1 Tilgang på offentlige tjenester gjennom nye kanaler (med fokus på mobil/trådløs tilgang) EiT-gruppe innen Landsby: Samarbeid over internett John Krogstie.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.

Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Den sømløse kommune – fra visjon til virkelighet Christer Gundersen - KS Emnekart 2006.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering?
Regional utvikling i Sør-Trønderske kommuner ved hjelp av IKT: Sør-Trøndelag fylkeskommunes rolle som regional utviklingsaktør innen fagfeltet IKT Prosjektoppgave.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Strategier for gjenbruk av kulturinformasjon fra arkiv, bibliotek og museer Tone.
Innbyggerundersøkelsen. Formål Mer kunnskap om..innbyggernes inntrykk av sin kommune..brukeres tilfredshet med tjenester og myndighetsorganer Utvikling.
Elektronisk forvaltning og jus Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Statsråden Framtidens lokaldemokrati Hvilken rolle og mulighet skal kommunesektoren ha? Regjeringens tanker for framtidens lokaldemokrati.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
E-demokrati muligheter og realiteter Paneldebatt mellom nordiske IT ministere Reykjavik 26. august 2004 Morten Øgård Institutt for statsvitenskap Høgskolen.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum En digital ABM-sektor Jan Seland rådgiver, ABM-utvikling.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
FINF 4001 forelesning Arild Jansen, AFIN 1 Digital forvaltning Introduksjon Hva er digital forvaltning Nasjonale og internasjonale perspektiver.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Gruppeøving 1.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser –2 min. pr. student –Tilbakemeldinger på presentasjonen –Diskusjon Hva er en FRUST og.
Innsynsrettigheter som forutsetning for demokratisk deltakelse Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forvaltning for demokrati og fellesskap Fagseminar AFIN 16. september.
Introduksjon til DRI3010 Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2001 h04 - fforelesning Arild Jansen 1 DRI 2001 Forelesning 1. september Offentlige tjenester på Internett – hva og hvordan Litt om ulike.
DRI2001 Høst 05 - Pensumseminar 25. aug Arild Jansen 1 DRI 2001 Pensumseminar 25. aug Interaktive nettsteder og IKT i forvaltningen Litt om.
DRI2001 H06 -oppsummering Arild Jansen AFIN
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Samlokalisering Horten videregående skole Fylkestinget vedtok i desember 2004 : utarbeide et byggeprogram for en samlokalisert skole reguleringsplan for.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Framtidens ledelse i kommunene
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Direktoratet for forvaltning og IKT
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Framtidens ledelse i kommunene
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Økt digital kompetanse hos innbyggerne på fosen
25. desember 2018.
Tema Fjordkonferansen 2017, juni «Det regionale i det internasjonale»
Digihjelpen – Levanger kommune
Utskrift av presentasjonen:

1 Tilgang på offentlige tjenester gjennom nye kanaler (med fokus på mobil/trådløs tilgang) EiT-gruppe innen Landsby: Samarbeid over internett John Krogstie Professor, IDI, NTNU Leder for IKT i offentlig sektor (IKT-program ved NTNU) Koordinator på forskning og utvikling av mobile tjenester i Trådløse Trondheim

2 Oversikt IKT i offentlig sektor (Elektroniske) tjenester i offentlig sektor Trådløse byer og lokalsamfunn (Trondheim, men også 200 andre, for eksempel Philadelphia) Mulige vinklinger

3 Offentlige tjenester Bedre styring Utvikling, evolusjon og forvaltning av IKT Et demokratisk kunnskaps- samfunn Borger-prosesserNærings-prosesser

4 Tjenestetrappen

5 Offentlig sektor: Aktørkompleksitet vs. prosessintegrasjon

6 Andre aspekter ved tjenester Skille kommunale (byggeløyve…), fylkeskommunale (taxiløyve…) og statlige tjenester (minside, altinn) Skille lovpålagte og frivillig gitte tjenester –Frivillige tjenester gis ofte for å bedre folks trivsel Skille der borger er kunde eller bidragsyter (borgergenerert innhold) Nye kanaler (for eksempel mobil) betyr ikke at man kan fjerne eksisterende eInclusion: Sikre tilgang for alle eParticipation: Nye former for demokrati muliggjort via nye kanaler

7 Trådløse byer og samfunn Trådløse Trondheim Wireless Philadelphia - digital inclusionhttp:// vis av andre

8 Trådløse Trondheim - TRIMAKS Bynett TRIMAKS nettverkslaboratorium TRIMAKS informasjonstjenester TRIMAKS = Trondheim Informasjonsnett Moderniserings Aksellerator

9 Målsetninger Bidra til et fremtidsrettet norsk næringsliv med spisskompetanse innen trådløse teknologier, produkter og tjenester Skape et utviklingslaboratorium i verdensklasse for forskning og utvikling Gjøre Trondheim og NTNU mer attraktivt for studenter, borgere og teknologibasert næringsliv

10 Nåværende dekning. Rundt potensielle brukere, i samtale med ISPer for generell tilgang

11 Oppsummering Mulige bestanddeler i arbeidet kan være å: - Vurdere behov og etterspørsel etter mobile offentlige tjenester - Vurdere hvordan offentlige tjenester bør utformes for å være tilpasset mobile brukere og terminaler - Utvikle et konsept for en offentlig tjeneste tilpasset mobile tjenester og brukere - Vurdere effektiviserende endringer i offentlig organisering som følge av overgang til elektroniske og mobile tjenester (generelt eller spesielt i sammenheng med utviklet tjeneste) - Se på samfunnsmessige utfordringer (digitale skiller etc.) ved innføring av teknologidrevne offentlige tjenester Kontaktpersoner (utover John Krogstie): Jannicke Husevåg: Koordinator eTrøndelag (kommunale og fylkeskommunale tjenester) Ingvil Hovig (Skattedirektoratet): Statlige tjenester