Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Advertisements

SAMARBEID I TRIO AD's inngripen ved Frisparkbedømmelse
HELSE OG LIVSSTIL.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Frivilligarbeid i Healthy Children prosjektet Hva handler det om?
Omstilling uten nedbemanning
Aurskog Golfpark - trivsel for alle Golfere er rare…… de spiller i regnvær men skjønner ikke at folk sykler i det samme været.
Felles plattform dommer og veileder
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Frontlinjeserivce
Dommerens oppgaver ved barnefotball
 Fair Play Emblem. Hva gjør Emblem I.L  Foreldrevett regler deles ut på alle hjemmekamper.  Fair Play hilsen før og etter kamp.  Mot Klubb fra Våren.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Rolighetsmoen barnehage
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Generelle tiltak og forebygging
Klubblisens v2.0 Introduksjon Per-Mathias Høgmo. Introduksjon Klubblisens introdusert i Norge 2003 Delvis videreutvikling av den da 10 år gamle ”profflisensen”
Fadderoppgaven - hva vektlegges?
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Lederegenskaper Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg.
Fair Play Fokusområde 2: 5.juni Fair Play Fokusområde 2: Fair Play.
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
HOVEDLØPSPROSJEKTET Sang på Oppstartsamling laget av Tine Fjogstad Mel: Vi lister oss så stilt på tå Vi lister IKKE oss på tå når vi skal motivere.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Suksesskriterier.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
Kampen skole Vår visjon:
Cake Q3 Storulykke 1.
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Dommerens plassering og bevegelse
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
KOMMUNIKASJON.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Hvordan få flere med i organiserte fritidsaktiviteter Innlegg på konferanse Ulikhet gir mulighet – sammen for beste praksis, 2.desember Gunn Strand.
Modellkommunene Hva er unikt?
Veilederskjema Quality Hotel og Resort, Sarpsborg 21. – 22. mars 2009.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Utviklingsarbeid 06 – 07 Fortsatt fra gode til bedre barnehager. Hva har skjedd så langt:  Økt bevissthet rundt å utnytte kompetanse og det mennesker.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
Felles tema i mars: Selvkontroll
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
10 – Foiler Minutter Font PRESENTASJONER.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Klubben for alle.
Spiller-/foreldremøte høst
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
En god dag på jobb! en fortelling om livsglede og menneskeverd
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Kapittel 1 Helse og sykdom
Kapittel 1 SAMSPILL.
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Tverrfaglige tema.
Utskrift av presentasjonen:

Trio / Samarbeid Hva innebærer det?

Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke

Assistentdommer Når skal jeg Assistere? Hva skal jeg tenke på? Hvor på banen skjer det? Bak dommerens rygg? Hva da?? Hva er viktig for D å få hjelp på?

Viktige faktorer Se Oppfatte Vurdere Beslutte Handle

Team og Ledelse Hoveddommeren blir svært sentral for å få et dommerteam til å fungere optimalt. Hoveddommerens arbeidsstil er avgjørende for hvordan gruppa fungerer Hva kan være gode lederegenskaper? Noen sentrale faktorer kan styrke dommerens evne til å lede kamper:

Team og Ledelse Den dommerfaglige kompetansen må være god Dommeren må være en god komminikator Dommeren må ha MOT til å ta de avgjørelsene som må tas. Denne typen trygghet vil virke inn på hele gruppa Dommeren må være moden og ha integritet. Det vil si at dommeren må være i stand til å takle vanskeligheter og ubehageligheter under kampen, men også kunne takle vanskeligheter innad i teamet. Dommeren må sørge for at jobben blir gjort - det vil si at kampen dømmes på en god måte

Team og Ledelse Dommeren må ha evne til å samle teamet om de felles oppgavene, og den gjensidige respekten innad i gruppa må tas vare på Dommeren må ha kompetanse og vilje til å utvikle teamet både faglig og sosialt Dommeren må ha kompetanse til å motivere og skape entusiasme i forhold til oppgaven som er gitt. Dommeren må være i stand til å skape trygghet og tillit i teamet.

Team og Ledelse Noen ganger kan faktisk Assistentdommerne spille en viktigere rolle enn hoveddommeren. Det gjelder f.eks i de tilfellene der en fersk D får med seg to erfarne AD. I slike tilfeller kan AD ha størst betydning for å skape trygghet og tillit i teamet.