PROGRAMMERING FOR VERDISKAPING PÅ KUNDENS PREMISSER se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 2
PROSJEKTET SOM PRODUKT - PROSESS - ORGANISASJON PRODUKT BYGGE- PROSESS PROSJEKT- ORGANISA- SJON FORMÅL RESULTAT VERDISKAPING FOR KUNDEN
TIDSFORBRUK PRODUKT- EGENSKAPER AKTØRENES VERDISKAPING VERDI FOR KUNDEN YTRE EFFEKTIVITET: VERDISKAPING FOR KUNDEN BYGGEPROSESSEN PRIS OG KOSTNADER FOR KUNDEN PRODUKTET Indre og ytre effektivitet KOSTNADER INDRE EFFEKTIVITET / -
VIRKSOMHETENS IDENTITET IMAGE VIRKSOMHETENS RAMMER OG MÅL VIRKSOMHETENS VERDISKAPNING DEKKE PRAKTISKE BEHOVLOKALER BRUKERNES PERSPEKTIV PÅ EGNE LOKALER SYMBOLVERDIER
BYGGEPROGRAM Mål, rammer og byggeprogram MÅL OG RAMMER FOR BYGGEPROSJEKTETS KVALITETER, KOSTNADER, FERDIGSTILLELSE OG FOR BYGGRPROSESSEN Byggverkets BRUKSVERDI i forhold til brukernes virksomhet og planer Byggverkets MARKEDSVERDI for salg eller utleie: verdien for alternative brukere, tilhørende tilpasningskostnader og FDV- kostnader Byggeprosessens og byggverkets verdi i forhold til brukernes IDENTITET OG IMAGE EKSTERNE PREMISSER tomt, grunnforhold krav fra KU, reguleringsplan og prosjekt-godkjenning lov- og forskriftskrav nabohensyn