Høgskolen i Oslo Digital kompetanse knyttet til Kunnskapsløftet – anbud fått av Utdanningsetaten Oslo kommune Presentasjon av hva som ligger i avtalt modell.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om voksenopplæring med forskrift
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Oppsummering av erfaringer fra Lærende Nettverk basert på nettverkenes rapporter.
Engebråten skole 2008/09 Skrevet av Cathrine Juul
NESOs Formannskole klasse / 2014
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Grunnkurs for kursholdere
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Ungdomstrinn i utvikling
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Overgangsprosjektet NY GIV
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse Om Kunnskapsløftet og LUs etterutdanningsprogram for Oslo Kommune Eli Gjølstad Anita Gustavsen Beate Haugom Anne-Sofie.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Organisering og arbeidet i kommunene
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
KURSPLAN 2004 PSYKIATRI OG RUS I EN ARBEIDSMARKEDSBEDRIFT.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Utviklet av pedagoger i
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Digital kompetanse knyttet til Kunnskapsløftet – anbud fått av Utdanningsetaten Oslo kommune Presentasjon av hva som ligger i avtalt modell og leveranse + noe som må diskuteres Heldags-planleggingsmøte i Fagenhet for IKT

Hva er leveransen? ”Digital Kompetanse” er en fleksibel og differensiert etterutdanning for lærere. Deltakerne starter på ulikt nivå, og målet er at alle skal beherske pedagogisk bruk av IKT bedre etter fullført løp. ”Digital Kompetanse” bygger på erfaringene fra det tidligere prosjektet LærerIKT. Målgruppe: Dette er et grunnleggende kurs i IKT. Alle tilbud differensieres og tilpasses slik at alle skoler/kursdeltakere vil kunne benytte tilbudet uavhengig av hva de har/ ikke har deltatt på tidligere prosjekter som for eksempel InnsIKT, LærerIKT eller Lærende nettverk.

Passe for alle uavhengig av tidligere deltakelse: l De skal presses til å bruke Classfronter, men at de første tester må være tilgjengelig også utenfor via internett l INGEN skal utelukkes »Tilpasning og differensiering sentralt i alle tilbud ”Det stilles krav til forarbeide til alle moduler. Forarbeidet består i en egenvurdering av digital kompetanse i forhold til de ulike modulers innhold og mål. Forarbeidet blir benyttet til å differensiere de ulike kursdeltakerne på henholdsvis grunnleggende og videregående nivå”

Hva skal vi levere? l Delleveranse 1 – 11 moduler (totalt 40 gjentakelser): –Filbehandling (obligatorisk del 1) – 20 –Bildebehandling - 2 –Digitale tekster (tekstbehandling) - 2 –Regneark - 2 –Presentasjon - 2 –Internett og kildekritikk - 2 –Nettsideproduksjon - 2 –Multimedia og animasjon - 2 –Lydbildebehandling og videoredigering - 2 –Storyline - 2 –Dataspill og læring - 2 l Delleveranse 11 – 4 ulike temakurs (totalt 20 + ? gjentakelser): –Mappevurdering i fagene - 8 –Prøveverktøyet i fagene - 5 –Læringssti/utvikling av digitalt innhold - 3 –Skole-hjem samarbeid - ?? –Administrator- og superbrukerkurs for erfarne CF brukere + grunnkurs - 4 l Design og tilpasning av CF som felles læringsarena: –Utvikling og ledelse av LMS-nettverk for alle fag vi har fått oppdrag i: »norsk, matematikk, naturfag (teknologi og design), engelsk, digital kompetanse, (KRL) –En stk. lærer som er LMS-koordinator pr korridor (utvikle rommene, legge til rette for faglig virksomhet), et fag en korridor, en ansvarlig for LMS-nettverket (utvikle maler og korridorer) Alle kurs tilbys på to nivåer: differensiering og tilpasning er viktige stikkord i leveransen. Egenvurdering gjennom tester

