingshemming
Korrelasjonelle metoder
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Psykologiske tester Frode Svartdal, UiTø 26/12/2018 FSv.
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Relevant pensum Passer & Smith Kap 3: 120-125 Kap 8: 337-363 Teigen

To innfallsvinkler Generell psykologi: Studere generelle lovmessigheter som gjelder alle individene innen en art (eventuelt flere arter) Differensialpsykologi: Studere forskjellene mellom individene innen en art.

Tre hovedspørsmål innenfor differensialpsykologi Langs hvilke dimensjoner er vi forskjellige? Hvor store er forskjellene? Hvorfor er vi forskjellige?

To hovedområder Abnormalpsykologi (hvordan og hvorfor er vi syke?) Normalvariasjon a) intelligens b)personlighet

Intelligenstester Mange forskjellige typer Mye brukt er Wechsler-testene (WPPSI, WISC og WAIS) Andre kjente: Binet-testene og Raven’s matrisetest

Wechsler-testene 11 deltester, 6 “teoretiske” (kunnskaper, forståelse av for eksempel ordtak, ordlikhet, tallhukommelse, vokabular,regneferdighet), og 5 “praktiske”(symbolerstatnig, bildefullførelse, terningmønstre, bildearrangement, puslespill)

Intelligenskvotienten (IQ) Beregnes ut fra den samlede prestasjonen på en intelligenstest Uttrykker en person prestasjon i forhold til andre

Hva er intelligens Evne til å tilegne seg kunnskap Evne til abstrakt resonnering evne til tilpasning Metoder: Mental alder (Binet) og avviksskårer (Wechsler)

Den psykometriske tilnærmingen Studerer korrelasjoner mellom tester med forskjellig innhold Finner ofte sammenhenger Faktoranalyse (jfr. A-7) G-faktor Flere faktorer

Andre teorier Sternberg’s komponentteori Gardner’s multiple intelligences

Gardner Språklig logisk-matematisk spatial musikalitet bevegelse personlig (intra og inter)

Arv-miljø-problemet: Hovedobservasjon Sykdommer, fysiske og psykiske attributter har en tendens til ”å gå i familier”

Direkte og indirekte studier Direkte: Studier av hvilke gener & kromosomer som henger sammen ved hvilke egenskaper Indirekte: Studere likheter og ulikheter i fenotyp

Kromosomlidelser Downs syndrom (trisomi 21): 1/800 Hjertefeil, tidlig aldring, skjeve øyne, flat nakke Utgjør omtrent 20% av barn med alvorlige lærehemninger Williams syndrom (bit bort fra 7): 1/20000-50000 Hjertefeil, kortvoksthet, forsinket utvikling, mild til moderat lærehemning, relativt gode språkferdigheter

Kjønnskromosomer Klinefelter (XXY) 1/1000 XYY (tidligere antatt å være mer aggressive) Turner (X0) 1/2500-3000 Korte av vekst. Overhyppighet av lærehemninger

Noen identifiserte genplaseringer Huntingtons sykdom (kromosom 4) 1/4000 dominant gen. Personlighetsforandringer nedsatt hukommelse. Ingen kjent behandling Føllings sykdom (12) 1/10000. Effektiv behandling. Recessiv (medfødt stoffskiftelidelse)

Indirekte studier Studier av regelmessigheter i fenotyp som kan peke tilbake på genetiske forhold Dyrestudier

Problemstilling I hvilken grad skyldes forskjeller og likheter mellom individer at de har forskjellig/lik arv og i hvilken grad skyldes det at de har (og har hatt) forskjellig/likt miljø?

Metoder for å beregne arvbarhet av en egenskap FAMILIESTUDIER Alle mulige slektskap Tvillingstudier Adoptivrelasjoner Halvsøskenstudier

Tvillingstudier Eneggede tvillinger vokst opp hver for seg (Likheter mellom disse skyldes bare gener) Eneggede og toeggede vokst opp sammen (Dersom eneggede er mer like enn toeggede skyldes dette utelukkende den større genetiske likheten)

Arvbarhet er ingen konstant Arvbarhet av IQ øker med økende alder Arvbarheten av utdannelseslengde øker mot nyere generasjoner Arvbarheten av IQ varierer (kanskje) over generasjoner Arvbarheten av IQ er større når foreldrene har mer utdannelse

Fortolkning av resultater: Indikasjoner på genetikk Høye korrelasjoner mellom eneggede vokst opp fra hverandre antyder genetiske effekter Det gjør også lave korrelasjoner mellom ubeslektede vokst opp sammen Større korrelasjoner mellom MZ (vokst opp sammen) enn DZ (vokst opp sammen) peker i samme retning

Indikasjoner på miljø DZ korrelerer høyere enn søsken for øvrig Ubeslektede vokst opp sammen korrelerer MZ, DZ, søsken osv vokst opp sammen er mer like enn de som har vokst opp i forskjellige heimer

Kan intelligens forandres? Genetiske bidrag betyr ikke at intelligens er uforanderlig. Flere studier viser at IQ kan forandres av miljøpåvirkninger