Ulike oppgaver i startfasen l Presentasjon og ”salg” av tilbudet for skoleledere den 15.desember l Det skal utvikles brosjyren og materiell til seansen (om det er oss, LEO eller UDE er usikkert) l 15.desember til 15. januar skolene skal melde på lærere til UDE – en prosjektansvarlig i ledelsen ved hver skole l Fagenhet for IKT veileder pr. tlf i testfasen (en uke for å bistå i vurderingen av læreres kompetanse – nivå 1 eller nivå 11) l Planlegging og logistikk l Utvikle tester slik at kursdeltakere i samarbeid med skoleledelse kan finne ut om en enkelt lærer skal gå på nivå 1 eller 11. Noen i grenseland – ringe Fagenhet for IKT for vurdering. Hvis noen er på feil nivå på samling 1 må vi flytte de til riktig nivå –Utvikle et eget testrom i Classfronter hvor alle har tilgang? l Møte med alle skoleledere for å presentere modell og innhold i forkant av leveransen (slutten av januar) l Kursstart 1.februar – ut 2006

Produksjonsoppgaver til alle moduler og temakurs – alt tilgjengelig via Classfronter hos Osloskolen l Tester l Utvikling av nettbasert materiale l Planlegge innhold på samlinger l Utvikle praktiske gruppeoppgaver l Utvikle individuelle ”minioppgaver” l Alle tilbud skal knyttes til den nye læreplanen ”Kunnskapsløftet” l Opprette et nettsted – lenke til CF?

Prosjektansvarlig for hver skole For å sikre en god kommunikasjon og informasjonsflyt ut til de enkelte skolene vil det være hensiktsmessig at hver skole har en kontaktperson/prosjektansvarlig. Det bør være en i skolens ledelse eller en person som kan følge opp de interne prosessene ved sin skole. Relevante områder å sikre er: l Være i kontinuerlig kontakt med Fagenhet for IKT for å sikre skolenes ulike behov l Om de påmeldte har den rette forkunnskapen til de ulike kursene l Sende inn påmeldinger innen gitt tidsfrist l Følge opp internt at alle de påmeldte kursdeltakerne får tilgang til nødvendig informasjon i kurset, ikke minst kvalitetssikre Classfronter tilgang til aktuelle rom. l Følge opp at de påmeldte gjør det pålagte for-, underveis- og etterarbeid. l Vi vil understreke at også Fagenhet for IKT vil arbeide med de ulike punktene nevnt over, men vi har stor tro på at ved et tett samarbeid med en på hver enkelt skole vil det i større grad bli mulig å legge til rette for lærernes kompetanseheving. Det vil bli avholdt et informasjonsmøte med alle kontaktpersonene/prosjektlederne før oppstart av leveransen. Det anbefales at skolen har en person med ansvar for å følge opp og legge praktisk til rette for deltakerne. Dette bør være en i skolens ledelse. l Skoleleder er ansvarlig for påmelding og for at deltakerne har de forkunnskapene som er beskrevet under hvert kurs. l Temakurs kan holde på den enkelte skole hvis det er tilstrekkelige mange deltakere fra en skole (del 11).

Delleveranse 1 - organiseringsmodell l Forarbeide – test l Startsamling (6 timer): teoretisk innledning, ferdighetstrening (deltakerne på riktig nivå?), introduksjon av praktisk gruppeoppgave, Arbeid i grupper, veiledning i CF l Praktisk arbeid med gruppeoppgave l Samling (3 timer): Ferdighetsorientert etter deltakernes behov meldt inn i CF, presentasjon av gruppeoppgave (?) l Individuelt arbeid med ”minioppgave”, leveres og vurderes i Classfronter (ingen veiledning) l Sertifisering – alle deler deltatt og godkjent = obligatorisk for deltakelse

Delleveranse 11 - organiseringsmodell l Forarbeid: Kursdeltakerne må publisere i Classfronter et forarbeid til hvert av temakursene for å kunne delta. UDE krever også diff. Her, må nok også her ha tester l 1 fase: Ordinært en startsamling på 4 timer, teoretisk grunnlag og start på praktisk gruppeoppgave: utarbeidelse, gjennomføring og evaluering av pedagogisk undervisningsopplegg. Lærerne jobber i grupper på ca. 4 personer. Hele prosessen skal dokumenters i CF. l 2 fase: Lokalt arbeide. Utkast utformes, respons gis av kursholder, undervisningsopplegget gjennomføres, evaluering skrives av kursdeltakerne. l 3 fase: for En individuell komponent som blir kjent i Classfronter ved kursstart. l Noe avvik pr kurs i organisering, f.eks CF adm og superbrukere: –2 kursdager med oppfølging i mellomperioden og etterpå. Tidsrammen for kurs er til sammen 12 timer, fordelt på 8 timer dag 1 og 4 timer dag 2. l Sertifisering

Gruppeoppgave både del 1 og del1: l Praktisk gruppeoppgave som skal gjennomføres på egen skole; utarbeidelse, gjennomføring og evaluering av et undervisningsopplegg hvor IKT er integrert. Lærerne jobber i grupper på ca. 4 personer. l Inndeling i grupper - på forhånd eller på samlinga? – etter nivå eller skole?? l Gis veiledning på oppgaven nettbasert + på samling 11 ferdighetsrelatert veiledning og presentasjon av oppgaven? l Kursdeltakerne skal oppfordres til å gi kollegabasert veiledning i arbeidsprosessen

Sertifisering av kursdeltakerne l Både for kursdeltakernes egendel og for at skolens ledelse vet hva de skal kunne kreve av den enkelte lærer l Kursbevis med innholdskomponenter l Krav: –Deltakelse på fysiske samlinger (2 stk) –Godkjent gruppeoppgave –Nettbasert deltakelse mellom samlingene –Godkjent ”mini-oppgave” (innhold og krav gjøres kjent ved kursstart i CF)

”Del 111” Classfronter – hele leveransen HiO l En administrativ ansvarlig som gir både kursdeltakere og –ledere tilgang til nødvendige rom. Kan være samme person som håndterer påmeldinger – UDE eller HiO? l En designansvarlig som utvikler korridorer og lager maler for nødvendige rom. l En Classfronter ansvarlig i hver av korridorene som oppretter rommene basert på designansvarliges maler, og tilpasser rommene de ulike kursenes behov, samt støtter, motiverer og kommer med ideer til kursledernes bruk av Classfronter i læringsprosessene.

Classfronter Fagenhet IKT leveranse l 1 korridor for del 1 l 1 korridor for del 11 l I begge et rom pr modul/pr temakurs (de gjentatte kursene håndteres innen samme rom?) l 1 rom som presenterer modellen for hele leveransen – det som er felles for alle – det har deltakerne kun lesetilgang l 1 testrom for å vurdere lærernes forkunnskaper (testene må også kunne skrives ut direkte fra internett. Forslag til diskusjon

Hvordan enklest og fleksibelt utvikle materialet og gjøre det tilgjengelig? Opprette et eget nettsted for leveransen? Lenke opp fagstoff fra Classfronter? All kommunikasjon i Classfronter? ( (

NB! Andre fag har solgt inn tilbud med bruk av digitale verktøy l Må finne ut hva slags rolle det kreves av oss? l Stort sett er det en del selvstendige tilbud, men spesielt i matematikk er det tilsvarende våre samarbeid i grunnutdanninga l = ressurser utenom de vi har fått i leveransen ”Digital kompetanse”

Romkapasitet ved HiO l Datarommene må oppgraderes til 20 maskiner + lærermaskin l LEO: må sørge for at vi får bruke datarom i konferansesenteret, P46 l Ragnvald: Må kjøpe inn slik at det er 20 maskiner på B319 (mangler 5), F323 (mangler 2), B323 (mangler 2) l P366 har i dag 16 maskiner (ikke plass til 20? Mangler evt 5 maskiner) l Totalt mangler 14 maskiner l Trenger oppgradering av programvare (for multimediakursene) og utstyr som printere, scannere, høretelefoner, lagrinsmedier, høytalere, digitalt foto- og videokamera – må på plass umiddelbart!!